Foto
IBM760 5420
Teil 3020
D70 og CF-kort
Fra : nyrup

Dato : 05-10-04 09:16

Jeg har et par 256 Mb Sandisk CF-kort. Men hvis man vil fotografere i RAW
kunne det være rart med lidt mere hukommelse...
Jeg er bare lidt i tvivl: Kan det gå at købe andre (billigere) eller bør jeg
holde mig til Sandisk.
Årsagen til at jeg er i tvivl er, at jeg har set et eller andet sted, at
Nikon advarer om at visse billigere typer skulle kunne skade D70'eren og at
de har flere eksempler på, at det er sket! ??

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-10-04 09:28

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> de har flere eksempler på, at det er sket! ??

Jeg har selv nogle af de billige og langsomme kort, og de virker fint i mit
D70, de er ikke så hurtige som mit Sandisk Ultra II men de fungerer
upåklageligt. Så hvis ikke du har brug for hastigheden, så kan det godt
betale sig at købe de billige kort.

MVH
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-10-04 09:29

nyrup wrote:
> [...]
> at Nikon advarer om at visse billigere typer skulle kunne skade
> D70'eren og at de har flere eksempler på, at det er sket! ??

Et 1 GB Sandisk Ultra II koster 895,-, så der er vist ikke mange øren at
spare på andre kort - og Sandisk har opfundet CF, så de ved hvordan de skal
lave dem. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-10-04 10:15

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Et 1 GB Sandisk Ultra II koster 895,-, så der er vist ikke mange øren at
> spare på andre kort - og Sandisk har opfundet CF, så de ved hvordan de
skal
> lave dem. :)

Nej Sandisk har IKKE opfundet CF kortet. Compact Flash Association (CFA)
blev grundlagt i 1995, og Sandisk har været med fra starten.
http://www.compactflash.org/info/cfainfo.htm

Det elektriske og programmeringsmæssig interface er identisk med ATA/IDE
interfacet, der bruges på mange harddiske.

CF er en standard, og hvis et kort overholder standarden og kameraet
overholder den, så virker det ALTID, og der er ikke noget, der kan brænde af
eller blive skadet. Hvis det ikke virker er det fordi een (eller begge
enheder) ikke overholder standarden.

Bo //

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-10-04 10:46

Bo Bjerre wrote:
> [...]
>
> Nej Sandisk har IKKE opfundet CF kortet. Compact Flash Association
> (CFA) blev grundlagt i 1995, og Sandisk har været med fra starten.

Sandisk opfandt CF. De introducerede det i 1994, CFA blev først dannet sidst
i 1995. CFA er en organisation der har til formål at udbrede compact flash.
Compactflash er desuden registreret som varemærke af Sandisk.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-10-04 13:37

> [...]
flash.
> Compactflash er desuden registreret som varemærke af Sandisk.

Opfindelsen bestod i at tage et kendt og velfungerende interface (IDE) et
kendt (og patenteret) filsystem (FAT) og kombinere det med flashchips og en
praktisk og robust indpakning, og det skal de ha' tak for. Senere har de
tilføjet fejlkorrektion og andre tekniske finesser, der har øget
pålideligheden gevaldigt.

CompactDisk er Sandisk's varemærke, og det kan frit bruges af alle medlemmer
af CFA.

-Tilbage til fotografien

Bo

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-10-04 13:42

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> finesser, der har øget pålideligheden gevaldigt.
>
> CompactDisk er Sandisk's varemærke, og det kan frit bruges af alle

Kunne du ikke bare skrive: ja, du har ret, jeg tog fejl.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-10-04 14:48

On Tue, 5 Oct 2004 14:36:54 +0200 Bo Bjerre wrote:

> CompactDisk er Sandisk's varemærke, og det kan frit bruges af alle medlemmer
> af CFA.

Det kan det vist ikke være rigtigt? (Er CD virkelig Sandisk's
varemærke?)

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-10-04 16:01

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> Det kan det vist ikke være rigtigt? (Er CD virkelig Sandisk's
> varemærke?)

Nej, je har naturligvis lavet en skrivefejl. Der skulle stå "CompactFlash"

Beklager.

Bo //

Fra : outzen

Dato : 05-10-04 10:16

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Et 1 GB Sandisk Ultra II koster 895,-, så der er vist ikke mange øren at
> spare på andre kort - og Sandisk har opfundet CF, så de ved hvordan de
skal
> lave dem. :)
Har du en adresse på hvor man kan købe så billigt
jesper o

Fra : MAT

Dato : 05-10-04 10:21

> Har du en adresse på hvor man kan købe så billigt

Kr. 889,- + fragt.

Venligst

Fra : MAT

Dato : 05-10-04 10:18

> Et 1 GB Sandisk Ultra II koster 895,-, så der er vist ikke mange øren at
> spare på andre kort - og Sandisk har opfundet CF, så de ved hvordan de
> skal lave dem. :)

- et alternativ kunne være et 1 GB CF Kingston Elite Pro til kr. 646,-
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87115. Kingston er absolut et
velrenomméret fabrikat, og nævnte kort er endda deres hurtige og nyeste
kort.

Venligst

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-10-04 10:36

MAT wrote:

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87115. Kingston er absolut
> et velrenomméret fabrikat, og nævnte kort er endda deres hurtige og

Ja, det er godt nok billigt. Jeg har dog rigtigt dårlig erfaring med
Kingston RAM - også den dyre til servere, så hos mig er det ikke spor
velrenommeret.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kenneth K

Dato : 05-10-04 10:54

On Tue, 5 Oct 2004 11:36:14 +0200, Morten Wartou
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

> Ja, det er godt nok billigt. Jeg har dog rigtigt dårlig erfaring med
> Kingston RAM - også den dyre til servere, så hos mig er det ikke spor
> velrenommeret.

Jeg købte i sidste uge et 1GB Kinstong Elite til mit D70 og det virker
fint. Desuden er det et OEM produkt så der er Toshiba indeni :)

vh.
Kenneth

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-10-04 11:23

Kenneth K wrote:

> Jeg købte i sidste uge et 1GB Kinstong Elite til mit D70 og det virker
> fint. Desuden er det et OEM produkt så der er Toshiba indeni :)

Ja, jeg tror heller ikke at deres flashkort er dårlige - jeg konstaterede
blot, at firmaet ikke har så voldsomt godt et ry hos mig. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Holm

Dato : 05-10-04 11:04

jeg har 2 stk af disse til mit Canon 300 D. MIn kammerat bruger de samme i
sit D70. De kører perfekt!

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 05-10-04 12:16

>Ja, det er godt nok billigt. Jeg har dog rigtigt dårlig erfaring med
>Kingston RAM - også den dyre til servere, så hos mig er det ikke spor
>velrenommeret.

Kingston er faldet noget af på den i forhold til gamle dage. Jewg har
dog ikke haft problemer med de tre (to elite pro og et alm) jeg har
brugt siden marts. Jeg har også et SanDisk Ultra II. Jeg kan ikke mærke
forskel på det og Kingston Elite Pro.

Det eneste CF kort jeg har haft problemr med er et 64MB Lexar. Det
virker fint i Nikon D70 og Coolpix 775, men min kortlæser får aldrig
kontakt med kortet. Jeg har prøvet tre forskellige kortlæsere med samme
resultat (på to forskellige pc'er).

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 05-10-04 11:13

Hej

Hvis du gerne vil have rimeligt billige Sandisk hukommelsekort, kan du prøve
at søge lidt på www.ebay.com, det er i hvert fald noget billigere end i dk.

Hvis du er til microdrives, kan jeg se at 2,2 GB microdrives ryger for ca.
130 USD, der får man meget hukommelse for pengene...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-10-04 12:17

> [...]
> at
> de har flere eksempler på, at det er sket! ??
+++++++++++++++++++++++++

Hej.

Jeg ved bare, at du nok ikke skal købe af mærket Mr.Platinum Jeg havde et i
forvejen inden jeg fik mit D70, og det virker ikke til det kamera, men til
mit cannon virker det godt nok. Jeg ved ikke om andre, har haft prøvet det.
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Richard

Dato : 05-10-04 16:34

nyrup wrote:

> Jeg har et par 256 Mb Sandisk CF-kort. Men hvis man vil fotografere i RAW
> kunne det være rart med lidt mere hukommelse...

Et Samndisk Ultra II er ellers en anelse hurtigere til videoptagelse på
dit D70...

> Jeg er bare lidt i tvivl: Kan det gå at købe andre (billigere) eller bør jeg
> holde mig til Sandisk.

.... viser en test af CF-kort netop i denne uges nummer af c't (21/2004)
af bl.a. optagelseshastigheden på et Nikon D70 i Fine quality. Den store
spredning i resultaterne (33 - 123 billeder/min.) viser, at ikke blot
kortets hastighed har betydning for denne type optagelse. Et tilfældigt
udpluk udtykt i biller/min.:

Sandisk (ikke UltraII) 1GB (årgang 2003): 56
Sandisk UltraII 256 MB: 115
Sandisk UltraII 1GB: 112
PNY 1GB: 33
Memorex 24x 1 GB: 123
Lexar 8x 1GB: 65
Kingston 1GB: 34
Kingston Elite pro: 85
Apacer Photo Stereo Pro II 100x 1 GB: 104
Hitachi Microdrive 1/2/4 GB: 44/44/46
MagicStor 2.2 GB: 36

Andre interessante resultateer af testen:

- Sandisk standardkort (ikke UltraII) 1GB er blevet hurtigere siden
introduktionen i 1999, idet et årgang 1999-kort af den type kun tillod
D70 en hastighed på 37 billeder/min. mod de nævnte 56 for årgang 2003

- samme test udført på et Canon EOS 1 Ds gav en noget lavere hastighed
(11 mpix mod D70's 6,1) og nærmest ubetydelig spredning på de samme
kort: 24 - 29 billeder/min. (Årsagen er

- der er ingen eentydig sammenhæng mellem testen i D70 og kortenes
læse/skrivehastighed i to forskellige hurtige kortlæsere...

Ikke underligt, at folk kan have så forskellige oplevelser med deres
CF-kort

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-10-04 17:07

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> læse/skrivehastighed i to forskellige hurtige kortlæsere...
>
> Ikke underligt, at folk kan have så forskellige oplevelser med deres

Chokerende resultat - hvem har hørt om Memorex 24x..??
Var Trenscand 45x med i testen, hvad med Lexar's nyeste
highspeed.. Og vinderen er Memorex, god damn der er
nogen der kan se deres millons $ reklame kampanje go
down the drain.. Hvor kan man købe Memorex, det er
slet ikke omtalt af de internationale sites.. ))-max-