flaskepant
Fra : HL

Dato : 29-10-04 05:47

nu er jeg træt og forvirret.

Hvad betyder den lille cirkel med de 2 pile bag på min flaske rødvin ?

Jeg samler troligt mine flasker sammen, og her i går afleverede jeg dem til
Bilka. Automaten "åd" flaskerne, med ville ikke give pant for dem.

Er det mig der har misforstået noget ?

Hvor finder jeg reglerne der omhandler danmarks retur pant system ??

God dag til jer alle

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-10-04 09:31

HL <HL@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> skrev:

>Er det mig der har misforstået noget ?

<IRONI>
Ja da. Det er da indlysende at det er lang vigtigere at der er
fuld kontrol med de 2 mio. udenlandske ølflasker end med de 221
mio. vinflasker, vi forbruger om året.
</IRONI>

>Hvor finder jeg reglerne der
>omhandler danmarks retur pant system ??

Her:

http://www.dansk-retursystem.dk

Ebbe

Fra : Steen Madsen

Dato : 29-10-04 12:33

Hej HL

Mærket betyder recykel "genbrug" smid lortet i en flaskecontainer!

steen

Fra : Mort1

Dato : 29-10-04 20:52

"Steen Madsen" <xxxxx@xxxxxx.dk> skrev i en meddelelse
> Hej HL
>
> Mærket betyder recykel "genbrug" smid lortet i en flaskecontainer!
>
> steen

Eller aflever dem i Brugsen/Superbrugsen eller Kvikly her får du da minimum
25 øre for de gængse flasker

mvh
Mort1

Fra : Morten DH

Dato : 29-10-04 21:14

"HL" <HL@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor finder jeg reglerne der omhandler danmarks retur pant system ??

http://www.dansk-retursystem.dk/Default.asp?ID=17 eller lige der omkring i
hvert fald...

Fra : Villy

Dato : 30-10-04 22:33

Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:

> http://www.dansk-retursystem.dk/Default.asp?ID=17
Siden duer ikke mere
m.v.h. villty

Fra : Morten DH

Dato : 31-10-04 14:08

"Villy " <vkSLET@DETTEbesked.com> skrev i en meddelelse
> Siden duer ikke mere

Hmm virker fint hos mig ?!?

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-10-04 00:22

HL <HL@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> skrev:

> Jeg samler troligt mine flasker sammen, og her i går
> afleverede jeg dem til Bilka. Automaten "åd" flaskerne,
> med ville ikke give pant for dem.

Flaskepant er en underlig størrelse, især med hensyn til
vinflasker.

Køber jeg en flaske vin i Brugsen, får jeg enkelte gange
2,25 for flasken når jeg afleverer den - andre gange 25
øre - og andre gange igen slet intet.

Sidste gang jeg afleverede vinflasker i Brugsen, kom jeg
med 2 indkøbsvogne fuld efter vores store sommerfest, og
her fik jeg en flaskebon på 3,25.

Jeg skal ind gennem butikken med det hele, og følte mig
helt til grin - nu hælder jeg dem bare i flaskecontaineren -
jeg gider simpelthen ikke det cirkus.

Der er også noget med ølkasser. Køber jeg en kasse øl i
Fakta af et bestemt mærke i en grå standardkasse (jeg kan
ikke huske hvad de hedder) kan jeg ikke aflevere kassen i
Brugsen, selv om det er samme firma der ejer det (Coop
Danmark) og omvendt. Det er kun de gængse mærker som
Carlsberg og Tuborg der går begge steder.

Flaskepantsystemet er ikke så fleksibelt som det burde være.
Det er meget ofte at jeg er ude for at der står flasker ved siden
af automaten som den slet ikke vil æde, og folk gider altså ikke
at tage dem med hjem igen, for senere at smide dem i
flaskecontaineren.

Lige nu ser vil øldåser der ligger og flyder i naturen. Det var det
Svend Auken kæmpede en indædt kamp imod da han var
miljøminister - nu har vi problemet.

I min termonologi skulle pantsystemet kunne håndtere det hele,
også flasker og dåser der er købt i udlandet, men sådan
fungerer virkeligheden ikke.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten DH

Dato : 31-10-04 14:08

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> Danmark) og omvendt. Det er kun de gængse mærker som
> Carlsberg og Tuborg der går begge steder.

Sjovt nok er Carlsberg (som også har Tuborg) medejer/stifter af Dansk Retur
Pant

> [...]
> af automaten som den slet ikke vil æde, og folk gider altså ikke
> at tage dem med hjem igen, for senere at smide dem i

Det sørger personalet heldigvis for at fjerne, men pænt ser det ikke ud...

> Lige nu ser vil øldåser der ligger og flyder i naturen. Det var det
> Svend Auken kæmpede en indædt kamp imod da han var
> miljøminister - nu har vi problemet.

Enig, jeg synes bare ikke problemet er dåserne. Det er returneringssystemet
den er gal med, en lille bule på dåsen og panten er tabt

> I min termonologi skulle pantsystemet kunne håndtere det hele,
> også flasker og dåser der er købt i udlandet, men sådan
> fungerer virkeligheden ikke.

Præcis, og tror virkelig ikke der er tale om formuer hvis vi skulle tabe
lidt på folk sælger dåser fra tyskland... Hvis man tænker på at gøre det
organiseret, så er det jo en håbløs fidus med 1 krone per dåse og de må ikke
være bulede eller noget - det blir hårdt tjente penge... risikoen er så at
hr og fru Danmark kan svindle sig til 24 skatttefrie kr per karton; men hvad
løber regningen til renholdelse af nærmiljøet ikke op i?

Næh lad os få et fælles europæisk retursystem - vel at mærke et der også
virker ordentligt

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-11-04 23:13

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev et indlæg
<4184e39f$0$23070$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

>Næh lad os få et fælles europæisk retursystem - vel at mærke et der også
>virker ordentligt

enig - nu da vi har EU burde det være muligt at lave en fælles eu-pant
[1] på alle former for emballage. Det ville være skønt hvis dåser købt
i Tyskland var belagt med pant som man kunne få ved aflevering her i
landet (og omvendt).

Og så burde panten kunne udbetales uanset om dåsen er bulet eller ej.
Måske med en regel om at der kun må være 2% halve dåser i en
aflevering (for at undgå at kreativer personer halverer dåserne for at
få dobbelt pant

Hvis man altid kunne få pant (af en ordentlig størrelse) for dåser og
andet emballage selv om de er krøllede ville de fleste blive samlet op
af - og der er nok at samle af.

Jeg foretrækker dåser frem for flasker - en stak skår fra en knust
flaske ligger til evig tid så vi kan punktere på dem, skære os på dem
eller dyr spiser det.

Som det er nu synes jeg at pantsystemet er dårligt - som andre har
påpeget kommer der mange dåser ind i landet som flyder, og det er ikke
til at finde ud af om der er pant på vinflaskerne.

Så forbrugere af produkter i engangsdrikkebeholdere: Lad være med at
smide den tomme emballage ud - den fylder ikke mere i bilen fordi den
er tom...

Det er godt nok utroligt hvad forbrugerne smider ud i naturen - her i
det sønderjyske flyder det med dåser, ved ikke om det også gælder i
resten af landet.

Og så er det nok ved at glide fra fritidssyslerne med øl og vin og
over i politik...

[1] Mulig løsning:
Det burde være muligt at lave en fælles pulje hvor der blev indbetalt
1 euro eller lignende hver gang en forretning solgte (eller tappet)
en dåse/flaske og når forretningen modtog en flaske udbetalte den 1
euro fra puljen (måske lidt mere for arbejdet). Så kunne puljen få
emballagen og sælge den - underskudet kunne så betales over skatten.
Det primære må være at vi undgår at skidtet ligger i naturen.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Morten DH

Dato : 02-11-04 09:28

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> [1] på alle former for emballage. Det ville være skønt hvis dåser købt
> i Tyskland var belagt med pant som man kunne få ved aflevering her i

Præcis, det er nok især pantfri emballage fra Tyskland der giver problemer i
den danske natur...

> [...]
> Måske med en regel om at der kun må være 2% halve dåser i en
> aflevering (for at undgå at kreativer personer halverer dåserne for at

Ja, i mine øjne er pant en gulerod der skal forhindre vi bare smider dåserne
fra os... kan ikke hjælpe noget at den gulerod forsvinder fordi der er en
bule eller 2

> Hvis man altid kunne få pant (af en ordentlig størrelse) for dåser og
> andet emballage selv om de er krøllede ville de fleste blive samlet op
> af - og der er nok at samle af.

Jeg bor selv i centrum af en større by og hver søndag morgen efter byturen
slutter dukker pensionister og andet godtfolk op for at samle dåser ind -
jeg krummer tæer hver gang jeg ser dem samle en dåse op, konstatere der ikke
er pant på og så bare smider den fra sig igen

> Jeg foretrækker dåser frem for flasker - en stak skår fra en knust
> flaske ligger til evig tid så vi kan punktere på dem, skære os på dem
> eller dyr spiser det.

Tja pest eller kolera

> Som det er nu synes jeg at pantsystemet er dårligt - som andre har
> påpeget kommer der mange dåser ind i landet som flyder, og det er ikke
> til at finde ud af om der er pant på vinflaskerne.

Og der forbruges omkring 200 millioner vinflasker hvert år - mod ca 1
million speciel øl... alligevel har Dansk Retur Pant uhyggeligt travlt med
at få pant på ølflaskerne - sjovt nok er de specielle øl også konkurrenter
til Carlsberg, som tilfældigvis ejer en del af dansk Retur Pant... hmm...

> Så forbrugere af produkter i engangsdrikkebeholdere: Lad være med at
> smide den tomme emballage ud - den fylder ikke mere i bilen fordi den
> er tom...

Tja det er trist at se... 2 km i hver retning fra vores lokale McDonalds
flyder det også med MD emballage - det skulle koste en ordentlig bøde... Jeg
kan huske for år tilbage var jeg ved Golden Gate i San Francisco - her var
der indført en "double fine zone" i hele området omkring broen... altså 1000
USD hvis man smed affald fra sig - sjovt nok lå der ikke noget affald og
flød nogen steder

> Det er godt nok utroligt hvad forbrugerne smider ud i naturen - her i
> det sønderjyske flyder det med dåser, ved ikke om det også gælder i
> resten af landet.

Det er vist desværre det samme over det meste af landet

> Og så er det nok ved at glide fra fritidssyslerne med øl og vin og
> over i politik...

Ja vi er vist ot nu...