Kakkelovn?
Fra : Hans Paulin

Dato : 02-11-04 10:59

Øverst på min venindes kakkelovn er der et hul på 240 mm. dækket af 4
ringe og en plade - beregnet til at stille en keddel på.

Vi fodrer tit ovnen gennem dette hul med store brændestykker, men det er
relativt bøvlet på grund af de 5 løse ringe mm.

Spørgsmålet er så: hvis jeg laver en Ø 240 mm. skive i fx. 6, 8 eller 12
mm. pladestål: vil den så slå sig når der kommer varme på, eller kan den
holde til det - ringene mm. er lavet i støbegods.
Hans

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-11-04 11:09

I news:41875a82$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Hans Paulin>
<me@privacy.net> skrev:

> Øverst på min venindes kakkelovn er der et hul på 240 mm. dækket af 4
> ringe og en plade - beregnet til at stille en keddel på.

Hvad med at samle ringe og plade med nogle 'lasker på undersiden. Bor
nogle gennemgående huller i plade, ringe og noget fladjern på
undersiden. Derved får du een plade, og bevarer samtidigt det originale
look.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-11-04 12:27

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> nogle gennemgående huller i plade, ringe og noget fladjern på
> undersiden. Derved får du een plade, og bevarer samtidigt det
> originale look.

Hvor nemt er det at bore i støbegods?

Helst havde jeg givet dem en svejseklat, men deet...
Hans

Fra : Rasmus

Dato : 03-11-04 15:57

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvor nemt er det at bore i støbegods?
>
> Helst havde jeg givet dem en svejseklat, men deet...
> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Det er intet problem at bore i støbegodt, men det er ikke sådan lige at
svejse i !!

Fra : ...

Dato : 03-11-04 19:40

Man kan sagtens svejse i det.
Køb rigtige støbejernselektroder, eller bløde rustfri. Varm helst emnet op i
en bageovn, inden man svejser.
Så går det som regel....

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-11-04 00:00

.... skrev:

> Man kan sagtens svejse i det.
> Køb rigtige støbejernselektroder,

Sku vist være rimeligt dyre

> eller bløde rustfri. Varm helst
> emnet op i en bageovn, inden man svejser.
> Så går det som regel....

'kay!

Tror dog jeg er for meget kylling til dét; det ender nok med en laske -
eller en 15 mm. plade
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-11-04 23:57

Rasmus skrev:

> Det er intet problem at bore i støbegodt,

Right! - har forhørt mig lidt omkring

> men det er ikke sådan lige
> at svejse i !!

Det' jo dét!