Basilikum
Fra : Alex Linaa

Dato : 14-05-01 12:59

Hej NG'er

Jeg ved ikke helt hvilken NG der er den rigtige, så undtagelsesvist
krydsposter jeg, håber det er tilgivet.

Det jeg gerne vil vide er, og der er nogen her der har erfaring med udendørs
dyrkning af basilikum.
Min planteskole påstår det ikke kan lade sig gøre, men jeg har alligevel
tænkt mig at gøre forsøget, så hvis nogen har "metoden" vil jeg være
taknemmelig.

Venlig hilsen
Alex Linaa

--
Se nettets flotteste naturweb på http://www.netnatur.dk

Fra : Aino

Dato : 14-05-01 13:21

Alex Linaa wrote:

Hej Alex

> Det jeg gerne vil vide er, og der er nogen her der har erfaring med udendørs
> dyrkning af basilikum.

Vi har igen i år plantet basilikum ud i urtehaven, da intet smager bedre
i en tomatsalat end lidt nyplukket basilikum. Hos os trives det fint i
almindelig havejord med jævnlig vanding, du skal bare være klar til at
kæmpe med sneglene om bladene.

Salvie, timian, hvidløg og oregano har overlevet fra sidste år, medens
rosmarin, merian, basilikum og persille bukkede under for frosten.
> Min planteskole påstår det ikke kan lade sig gøre, men jeg har alligevel

God høst!

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 14-05-01 13:07

Den vokser fint på altanen på Frederiksberg, men frø er spiret først i
minidrivhuset i stuen

Sandra

Fra : Anders And

Dato : 14-05-01 18:28

Vi har dyrket det i potter i mange år. Vi køber en potte i supermarkedet og
planter den ud i nogle størrer potter. Men pas på med de kølige nætter dem
er basilikum ikke glade for. Kraftig regn kan også slå dem ned. Planterne og
smagen bliver meget krafigere en det som du starter med at købe i
supermarkedet. Men vent en måned med at lade dem stå ude om natten.
Nattetemperaturen skal helst over 13-15 grader. hvis du ikke vil have
blomster skal du nibe topskudene af en gang i mellem
Søg evt på denne side:
http://www.husetoghaven.dk/

Kim

Fra : H. Olesen

Dato : 24-05-01 11:19

On Mon, 14 May 2001 19:27:49 +0200, "Anders And" <no@mail.no> wrote:

>Vi har dyrket det i potter i mange år. Vi køber en potte i supermarkedet og
>planter den ud i nogle størrer potter.

Jeg kan helt tilslutte mig dette. Har forsøgt gennem mange år
forskellige steder i haven, og det vil bare ikke lykkes, uanset hvor i
haven den står. Men i potter går det fint, og den sidste potte jeg
havde, holdt sig indendørs til starten af Maj måned inden den døde.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Psyman

Dato : 25-05-01 11:44

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 14 May 2001 19:27:49 +0200, "Anders And" <no@mail.no> wrote:

> den sidste potte jeg
> havde, holdt sig indendørs til starten af Maj måned inden den døde.

Fra hvornår?

Fra : H. Olesen

Dato : 27-05-01 11:42

On Fri, 25 May 2001 12:44:09 +0200, "Psyman" <kratoo@hotmail.com>
wrote:

>Fra hvornår?

Den blev indkøbt i supermarkedet i begyndelsen af juni 2000, ompottet
til en større potte. Blev taget indendørs i oktober, hvor den stod på
køkkenbordet frem til begyndelsen af maj 2001.

Den kunne måske have holdt endnu længere, hvis jeg havde været lidt
flinkere til at vande den på det sidste

I den periode potten står udendørs, skal du være opmærksom på at den
skal stå lunt og i læ.

Nå pyt med det, nu har jeg indkøbt en ny. Dvs. to nye, både en grøn og
en rød. Det bliver spændende at se hvordan det går i år. De tidligere
år har jeg haft erfaringer med at den røde ikke kunne holde ret længe,
end ikke en måned. Men samtidig tror jeg også at der er forskel på
"startplanten". F.eks købte jeg en grøn basilikum i starten af juni
sidste år, men den holdt kun en måneds tid, hvorfor jeg måtte købe en
ny og det var den nye der holdt så længe. Ingen af de to var
'specialplanter', begge helt almindelige basilikum købt i
supermarkedet.

Fra : H. Olesen

Dato : 28-05-01 17:47

On Sun, 27 May 2001 12:42:21 +0200, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Den blev indkøbt i supermarkedet i begyndelsen af juni 2000, ompottet
>til en større potte.

> F.eks købte jeg en grøn basilikum i starten af juni
>sidste år, men den holdt kun en måneds tid....

Så det betyder så jo at den der holdt til maj startede jeg med at have
i juli

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-05-01 20:22

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> wrote in message

> [...]
> end ikke en måned. Men samtidig tror jeg også at der er forskel på
> "startplanten". F.eks købte jeg en grøn basilikum i starten af juni

Meget ofte er skaden sket allerede inden man køber sin basilikum. Planterne
bryder sig bestemt ikke om kulde, og ofte bliver de placeret sammen med
grøntsagerne i kølerum, hvor de nødvendige 12 grader ikke opretholdes.

Mht. selv at dyrke basilikum, har jeg i årevis sået dem i en stor urtepotte
i alm. blomsterjord i marts måned, og så sat potten ud på terassen omkring
sct. Hans. De gror så det er en ren lyst, men prisen på frø/besværet taget i
betragtning er jeg gået over til at købe potter, som jeg så omplanter til
rigtig blomstermuld.

mvh
Jan

Fra : up

Dato : 21-05-01 16:23

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9doh9d$brd$1@news.inet.tele.dk...

> Det jeg gerne vil vide er, og der er nogen her der har erfaring med
udendørs
> dyrkning af basilikum.

Hejsa. Jeg har prøvet at så basilikum direkte på voksestedet. Havde læst at
de fine
frø skulle dækkes med lyst plast indtil de var spirede frem, i mellemtiden
skulle de også vandes så jorden ikke blev for tør. Det lykkedes fint det år,
men varmen og solen er så vidt jeg husker ret vigtige da det senere i kolde
somre ikke lykkedes så godt. Placeringen var lidt i læ af buske og
plankeværk.

mvh up

Fra : Esben Grønborg Brun

Dato : 27-05-01 18:44

Det har groet fint i min have - på et varmt sted med lå. Jeg brugte
forspiring i drivhus .

Du skal vel bruge basilikum til pesto ... uhmm...

Esben