Sidste salgsdag
Fra : Gunnar

Dato : 31-10-04 09:16

Hej Gruppe.
Vi har haft lidt deskusion i familien om blandt andet sidste salgsdato, på
f. eks. øl og vand. Jeg mener det er den sidste dag forretningen må sælge
det. men ikke det samme som at det ikke kan drikkes længere. Der står samtid
på flasken - bør opbevares mørkt og køligt-,og hvis det bliver overholdt og
så er min mening, at så er datoen (næsten ) uden betydning, og det skal ikke
nødvendigvis hældes ud fordi den er overskredet med et par måneder. Hvad
mener I.?
Gunnar

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-10-04 09:57

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> så er min mening, at så er datoen (næsten ) uden betydning, og det skal
> ikke nødvendigvis hældes ud fordi den er overskredet med et par måneder.
> Hvad mener I.?

Jeg ville smage på dem - og så vurdere ud fra det.
De bliver vel hverken mere eller mindre sundhedsskadelige på et par måneder.

Resten af familien ville sikkert heller ikke holde fast i, at en øl, der har
stået i solen en måneds tid skal drikkes, selv om sidste salgsdato ligger et
halvt år frem?

Hilsen Inger

Fra : Sp@cey

Dato : 31-10-04 10:59

> [...]
> overholdt og så er min mening, at så er datoen (næsten ) uden betydning,
> og det skal ikke nødvendigvis hældes ud fordi den er overskredet med et

Er der ikke noget med at den dato der står på en øl bare er den dato hvor
bryggeriet garanterer at procenten ikke overstiger det der er skrevet på
etiketten?

Sp@cey

Fra : L

Dato : 31-10-04 20:19

"Sp@cey" <Someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Er der ikke noget med at den dato der står på en øl bare er den dato hvor
> bryggeriet garanterer at procenten ikke overstiger det der er skrevet på
> etiketten?

Hvordan skulle det ske? Øl gærer normalt ikke videre i flasken. Strengt
taget findes der øltyper der gæres færdigt i flasken, men det er særtilfælde
som ikke anvendes til nogle af de klassiske danske ølmærker.

Lars

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 31-10-04 12:55

Sidste salgsdato er den dato, hvor producenten garantere at produktet ikke
udgøre en sundhedsrisiko, hvis ellers opbevaringstemperatur eller andre
kriterier er overholdt af forbrugeren.
Produktet efter den dato er ikke nødvendigvis fordærvet eller på anden måde
belastet. Det er op til egen vurdering og ansvar.
Henrik

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-10-04 15:12

On Sun, 31 Oct 2004 12:54:35 +0100, Du er hvad du spiser.
<eurojunior@sol.dk> wrote:

> [...]
> måde
> belastet. Det er op til egen vurdering og ansvar.
Lige præcis. Bedste eksempel er dåsemad. Det kan holde sig henved
uendeligt. Hvis dåsen bare er intakt. Alligevel har det en udløbsdato.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-10-04 16:17

[Gunnar | Sun, 31 Oct 2004 09:15:43 +0100]

> [...]
>nødvendigvis hældes ud fordi den er overskredet med et par måneder. Hvad

Det samme som dig. Jeg synes faktisk at f.eks. Tuborg Julebryg er klart at
foretrække 1-2 måneder *efter* holdbarhedsdatoen, hvis de vel at mærke, er
blevet opbevaret ordentligt.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-04 17:16

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Det samme som dig. Jeg synes faktisk at f.eks. Tuborg Julebryg er
> klart at foretrække 1-2 måneder *efter* holdbarhedsdatoen, hvis de
> vel at mærke, er blevet opbevaret ordentligt.

Jeg foretrækker Tuborg Julebryg 100 år efter holdbarhedsdatoen. Mens jeg
venter på det, drikker jeg så noget _godt_ juleøl...

--
-Jens B.
(der ikke forventer at blive over 100 år)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-10-04 18:21

[Jens Bruun | Sun, 31 Oct 2004 17:15:54 +0100]

>Jeg foretrækker Tuborg Julebryg 100 år efter holdbarhedsdatoen. Mens jeg
>venter på det, drikker jeg så noget _godt_ juleøl...

Ok, hvis jeg skal formulere det for de krakilske :)

En underudviklet øl som f.eks. Tuborg Julebryg, der ikke er nogen fabelagtig
øl i sig selv, kan blive noget mere interessant ved f.eks. at vente til et
par måneder efter salgsdatoen.

Men f.eks. en Brøckhouse juleøl vil jeg da nyde uendeligt mere, og sikkert
også mere indenfor holdbarhedsdatoen.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-04 18:45

> Ok, hvis jeg skal formulere det for de krakilske :)

Jeg forstod dig godt, René

> En underudviklet øl som f.eks. Tuborg Julebryg, der ikke er nogen
> fabelagtig øl i sig selv, kan blive noget mere interessant ved f.eks.
> at vente til et par måneder efter salgsdatoen.

Nope, og det var netop _min_ pointe: En Tuborg Julebryg bliver _aldrig_
interessant, om man så venter 100 år

> Men f.eks. en Brøckhouse juleøl vil jeg da nyde uendeligt mere, og
> sikkert også mere indenfor holdbarhedsdatoen.

Også jeg. Mange juleøl har godt af først at blive drukket den efterfølgende
jul, især hvis man kan opbevare dem køligt og ikke mindst mørkt.

Og må jeg i denne forbindelse slå lidt på tromme for vores egen Carlsberg
47, der er en fremragende juleøl. Er man mere til det udenlandske, så er
St-Feuillien Cuvée de Noël ikke at foragte...

--
-Jens B.

Fra : L

Dato : 31-10-04 20:30

> Nope, og det var netop _min_ pointe: En Tuborg Julebryg bliver _aldrig_
> interessant, om man så venter 100 år

Jeg husker den som en smule mere markant (ok - ikke nogen smagsbombe) nogle
år tilbage. Så vidt jeg husker, så er alkoholstyrken også sat ned, så den
ikke længere har guld-øl styrke.

> Også jeg. Mange juleøl har godt af først at blive drukket den
> efterfølgende
> jul, især hvis man kan opbevare dem køligt og ikke mindst mørkt.

Jeg synes at lyse øl -typer bør drikkes så friske som muligt. Mørke øl kan
derimod sommetider vinde en del ved at blive lagret.

> Og må jeg i denne forbindelse slå lidt på tromme for vores egen Carlsberg
> 47, der er en fremragende juleøl. Er man mere til det udenlandske, så er
> St-Feuillien Cuvée de Noël ikke at foragte...

Jeg kunne ikke være mere enig. Og så synes jeg faktisk at de matcher det
danske julebord langt bedre end rødvin. Jeg er ihvertfald ikke istand til at
nyde en god rødvin, når jeg har indtaget and, flæskesteg og rødkål.

Lars

Fra : Henning Holm

Dato : 01-11-04 00:24

"L" <l@l.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> danske julebord langt bedre end rødvin. Jeg er ihvertfald ikke istand til
> at nyde en god rødvin, når jeg har indtaget and, flæskesteg og rødkål.

Pip----Må Jeg lige foreslå,en Julebryg fra Albani,
verdens(fyns) bedste juleøl....

ps--Jeg har ikke aktier i Albani,men de smager bare så godt..!..

--
Venlig Hilsen

Henning Holm
allig8or125@hotmail.com
"it's nice to be important,
but it's more important,to be nice

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-11-04 23:05

[Jens Bruun | Sun, 31 Oct 2004 18:45:22 +0100]

>Jeg forstod dig godt, René

I know, men jeg risikerede jo med dit indlæg at folk kom til at tro at jeg
mente at TJB var den ultimative øl, hvad jo ikke er tilfældet :)

>Og må jeg i denne forbindelse slå lidt på tromme for vores egen Carlsberg
>47, der er en fremragende juleøl. Er man mere til det udenlandske, så er
>St-Feuillien Cuvée de Noël ikke at foragte...

Jeg er ikke så vild med nogen af dem - de er en tand for sprittet til mig,
men især St-Feuillien Cuvée de Noël har været en success at servere.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 31-10-04 22:17

Gunnar wrote:
> [...]
> datoen (næsten ) uden betydning, og det skal ikke nødvendigvis hældes
> ud fordi den er overskredet med et par måneder. Hvad mener I.?

Jeg har nogle Coca-Cocla og Fanta uden sidste salgsdato. Men i det her
tilfælde http://www.sitecenter.dk/nielskjacobsen/scrapbog/ tror jeg nok
at datoen ville have en betydning )

M.v.h
Niels

Fra : Christian

Dato : 01-11-04 22:34

Grundet indholdet af alkohol og den lave PH er der, så vidt jeg ved, ikke
nogle skadelige mikroorganismer der kan formere sig i øl. Det er modsat
vand, hvilket er en del af forklaringen på at man i middelalderen ofte kun
drak øl, da vandet kunne være sundhedsskadeligt.

Jeg vil tro det samme gør sig gældende med de fleste slags sodavand, hvor PH
vel også er lav. Der er selvfølgelig ikke alkohol i, men det høje
sukkerindhold virker vel konserverende i sig selv (noget med osmotiske
egenskaber eller sådan noget????)

De smagsmæssige egenskaber vil selvfølgelig blive påvirket af tidens tand -
men mit budskab er at øl og vand i praksis er uforgængelig - modsat fx.
spegepølse

-Christian