Ur til OSX
Fra : Søren

Dato : 25-10-04 06:06

Da jeg havde PC (Windows) havde jeg et program som, når jeg startede
det, kunne stille computerens ur så det 100% passede. Det skete via
internettet med kontakt til NASA tror jeg. Jeg ved godt, at man bare kan
gå ind og stille klokken hvis den ikke passer, men kender I alligevel
ikke et lignende program til OSX som I kan anbefale?

Søren

Fra : Terje Rydland

Dato : 25-10-04 06:12

Søren <sohv03@hum.aau.dk> wrote:

> [...]
> gå ind og stille klokken hvis den ikke passer, men kender I alligevel
> ikke et lignende program til OSX som I kan anbefale?

Åpne:

Systemvalg

Klikk på "Dato og tid"

Velg "Dato og tid" og kryss av for "Still inn Dato og tid automatisk"

Terje

PS: Dette har vel vært del av MacOS siden "tidenes morgen"? I hvert fall
siden 1990.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-04 08:02

In article <1gm7akj.1advr5143vexbN%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> [...]
>
> Terje
>
> PS: Dette har vel vært del av MacOS siden "tidenes morgen"? I hvert fall

Det mener jeg bestemt ikke. Steve Cristensens kontrolpanel SuperClock
kunne det. Jeg kan huske, at jeg selv har installeret det midt i
halvfemserne netop for at kunne synkronisere uret med en tidsserver. På
et tidspunkt inkoopererede Apple kontrolpanelet i styresystemet. Det har
nok være ved ver. 7.5 eller 7.6. I begyndelsen stod der "Steve
Christensen" nederst i Dato & Tids vindue.
Dengang var der også kontrolpaneler, der selv stillede uret, når
man havde fundet ud af, hvor meget det tabte eller vandt. Man skulle
blot stille uret rigtigt og så stille det igen efter nogle uger.
Kontrolpanelet huskede så, hvor meget man havde korrigeret og
korrigerede derefter uret lige så meget fremover.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Terje Rydland

Dato : 25-10-04 08:08

> [...]
> nok være ved ver. 7.5 eller 7.6. I begyndelsen stod der "Steve
> Christensen" nederst i Dato & Tids vindue.

Det ble kanskje standard rundt 7.5, så da snakker vi vel omkring 1993/4?
7.0 kom vel rundt 1991?

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-04 12:11

In article <1gm7fza.1ugax2u11dpnzaN%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> Det ble kanskje standard rundt 7.5, så da snakker vi vel omkring 1993/4?
> 7.0 kom vel rundt 1991?

Jeg fik min første Mac, en Performa 475, i 1995. Den var med System 7.0,
men det var vel allerede et gammelt system dengang. Så fik jeg en
PowerBook 5300cs i 1996. Jeg tror nok, den var med 7.1. Jeg er da godt
nok ikke sikker. Den var måske nok med 7.5.2. Den blev kun brugt som
transportabel og var derfor næsten aldrig på nettet. Modemmet var jo
lige så stort som den. Derfor har jeg aldrig brugt synkronisering af
uret på nettet på den PowerBook. Jeg har vist aldrig haft 7.5 på min
Performa 475, der var min hovedcomputer. Jeg købte derimod 7.6, da det
kom frem. Det kan godt passe, at synkronisering af uret med en time
server var med der. Jeg er sikker på, at jeg selv installerede Steve
Christensens kontrolpanel inden da.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : nospam

Dato : 25-10-04 14:22

> Det kan godt passe, at synkronisering af uret med en time
> server var med der. Jeg er sikker på, at jeg selv installerede Steve
> Christensens kontrolpanel inden da.

Mener at jeg som noget af det første opgraderede min Classic til system 7
tilbage i 1990. Og uret gik som vinden blæste. Da det blev moderne med det
der internet nogle år senere, syntes jeg ikke det var smart at bruge 2
minutter på at logge på med mit 14.4 modem, så Maccens ur har jeg haft
skjult indtil ISDN og ADSL kom og forandrede mit forhold til nettet.

Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus: 2-3 værelser til mig og deledatter 3 år!!!
(Arbejde søges også: video, foto, streaming, internet, Mac...)

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-04 09:31

> Steve Cristensens kontrolpanel SuperClock kunne det.

Hvis jeg ellers husker korrekt, har Apple købt det pågældende program,
og integreret det i MacOS.

Tænk hvis Apple gjorde det samme med MacSOUP, og derefter gav det fuld
unicode-understøttelse, så vi fik edh, thorn og de fonetiske tegn
med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 25-10-04 11:29

In article <1gm7jbo.1n8cs5ft1aejbN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Tænk hvis Apple gjorde det samme med MacSOUP, og derefter gav det fuld
> unicode-understøttelse, så vi fik edh, thorn og de fonetiske tegn
> med.

Det kommer nok samtidig med, at de lancerer en iMac med diskettedrev.