Mikrobølgemad
Fra : zcully

Dato : 01-11-04 21:43

Hej

Ved godt jeg er lidt bagefter, men jeg har lige fået en mikrobølgeovn og vil
derfor høre om i har forslag til ting man kan lave deri.
Har før brugt en da jeg boet ved de gamle, men der var det mest færdig
retter og popcorn der røg deri.

Kan man bage eller lign.?
Findes der evt. en side med decideret mikroovns tips?

På forhånd tak
/Zcully

Fra : Nette

Dato : 01-11-04 22:51

"zcully" skrev

> Ved godt jeg er lidt bagefter, men jeg har lige fået en mikrobølgeovn og
vil
> derfor høre om i har forslag til ting man kan lave deri.

Hejsa

Tillykke

Jeg stillede et lignende spørgsmål for et par måneder siden. For et par uger
siden gjorde en anden skribent det samme, blot i en anden gruppe.

Prøv og se her

http://makeashorterlink.com/?P5B525CA9

Måske er der et par tips at hente.

Nette

Fra : Christian

Dato : 02-11-04 10:20

zcully griflede den 01-11-2004 21:42:

http://www.fadk.dk/artikler-vis.asp?id=6

--
/Christian

Fra : Troja

Dato : 02-11-04 15:13

zcully tastede følgende
> Ved godt jeg er lidt bagefter, men jeg har lige fået en mikrobølgeovn

Har du været frosset ned

www.dk-kogebogen.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-11-04 22:27

zcully skrev:
> Ved godt jeg er lidt bagefter, men jeg har lige fået en mikrobølgeovn og
vil
> derfor høre om i har forslag til ting man kan lave deri.

Helt generelt bruger jeg mikrobølgeovnen (mindst) til følgende formål:

- Hvis det kun drejer sig om at afsætte en hel masse energi i en lille
mængde "et-eller-andet" på kortest mulig tid.
(Bemærk at det bestemt ikke er alle fødevarer som tåler denne behandling
lige godt!)
Eksempler: Forkogning af grødris (i lidt vand), kogning af mandler i lidt
vand (ca. 2 minutter) så de let kan smuttes, hurtig opvarmning af mælk til
grød, kakao (husk at drysse 1/8 teskefuld kakao på inden du kommer kruset
ind i ovnen - så kommer der ikke skind på) eller andet, hurtig kogning af en
lille portion grøntsager.

- Hurtig optøning af frosset hakket oksekød (men pas meget på at det ikke
bliver for varmt - kan være svært at få godt resultat ud af det), optøning
af frosne flütes som derefter skal en tur i ovnen.

- Skånsom opvarmning af kød (f.eks. en oksesteg, kalkunbryst, ...) så kødet
beholder al saften og nogle gange kan fremstå næsten bedre end dagen før
(okay, ikke helt). Sæt kødet i ovnen på optøningsprogrammet og lad det køre
i adskillige minutter til det føles lunt.

-------
Tomas

Fra : Mus

Dato : 03-11-04 09:19

zcully <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41869fc0$0$23069$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> retter og popcorn der røg deri.
>
> Kan man bage eller lign.?
> Findes der evt. en side med decideret mikroovns tips?

Vi bruger mest mikroovnen til
popcorn
Opvarmning af rester fra dagen før - portionsanrettet.
En kop vand til the
Kogning/dampning af grøntsager - de bliver super
Færdigstegte frosne frikadeller kan optøes og varmes i mikroovnen
Opvarmning af kaffe

Vi laver stort set aldrig selvstændige retter i mikroovnen.
Har dog hørt at man kan spare meget tid ved at give bagekartofler lidt tid i
mikroovnen først
Og risengrød ved jeg også der er nogen der ynder at lave i mikroovnen.

LN

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-11-04 09:13

Mus skrev:
> Har dog hørt at man kan spare meget tid ved at give bagekartofler lidt tid
> mikroovnen først

Men har man mange af dem, tager det længere tid i mikrobølgeovnen end i alm.
ovn.

> Og risengrød ved jeg også der er nogen der ynder at lave i mikroovnen.

Har prøvet, men synes ikke at det smager ligeså godt, og grøden får heller
ikke samme konsistens som på den "gammeldaws" metode (kan dog finde på at
forkoge risene i et par minutter i mikroen)

-------
Tomas

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-11-04 22:23

zcully skrev:

> [...]
> retter og popcorn der røg deri.
>
> Kan man bage eller lign.?
> Findes der evt. en side med decideret mikroovns tips?

Prøv at Google på "microwave recipes"
http://fooddownunder.com/cgi-bin/search.cgi?q=microwave
http://www.rosewave.com/Recipes/MicrowaveDishes/Microwave.htm
http://www.nancys-kitchen.com/microwave_recipes.htm

Du kan sikkert også låne en bog med opskrifter til mikrobølgeovn på
biblioteket.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard