Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony DSC-P150 og lenser
Fra : Christian

Dato : 06-10-04 07:36

Er der nogle som har erfaringer med at påsætte en ekstra lense på Sony´s
DSC-P100 eller DSC-P150 ?

http://makeashorterlink.com/?M16D21579

Eller er der nogle fotokyndige som kan komme med et kvalificeret svar?
Vil kvaliteten af billederne blive gode med denne adapterløsning, eller skal
man holde sig 100% til SLR kameraer hvis man ønsker at opnå gode
kvalitetsbilleder hvor man zoomer tæt på et object ?

Er der endvidere nogle som har et bud på om forskellen på DSC-P100 og
DSC-P150 er kr. 1000.- værd?
Det er ikke så ofte jeg laver forstørrelser men nogle gange (1 ud af 1000
billeder) fanger jeg et flot motiv som jeg efterfølgende ønsker at forstørre
op og hænge op på væggen!

Mvh. Chr.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-10-04 08:31

On Wed, 6 Oct 2004 08:36:21 +0200, "Christian" <chr*remove*@nybro.dk>
wrote:

>eller skal
>man holde sig 100% til SLR kameraer hvis man ønsker at opnå gode
>kvalitetsbilleder hvor man zoomer tæt på et object ?

Ikke ubetinget. Hvis det er fordi du vil have kraftigere zoom er det
nok værd at overveje en anden model ens Sony DSC - f.eks. Panasonic,
Konica Minolta eller Canon, som alle har superzoom-modeller (8-12x).
De har generelt også langt flere individuelle muligheder end Sonys
point'n-shoot kamera.

>Er der endvidere nogle som har et bud på om forskellen på DSC-P100 og
>DSC-P150 er kr. 1000.- værd?

Du kan læse en test her:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscp150/

>Det er ikke så ofte jeg laver forstørrelser men nogle gange (1 ud af 1000
>billeder) fanger jeg et flot motiv som jeg efterfølgende ønsker at forstørre
>op og hænge op på væggen!

Hvis det bare er A4, så kan du godt nøjes med P100.

Lars

Fra : MegaStone

Dato : 06-10-04 21:05

Jeg har haft et P100. På anden dagen tabte jeg det i Susåen. Efter 3 x 3
ugers reparation blev jeg tilbudt et splinter nyt P100. Jeg valgte dog at
betale 1200,- ekstra for at få et P150. Hvorfor?

> Er der endvidere nogle som har et bud på om forskellen på DSC-P100 og
> DSC-P150 er kr. 1000.- værd?

Ja!
For både P100 og P150 er største blændeåbning ved widevinkel f=2,8 - ved
tele er den f=5,2 (altså et ikke særligt lysstærkt objektiv).

Selv om du ikke vil lave store forstørrelser (10x15 cm kræver ikke mere end
ca. 1,3 Mpix), er det ganske smart at tage billederne ved max opløsning (5
Mpix for P100 og 7 Mpix for P150). I stedet for at zoome tæt på motivet,
tager du alle billeder i wide- eller nornalvinkel og beskærer dem så
efterfølgende i et billedbehandlingsprogram.
På den måde er objektivet meget mere lysstærkt (f=2,8 i stedet for f=5,2).
Samtidig er risikoen langt mindre for at få rystede billeder pga den kortere
brændvidde.

Mvh, Steen