Hvidkål
Fra : Lotte Christensen

Dato : 29-10-04 05:37

Hej gruppe,

for et par dage siden købte jeg et hvidkål for at behage kæresten og lavede
en gang stuvede hvidkål til ham. Og det var jo sådan set godt nok, men nu
ligger der så trekvart hvidkål og kigger på mig hver gang jeg åbner
køleskabet. Jeg er ganske tom for ideer mht. hvad man kan bruge sådan et til
udover råkost og så de stuvede. Så jeg tænkte, at I måske havde en masse
ideer til, hvad jeg kan lave ud af resten af det?

Vh.

Lotte Christensen

Fra : Heidi

Dato : 29-10-04 06:00

Lotte Christensen wrote:
> [...]
> kan bruge sådan et til udover råkost og så de stuvede. Så jeg tænkte,
> at I måske havde en masse ideer til, hvad jeg kan lave ud af resten

Et eller andet sted har jeg vist en opskrift på sådan en ting med hakket
oksekød, hvidkål, gulerødder, ris og karry (det var vist
hovedingredienserne). En gryderet som er rimelig nem at lave, og smager
rigtig godt. Sig til hvis jeg skal prøve at finde den.

--
Heidi

Fra : Omnolog HMH

Dato : 29-10-04 06:30

hundehvalpe!

(på rigsdansk kål-dolmere, tror jeg...)
I hvert fald er det noget med en krydret frikadellefars pakket ind i kål og
grydestegt. Faktisk guf.

Fra : Peter Westh

Dato : 29-10-04 21:06

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> hundehvalpe!
>
> (på rigsdansk kål-dolmere, tror jeg...)

Det hedder da "Mus i Slåbrok"

/P

Fra : Harry Lund

Dato : 02-11-04 11:51

Ja hvis du er fra sydslevig eller deromkring: maus und kleidung.

Fra : Birgitte

Dato : 29-10-04 06:26

"Lotte Christensen" <lotte@[FJERN]abildgaard.de> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,

Så jeg tænkte, at I måske havde en masse
> ideer til, hvad jeg kan lave ud af resten af det?
>
> Vh.
>
> Lotte Christensen

Hvad med at lave brunkål ?

med venlig hilsen
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : /Ole

Dato : 29-10-04 06:54

> [...]
> sådan et til udover råkost og så de stuvede. Så jeg tænkte, at I måske
> havde en masse ideer til, hvad jeg kan lave ud af resten af det?

Hvis du ikke vil lave kåldolmere, så lav stuved hvidkål af resten, og frys
det ned. Det er det ret godt til.

/Ole

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 29-10-04 07:40

"Lotte Christensen" <lotte@[FJERN]abildgaard.de> skrev i en meddelelse

Så jeg tænkte, at I måske havde en masse
> ideer til, hvad jeg kan lave ud af resten af det?

Irsk gryde: i en gryde lægges lagvis lammekød i tern og stykker af
groftskåret hvidkål. Lidt salt og peber mellem hvert lag. Vand ved, så det
lige akkurat dækker - og så simre et par timer. Ja, det er helt vildt
enkelt, og nej, jeg har ikke glemt nogle ingredienser.
Smager fantastisk på en råkold dag med en god sennep og rugbrød, der bliver
så meget saft og kraft i det

Jeg har i øvrigt med held lavet det samme med både okse- og svinekød og med
f.eks. spidskål. Men lam og hvidkål er originalen og den bedste.

MVH Mette

Fra : mansen

Dato : 29-10-04 09:20

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> MVH Mette
>
> Nej du skal lave en god grøntsags/oksekøds eller anden suppe og komme
hvidkål i det smager godt med hvidkål som fyld

Fra : Mus

Dato : 29-10-04 10:58

Lotte Christensen <lotte@[FJERN]abildgaard.de> skrev i en
nyhedsmeddelelse:clshc8$27r9$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> udover råkost og så de stuvede. Så jeg tænkte, at I måske havde en masse
> ideer til, hvad jeg kan lave ud af resten af det?

Vores yndlinsret med hvidkål er helt sikkert lam i hvidkål. Vi laver det dog
med skinekød, da vi ikke er så glade for lam. Det smager bare himmelsk og
tager ingen tid at lave. Bruger en opskrift fra Karolines køkken. Den kan
kun anbefales.

Lam i hvidkål
Tilberedningstid: 45min.
Årstid: Efterår, Vinter
Antal: 4 personer

25 g smør
½ tsk ostindisk karry
400 g lammesmåkød i tern (ca. 2 cm)
2½ dl grønsagsbouillon
½ tsk stødt ingefær
800 g hvidkål i mindre stykker (ca. 2x2 cm)
1½ dl karoline's madlavningsfløde 18%
3 spsk lys saucejævner
½ tsk groft salt
friskkværnet peber

Tilbehør
240 g groft brød

Smelt smørret i en tykbundet stegegryde. Tilsæt karry og lad det bruse af.
Del lammekødet i 2 portioner, og brun hver portion for sig. Kom alt
lammekødet tilbage i stegegryden og tilsæt grønsagsbouillon og ingefær. Kog
retten ved svag varme og under låg i ca. 15 min. Tilsæt hvidkålen og kog den
med i ca. 5 min. Kålen skal være mør, men stadig sprød. Tilsæt fløden og
bring retten i kog. Lad retten koge i ca. 1 min. Tag gryden af varmen og
drys saucejævner i under omrøring. Kog yderligere ca. 1 min. Smag til med
salt og peber.

Tip: I stedet for lammesmåkød kan anvendes skinkesmåkød.

Udviklet af: Karolines Køkken

LN

Fra : Lotte Christensen

Dato : 29-10-04 20:46

Hej igen!

Tusind tak for ideerne, nu er det bare med at komme i gang med at få kreeret
en masse, så hvidkålet ikke bare ligger der og kigger :)

Vh

Lotte

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 02-11-04 08:07

Mus wrote:
> Vores yndlinsret med hvidkål er helt sikkert lam i hvidkål. Vi laver
> det dog med skinekød, da vi ikke er så glade for lam.

Jeg kender det. Jeg elsker pålægchokolademaddere, men er ikke så meget for
chokolade på brød, så jeg laver dem med kippers i stedet
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Rikke Mors

Dato : 04-11-04 20:05

Abildgaard 3140 wrote:

> Jeg kender det. Jeg elsker pålægchokolademaddere, men er ikke så meget for
> chokolade på brød, så jeg laver dem med kippers i stedet

LOL
Rikke Mors, der sad med lidt den samme fornemmelse, da jeg læste det.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-10-04 10:53

Lotte Christensen wrote:
> [...]
> udover råkost og så de stuvede. Så jeg tænkte, at I måske havde en masse
> ideer til, hvad jeg kan lave ud af resten af det?

Wok!

eller hjemmelavede forårsruller.

/David