Foto
IBM760 5420
Teil 3020
polfilter versus uv-filter?
Fra : Lillian Redam

Dato : 05-10-04 18:27

Dumt spørgsmål måske, men hvad er forskellen på pol- og uv-filter?
Lillian Redam

Fra :

Dato : 05-10-04 18:46

"Lillian Redam" <redam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> Dumt spørgsmål måske, men hvad er forskellen på pol- og uv-filter?
> Lillian Redam

Absolut ikke dumt,jeg glæder mig til at lære lidt,,,hvilket jeg tit gør her
i NG

hilsen henrik

Fra : Alex Linaa

Dato : 05-10-04 19:06

On Tue, 5 Oct 2004 19:26:36 +0200, "Lillian Redam"
<redam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Dumt spørgsmål måske, men hvad er forskellen på pol- og uv-filter?
>Lillian Redam

Her står en masse om diverse filtre:
http://www.jonsson.k-nettet.dk/main/custom.asp?wid=2559&customID=4015

(én søgning og to klik i Google!)

/Alex

Fra : Lillian Redam

Dato : 05-10-04 19:48

Ja undskyld Alex, jeg kan godt finde ud af at søge på Google, men jeg synes
selv at dette spørgsmål hører til i en nyhedsgruppe som denne. Hvad er
ellers meningen med NGén?
Men ellers tak for linket.
Lillian Redam

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 06-10-04 09:50

On Tue, 5 Oct 2004 20:47:58 +0200, "Lillian Redam"
> [...]

>selv at dette spørgsmål hører til i en nyhedsgruppe som denne. Hvad er
klip
Det kan jeg tilslutte mig
af og til er det godt med en forklaring på dansk, fremfor et link
til en større afhandling på engelsk, som ikke alle er fuldt
fortrolig med, især på det tekniske niveau.
mvh Ebbe

Fra : Erik W.

Dato : 05-10-04 19:23

"Lillian Redam" skrev i en meddelelse
> Dumt spørgsmål måske, men hvad er forskellen på pol- og uv-filter?
> Lillian Redam

Ikke noget dumt spørgsmål, men det kræver at forklare hvad forskellen er på
ultraviolet lys og polariseret lys.
Ultraviolet lys er nemmest at forklare for det er simpelthen den øverste
ende af farvespektret, det mest højfrekvente lys lige over det blå spekter.
Ligesom med ultralyd kan menneskets sanser ikke opfatte de højeste
frekvenser af lys.

Polariseret lys er lidt vanskeligere at forklare, for det er noget med på
hvilken led lyset bølger. Du kan se en forklaring her:
http://acept.la.asu.edu/PiN/rdg/polarize/polarize.shtml
Du kan sammeligne med en slags rist hvor du sir de bølger der vender på den
"forkerte" led fra. Derfor ændrer lyset sig når du drejer filtret med
fingrene. I praksis er et Pol filter godt til at fjerne relekser og
forstærke konturer i skyer og give en mere dramtisk himmel på dine billeder.
Man drejer simpelthen filteret til billedet ser godt ud.

Også på ferier sydpå og til landskabsbilleder i stærkt sollys er et
polfilter velegnet. Måske har du lagt mærke til at billeder i stærk sol tit
kommer til at se hårde og flade ud og får et lidt støvet udseende. Det
skyldes at solens reflekser i græs og blade tager noget af den naturlige
farve fra billedet. Sæt et pol filter på og du kan få de flotte farver, som
man kender fra postkort. Man kunne næsten kalde det for et postkortfilter.

Mvh Erik

Fra : Lillian Redam

Dato : 05-10-04 19:51

Tak for forklaringen Erik!
Men skal/kan man så have begge filtre på samtidig - eller erstatter
polfiltret UVfiltret? - eller er UVfiltret "Netto"udgaven?
Lillian Redam

Fra : Erik W.

Dato : 05-10-04 21:24

"Lillian Redam" skrev i news:4162ed0e$0$274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Men skal/kan man så have begge filtre på samtidig - eller erstatter
> polfiltret UVfiltret? - eller er UVfiltret "Netto"udgaven?

Polfilter og UV-filtre er to filtre med to forskellige virkninger.
Spøgefugle siger at UV står for "Uden Virkning", og skulle også være
vanskeligt at se nogen effekt medmindre man befinder sig i store højder. De
fleste bruger UV-filter til at beskytte det dyre objektiv mod ridser, så det
er et man har på linsen altid.

Pol-filter bruger man derimod kun, når man har brug for effekten, - jævnfør
de eksempler jeg nævnte i forrige post. -Oftest i stærk sol hvor det tager
det værste af de grimme relekser. I stærk sol gør det heller ikke noget at
filtret stjæler lys, der svarer til cirka et blændetrin.
Egentlig bør man tage UV-filtret af når man sætter Polfiltret på, men jeg må
indrømme at det er jeg for doven til normalt.

Du kan se effekten af et polfilter på et af mine billeder
http://www.wildau.dk/eftersommer_paa_mols-polfilter.jpg Jeg har forstærket
effekten med en saftig saturation, men det er filteret der får de naturlige
farver i græs og buske til at slå igennem. Ellers ville bittesmå
solreflekser i græs og blade til at se grålige ud. Der lå en tordensky i
horisonten den dag, og den træder virkeligt frem i dette billede.

Mvh Erik

Fra : den ægte fotomand

Dato : 05-10-04 21:30

du skal huske og nævne at et pol filter stjæler min. en blænde.

Vh Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-10-04 04:35

> [...]
> Men skal/kan man så have begge filtre på samtidig - eller erstatter
> polfiltret UVfiltret? - eller er UVfiltret "Netto"udgaven?

Har jeg begge på min 28mm (135 mm analog kamera) vignetterer de. Et
pol-filter fylder en del.

Fra : Anders F

Dato : 05-10-04 19:51

"Lillian Redam" <redam@tdc-broadband.dk> wrote in message
> Dumt spørgsmål måske, men hvad er forskellen på pol- og uv-filter?

Den korte version:

UV fjerner ultraviolet lys (uden for det synlige område, men film er stadig
følsom i det område). Typisk bør du ikke kunne se nogen virkning - men kan
undgå suspekte fænomener på billederne / skåne frontlinsen... Fås også med
en svag pink toning (som jeg faktisk foretrækker) - så hedder det bare
"skylight".

Polfiltre fjerner lys der ikke er polariseret* i een bestemt retning. Disse
filtre kan således drejes - og spiser en del lys (1 blænde?). Meget
anvendelige til at fjerne (eller forstærke) reflekser i fx. vand/glas. Og
kan hjælpe med til at gengive en dejlig blå himmel
Husk at AF-kameraer kræver cirkulære polfiltre!

/Anders

Fra : Lillian Redam

Dato : 06-10-04 15:53

tak for svarene til alle.