Told og skat ved køb af spil i England
Fra : Per Nielsen

Dato : 01-10-04 09:22

Hvis der en bedre egnet gruppe, må i gerne henvise mig til den
Men andre der køber eller har tænkt på at købe spil i
udlandet, kan måske også have glæde af det.

Hvordan er det nu lige med told og skat i forbindelse med køb af
f.eks. spil i England? Er det ikke noget med en beløbsgrænse,
kommer forsendelsen under denne beløbsgrænse lægger ToldSkat
oveni? Nogen der ved hvor jeg kan finde mere om reglerne vedr.
dette?

F.eks. købte jeg hos www.play.com Doom3 for ialt 27.99£ uden at
ToldSkat blandede sig. Nu har posten lige været her med Call of
Duty: United Offensive. Det bestilte jeg til 16.99£, men ToldSkat
kræver 106,-. Det svarer til 56.8%, da 16.99£ svarede til
186,68kr.. Og det er der sikkert ikke noget galt i, men jeg kunne
godt tænke mig at vide noget mere om reglerne.

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-10-04 10:07

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer forsendelsen under denne beløbsgrænse lægger ToldSkat
> oveni? Nogen der ved hvor jeg kan finde mere om reglerne vedr.

Der findes toldsatser og der findes moms. Momsen må være det du kalder skat.
Hvis man køber noget i et andet EU-land, så skal man betale moms-satsen i
det land. England har ikke moms på bøger, så man betaler 0% i moms i det
tilfælde. Tyskland har 15% moms, så man betaler 15% i moms, og det er
forretningen, der opkræver momsen.

Så er der selvfølgelig undtagelser. Hvis forretningen i et andet EU-land
sælger varer til Danmark for et sted mellem 200.000 - 300.000, så skal
forretningen opkræve 25% i moms.

Så er der også told, og de satser er vidt forskellige alt efter hvad det er
man køber.

> [...]
> 186,68kr.. Og det er der sikkert ikke noget galt i, men jeg kunne
> godt tænke mig at vide noget mere om reglerne.

Postvæsnet (PostDanmark) opkræver told og moms for staten. De kan ikke
overkomme at undersøge samtlige pakker, der kommer ind i Danmark, men hvis
ens pakke bliver udvalgt, så vil de opkræve told, hvis der er told på, og
moms hvis pakken kommer uden for EU-land, og der bliver lagt et gebyr oven
i.

Hvis man køber noget for 186 kr, og postvæsnet fortolder det, så er deres
gebyr en procentvis stor del af beløbet.

I dit tilfælde er det ret interessant. Da beløbet er i pund, så går jeg ud
fra, at det er bestilt i England (samt at du selv nævner køb fra England),
hvilket er et EU-land. I følge postdanmark så er der ingen told på software
CD-ROM. Der er 3,5% told på software DVD. Er Call of Duty: United Offensive
på DVD? Hvis ikke, så kan jeg ikke se, at de kan tillade sig at opkræve
noget, med mindre det er moms, og de har troet, at pakken kom fra et
ikke-EU-Land.

Fra : Snuden

Dato : 01-10-04 20:02

On Fri, 1 Oct 2004 11:07:05 +0200, "Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk>
wrote:

>Så er der selvfølgelig undtagelser. Hvis forretningen i et andet EU-land
>sælger varer til Danmark for et sted mellem 200.000 - 300.000, så skal
>forretningen opkræve 25% i moms.

svjh går grænsen ved kr. 280.000,00

--
Snuden

Fra : iddqd

Dato : 01-10-04 10:12

Per Nielsen wrote:
> [...]
> forsendelsen under denne beløbsgrænse lægger ToldSkat oveni? Nogen der
> ved hvor jeg kan finde mere om reglerne vedr. dette?

Så længe du handler indenfor EU, så er der ikke noget med Told og skat
og heller ikke noget fortoldningsgebyr.

> [...]
> svarer til 56.8%, da 16.99£ svarede til 186,68kr.. Og det er der sikkert
> ikke noget galt i, men jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om

Hmm, hvor er det sendt fra? Kan det tænkes at selvom du har set beløb i
pund så har du handlet udenfor EU - måske i Hong Kong?

Er noget af beløbet forøvrigt i P&T's gebyr for at lave toldbehandling?

Det eneste som der bør være når man handler indenfor EU er at hvis den
butik hvor man køber har en omsætning med Danmark over er vist beløb, så
skal de kræve dansk moms blot er det noget butikken håndtere så det
vil normal kunne ses direkte når man køber. Det har betydning når man
køber i bøger i england, da de ikke har engelsk moms på bøger så der kan
være en forskel på 25%.

Se iøvrigt Told og Skats hjemmeside:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137519&vID=200341

Mvh

Bruno

Fra : Cirque

Dato : 01-10-04 15:24

Hmmm.... ret mig hvis I ved bedre; men jeg mener (uden at have tjekket) at
Play.com
er beliggende på øen Jersey, der - så vidt jeg ved - ikke er med i EU's
told-samarbejde....
Jeg kunne tænke mig at dét er grunden til at du skulle betale
told/skat/moms....

Grænsebeløbet er kun 80,-, så det er ikke meget spil man kan indføre uden at
der kommer
told m.m. oveni (bortset fra hvis man er heldig og det smutter uset gennem
tolen....

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-10-04 11:19

"Cirque" <ghita@NOSPAMa.cirque.tv> skrev i en meddelelse
> [...]
> told-samarbejde....
> Jeg kunne tænke mig at dét er grunden til at du skulle betale

Det er nok derfor.
"The owner of this web site is Play Limited whose address is Play.com, PO
Box 192, Jersey, JE4 8RP ("Play.com"/"We"/"our"). Registration number 86716"

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-10-04 15:38

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse
> Så længe du handler indenfor EU, så er der ikke noget med Told og skat
> og heller ikke noget fortoldningsgebyr.

Men der kan være punktafgifter, og så vil der også være et gebyr.

Post Danmark kalder det generelt toldsatser, og i følge dem er der 3,5% på
software DVD.

Post Danmark har et fortoldningsgebyr for 1. varelinie 60,00 kr. Pr.
efterfølgende varelinie 13,75 kr. Der står dog, at det er for forsendelser
der kommer fra lande uden for EU.

> Hmm, hvor er det sendt fra? Kan det tænkes at selvom du har set beløb i
> pund så har du handlet udenfor EU - måske i Hong Kong?

Jeg kan huske noget fra andre nyhedsgrupper, at selvom de køber noget fra
England, så blev varene sendt fra et land/en ø uden for EU, og så blev de
opkrævet diverse afgifter. Det var muligvis DVD-film.

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-10-04 19:52

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> Så længe du handler indenfor EU, så er der ikke noget med Told og skat og
> heller ikke noget fortoldningsgebyr.

Korrekt, men f.eks. play og sendit sender fra Jersey.
Og Jersey er ikke med i EU's toldunion, derfor kan man "risikere" at skulle
svare told.

> Hmm, hvor er det sendt fra? Kan det tænkes at selvom du har set beløb i
> pund så har du handlet udenfor EU - måske i Hong Kong?
>
> Er noget af beløbet forøvrigt i P&T's gebyr for at lave toldbehandling?

Sandsynligvis, PostDK tager 60 kr. for den "service"