Maksimere vindue til fuld størrelse i OSX?
Fra : Peter Andersen

Dato : 17-10-04 22:15

Jeg er windowsbruger, men vil gerne købe en Powerbook, fordi den ikke
er til at modstå. Problemet er naturligvis at vænne sig til et nyt
styresystem - OSX. Det kan godt genere mig, at brugerinterfacet er så
meget anderledes, men jeg er naturligvis indstillet på forandringen.
Jeg har leget lidt med en powerbook, som jeg havde til låns og der er
en ting som jeg ikke fatter - er der en genvejstast til at maksimere
et vindue, så vinduet vel at mærke fylder hele skærmen. Dette foregår
under windows enten ved at klikke på maximize window iconet eller at
dobbeltklikke på titelbaren. I osX ryger vinduet ned i dock'en og ved
maksimering bliver vinduet aldrig helt max. Her har jeg måtte trække
det ud til et større vindue ned i højre hjørne. Findes der ikke en
nemmere måde eller endnu bedre en genvejstast til at gøre dette
lynhurtigt på?

Mvh

Peter

Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-04 22:26

Peter Andersen wrote:
> [...]
> det ud til et større vindue ned i højre hjørne. Findes der ikke en
> nemmere måde eller endnu bedre en genvejstast til at gøre dette

Yoda!

Du klikker da bare på "Maksimer Vinduet"-knappen...

(Med mindre at du selvf. vil køre noget full screen exclusive mode, så
tror jeg ikke at det er muligt...)

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Terje Rydland

Dato : 17-10-04 23:21

Michael Banzon <michael@banzon.dk> wrote:

> Yoda!
>
> Du klikker da bare på "Maksimer Vinduet"-knappen...
>
> (Med mindre at du selvf. vil køre noget full screen exclusive mode, så
> tror jeg ikke at det er muligt...)

Nei, det fungerer ikke slik han vil. Maksimer vinduet Strekker vinduet
slik at dte blir stort nok til å vise alt innhold i det. For et
tekstbehandlingsvindu betyr det at det ikke blir bredere enn den
papirstørrelsen man har satt, vanligvis A4.

Det modus han ser etter finnes ikke på Macen. Begrunnelsen er
selvfølgelig at man flytter data mellom applikasjoner ved å
klikke-og-dra, og hvis en applikasjon tar over skjermen kan man ikke
klikke-og-dra data fra en annen applikasjon.
Skillet kommer som en konsekvens av hvordan ting er bygd opp i Windows.
Der skal man jobbe i en applikasjon og klikk-og-dra fungerer ikke mellom
applikasjoner (i hvert fall ikke vanligvis). Du ser det i Office (som er
en mastodont der man skal kunne gjøre "alt" i selve applikasjonen). Hvis
du skal ha grafikk i et Office-dokument velger du "Sett inn objekt" og
ber om grafikk. Så kan du enten tegne noe eller åpne et grafikkdokument
gjennom en åpne-dialog. På Macen har du bildet liggende i en eller annen
applikasjon og når du skal ha den inn i en annen drar du den bare dit.

Så istenden for å ha en tekstbehandler med dårlige tegneverktøy lager du
på Mac en tekstbehandler som behandler tekst og overlater til et
grafikkprogram å lage grafikk.

For oss Macbrukere er det dagligdags å håndtere mange vinduer med
forskjellige datatyper og se dem på skjermen samtidig. De Windowsbrukere
jeg har observert (vanlige brukere - ikke nerder) håndterer ikke dette
og setter nesten alltid opp applikasjonene til å "ta over skjermen".
Dermed får de mindre å forholde seg til. At de samtidig går glipp av
muligheten til å samtidig jobbe med flere typer data i applikasjoner som
er spesialskrevet for å håndtere de aktuelle datatypene tenker de ikke
over.

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-04 23:25

In article <inn5n01lss80ieskmethanilo56oqrbme2@4ax.com>,
Peter Andersen <plandersen@OSAMABINLADENyahoo.com> wrote:

> [...]
> det ud til et større vindue ned i højre hjørne. Findes der ikke en
> nemmere måde eller endnu bedre en genvejstast til at gøre dette

Det spørger Windowsbrugere altid efter. Det er bare en (måske dårlig)
vane. Du kan lige så godt vænne dig til noget andet. Der er ikke en
egentlig maksimer-knap på en Mac. Den grønne knap vil bare resize
vinduet til en passende størrelse. Og så er det såmænd ikke alle
programmer, der gør det lige godt. Visse browsere maksimerer bare
vinduet.
På mit arbejde kan jeg se, hvordan folk sidder med maksimerede
vinduer i Windows. Hvis linierne ikke ombrydes af sig selv, kommer der
nogle store, bare hvide felter i siderne. Det er jo ikke kønt. Hvis
linierne selv wrapper (ombrydes) giver det nogle enormt lange linier.
Det er ikke særligt let at læse. Undersøgelser viser, at linier skal
være på omkring 75-80 tegn for at give den bedste læsbarhed.
Så væn dig til at vinduerne skal have den størrelse, de skal
have, for at indholdet kan være i dem. Det er bare en vanesag. Jeg har
typisk 15-20 programmer åbne. Vinduerne ligger lag på lag. Ofte kan jeg
skifte program ved bare at klikke i et vindue, der titter frem bag et
andet. Gider du ikke se på et program, du ikke lige bruger, trykker du
bare æble-H. Så bliver programmet skjult. Vil du skjule alle andre
programmer end det aktive, så tryk alt-æble-H. Det er en god idé ikke at
lukke programmer. I hvert fald ikke, hvis du kan få brug for dem igen.
Det er meget bedre at lade dem være åbne, men skjulte eller uden åbne
vinduer. Så er de der omgående, når du lige vil slå et ord op, se efter
e-mail eller lignende. Det kræver naturligvis, at man har RAM nok, men
så kører det også bare.
Generelt vil jeg altid råde folk til at vænne sig til at bruge
et nyt system, frem for at tvinge det nye system til at ligne det gamle.
Prøv derfor at vænne dig til lidt andre arbejdsmåder, end du var vant
til med Windows. Det er meget lettere. Vi havde store problemer, da vi
gik fra det gamle Mac OS 9 til Mac OS X for nogle få år siden. Mange
garvede brugere insisterede på at arbejde på samme måde, som de var vant
til. Der blev lavet mange småprogrammer, der fik systemet til at ligne
det gamle. Men det komplicerede også det hele yderligere, og systemet
kører ikke mere let og elegant med en masse ekstra ting lagt ovenpå. Så
prøv at give Mac OS X en chance og glem lidt, hvordan det så ud på
Windows. I løbet af kort tid har du vænnet dig til det nye, og så vil du
sikkert slet ikke tilbage igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster