Fjern lortet
Fra : Bent Birgersen

Dato : 30-10-04 18:56

Hejsa
Vores efterhånden meget gamle kloset er blevet brun i bunden. Det er umuligt
at fjerne med sæbe og knofedt eller kalkfjerner. Har I nogle tips til
hvordan man fjerner misfarvningen?
(Det er under vandet i vandlåsen)

BB

Fra : Anette

Dato : 30-10-04 21:29

Hej Bent

Først og fremmest kan du "skubbe" vandet ud af vandlåsen, med toiletbørsten,
skub fremad mange gange så du får al vandet væk fra det område du vil rense.
Derefter kan du bruge enhver form for wcrens med kalkfjerner eller f.eks
eddikesyre. Hvis du vælger syren så læg en lag toiltepapir i bunden og hæld
en sjat eddikesyre ud på papiret. Vent en halv times tid og skyl så ud.
Gentag processen om nødvendigt.
Husk: du må ikke bruge ståluld eller andet der ridser emaljen. Hvis du
ridser overfladen bliver den endnu mere modtagelig for snavs.
Når du har fået renset det hele af, kan du med fordel vaske efter med
bilshampoo med voks i, så varer det lidt inden det sviner til igen

God arbejdslyst

/ Anette

Fra : Jesper G.

Dato : 30-10-04 22:03

lige et tillægsspørgsmål, ved i om man må bruge eddikesyre når man har sin
egen septitank. jeg tænker på om det stopper "forbrændningen" ligesom jeg
ikke må bruge kloakrens

jesper

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 31-10-04 11:30

I news:4184019d$0$96405$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Jesper G.>
<pimpf@mail.dk> skrev:

> lige et tillægsspørgsmål, ved i om man må bruge eddikesyre når man
> har sin egen septitank. jeg tænker på om det stopper "forbrændningen"
> [...]

De brune aflejringer skyldes formodentlig kalkaflejringer der har bundet
farvestoffer fra okker i vandet måske til sat lidt naturlige
farvestoffer fra 'det øvrige materiale';

Væk med kalken = væk med farven.

Når du har septitank ville jeg være forsigtig med stærke syrer.
Jeg ville følge Anettes råd med at tømme vandlåsen så meget som muligt
med en børste.
Derefter ville jeg bruge almindelig husholdningsdeddike (en mild syre
der ikke skader din septitank), ca 1 liter pr. gang. Jeg ville vælge
tidspunkter hvor toilettet er i ro, morgen eller aften. Gentagne
behandlinger vil fjerne belægningen uden at skade dit toilet eller din
septitank.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Omnolog HMH

Dato : 01-11-04 09:40

edikkesyren skader ikke, bare man sørger for at fortynde med en pand vand,
når man skyller ud.

Fra : Bent Birgersen

Dato : 31-10-04 20:12

Jo tak Anette, men eddikesyre ller kalkfjerner hjælper intet, der skal meget
skrappere sager til. Jeg vil prøve med oxalsyre som Nick anbefaler. Så måå
vi se...
Hislen (jeg mener hilsen)
BB

Fra : Froggy

Dato : 31-10-04 20:41

In news:Bent Birgersen <slet@slet.dk> typed:
> Jo tak Anette, men eddikesyre ller kalkfjerner hjælper intet, der
> skal meget skrappere sager til. Jeg vil prøve med oxalsyre som Nick
> anbefaler. Så måå vi se...

Vi har samme problem her. Den forrige ejer må ha' brugt noget forkert,
som har gjort begge toiletter ru og meget modtagelige for misfarvning.
Det ene toilet bliver brunt på 4-5 dage - det er virkelig til at få
'svip' og små blå knopper af

Jeg bruger med stor succes citronsyre. Puf så meget vand som muligt ud
med toiletbørsten. Hæld kogende vand i toilettet, og drys citronsyre på
og i med det samme. Det syder og bobler - men det renser - lad det stå
et par timer, hæld evt mere kogende vand i. Det varme vand får
citronsyren til at virke dobbelt så godt som koldt vand alene. Toilettet
bliver som nyt (i hvert fald de første par dage).

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-11-04 23:13

"Bent Birgersen" <slet@slet.dk> skrev et indlæg
<41853906$0$302$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

>Jo tak Anette, men eddikesyre ller kalkfjerner hjælper intet, der skal meget
>skrappere sager til. Jeg vil prøve med oxalsyre som Nick anbefaler. Så måå
>vi se...

Husk blot på at stærk syre + lang virketid = risiko for beskadigelse
af overfaden. Dette medfører, som andre har skrevet, at problemet blot
bliver værre fremover.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : NoMan

Dato : 31-10-04 11:06

Jeg plejer at hælde 1-2 dl afkaldningmild i, også lade det stå 1 time eller
sådan, så har det gjort arbejdet for mig, så det er nemt at fjerne med en
børste.

Fra : Nick

Dato : 31-10-04 12:41

Som nævnt kan man anvende flere forskellige slags syrer. Evt. kan du prøve
med oxalsyre som også er rimelig godt til at fjerne rust (og okkerfarvning)
fra bl.a.maling. Nogle gange er emaljen ødelagt eller farven er diffunderet
ind i emaljen. Min erfaring er ihvertfald at man desværre ikke altid kan
"syre" sig ud af problemet. En anden mulighed kan derfor være at anvende
natriumhypoklorit (klorin) som kan fjerne disse ellers umulige
misfarvninger. NB!!!!! Husk dog at du ALDRIG må blande klorin med
syreholdige midler da der herved dannes klorgas, der ud over at være skadlig
for mennesker og dyr også angriber en lang række materialer i et
badeværelse!

mvh
Ham der styrede klorproduktionen på Sojakagen

Fra : JIB

Dato : 01-11-04 22:25

"Bent Birgersen" <slet@slet.dk> wrote in message

> [...]
> at fjerne med sæbe og knofedt eller kalkfjerner. Har I nogle tips til

Ja, køb et nyt. Toiletter er altså ikke så dyre i dag, og hvis det er et
gammelt toilet er vandforbruget sikkert alt for stort. Alt i alt måske
en besparelse...!!

Vh. JIB

Fra : Bent Birgersen

Dato : 02-11-04 08:59

"JIB" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, køb et nyt. Toiletter er altså ikke så dyre i dag, og hvis det er et
> gammelt toilet er vandforbruget sikkert alt for stort. Alt i alt måske
> en besparelse...!!
>
> Vh. JIB

Vi bor i en lejelejlighed og kan derfor ike udskifte toilettet.