Spegepølse..
Fra : Repzak

Dato : 28-10-04 22:51

Hej
håber der er nogle der kan hjælpe

vi havde lige købt spegepølse for en hund, 10 pakker 3stjerne etc... lagt
det i fryseren og gennemfrosset...

nogle dage efter skulle vi have noget op, og spegepølserne kom på gulvet i
en pose, uheldigvis glemte vi dem og de har lagt der i lidt over et døgn..

er de bare til at smide ud eller ?

Kasper

Fra : Christian

Dato : 28-10-04 23:13

> er de bare til at smide ud eller ?

Ja - men det var de nu også inden i kom dem i fryseren

Alvorlig talt, så bør det afgørende - rent helbredsmæssigt - være om de har
været oppe over køleskabstemperatur i længere tid. De "smags" mæssige
egenskaber tvivler jeg på kan ødelægges yderligere ved genfrysning.

-Christian

Fra : Repzak

Dato : 29-10-04 06:30

> Ja - men det var de nu også inden i kom dem i fryseren
Tjae de der med forskellige smag er nu udmærket, men foretækker da også en
man selv skærer... men så skal vi have fat i staten og sat Su'en op...

> Alvorlig talt, så bør det afgørende - rent helbredsmæssigt - være om de
> har > været oppe over køleskabstemperatur i længere tid.
Det har de jo nok... vel en 22 timer kunne jeg tro, der er jo ikke meget
gods til at bevare kulden !

Kasper

Fra : Christian

Dato : 30-10-04 21:19

Hej Kasper,

> Tjae de der med forskellige smag er nu udmærket, men foretækker da også en
> man selv skærer... men så skal vi have fat i staten og sat Su'en op...

Ak ja, jeg kan godt huske det

> Det har de jo nok... vel en 22 timer kunne jeg tro, der er jo ikke meget
> gods til at bevare kulden !

Personlig ville jeg være undlade at anvende den til at spise. Uden at på
nogen måde at være mikrobiolog, så tror jeg at selv om du varmer salamien
op - fx. som pizza topping eller hvad ved jeg, så er der nogle bakterier der
udvikler giftstoffer, der bliver tilbage sev om bakterierne selv er døde ved
fx. opvarmning.

Det er selfølgelig surt, at skulle smide mad ud når økonomien er stram -
alternativt kunne overveje at anvende den til indfarvning af garn eller
sæbefremstilling.

-Christian

Fra : -V-

Dato : 31-10-04 22:18

Christian wrote:
> [...]
> nogle bakterier der udvikler giftstoffer, der bliver tilbage sev om
> bakterierne selv er døde ved fx. opvarmning.

Hvor mange bakterier tror du er i en uåbnet pakke spegepølse, pakket i
modificeret atmosfære?

-V-

Fra : Christian

Dato : 01-11-04 22:15

> Hvor mange bakterier tror du er i en uåbnet pakke spegepølse, pakket i
> modificeret atmosfære?

Det har jeg ingen anelse om - netop derfor gider jeg ikke tage chancen.

Jeg tror du blander fordelene ved hel- og halvkonserves sammen. Helkonserves
udmærker sig ved at det kan holde sig i årevis ved stuetemperatur fordi det
er pasteuriseret grundigt. Halvkonserves som marinerede sild,
langtidsholdbar mællk og til dels varer pakket i bakteriefri atmosfære, er
rimelig holdbare, men bør opbevares på køl i en begrænset periode.

Det er naturligvis en trossag - men hvis du er frisk vil jeg da gerne donere
en vellagret gravad laks til dig så du kan gøre forsøget - hvis du klarer
den, kan du jo glæde dig over at, du havde ret

-Christian

Fra : -V-

Dato : 01-11-04 23:12

Christian wrote:
> Jeg tror du blander fordelene ved hel- og halvkonserves sammen.

Det tror jeg så ikke at jeg gør, men tak for din bekymring.

> [...]
> marinerede sild, langtidsholdbar mællk og til dels varer pakket i
> bakteriefri atmosfære, er rimelig holdbare, men bør opbevares på køl

Så jeg tolker din (bort-)forklaring som om, at du tror at man bliver
dødeligt syg af at spise den omtalte spegepølse?

> Det er naturligvis en trossag - men hvis du er frisk vil jeg da gerne
> donere en vellagret gravad laks til dig så du kan gøre forsøget -
> hvis du klarer den, kan du jo glæde dig over at, du havde ret

Hvis betingelserne er de samme som i tilfældet med pølsen, så stiller jeg
hjertens gerne op.
To dage udenfor køleskab, uoppakket?

Tid og sted?

-V-

Fra : Christian

Dato : 02-11-04 09:45

> Det tror jeg så ikke at jeg gør, men tak for din bekymring.

Ingen årsag.

> Så jeg tolker din (bort-)forklaring som om, at du tror at man bliver
> dødeligt syg af at spise den omtalte spegepølse?

Næ, jeg tror egentlig ikke man risikerer at dø af det, men jeg ville ikke
selv spise den eller opfordre andre til det.

> Hvis betingelserne er de samme som i tilfældet med pølsen, så stiller jeg
> hjertens gerne op.
> To dage udenfor køleskab, uoppakket?
> Tid og sted?

Desværre - du var lidt for lang tid om at svare, så jeg nåede at love den
væk til Bo Warming.

-Christian

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 29-10-04 09:01

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse
> nogle dage efter skulle vi have noget op, og spegepølserne kom på gulvet i
> en pose, uheldigvis glemte vi dem og de har lagt der i lidt over et døgn..
> er de bare til at smide ud eller ?

Jeg vil gemme dem! Jeg vil nok ikke have gjort det med andre slags kødpålæg
men spegepølse holder sig rimeligt godt - jeg har selv flere gange spist
noget der har lagt 4-5 dage i en rygsæk.

Fra : Mus

Dato : 29-10-04 11:02

Repzak <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4181699f$0$33735$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> en pose, uheldigvis glemte vi dem og de har lagt der i lidt over et døgn..

Jeg tror ikke jeg ville bekymre mig. Det er jo saltet, så det er ikke så
følsom som så meget andet pålæg.

LN

Fra : Jørgen Hess

Dato : 01-11-04 22:30

> [...]
> pose, uheldigvis glemte vi dem og de har lagt der i lidt over et døgn..

Ved faktisk ikke om tørret kød ødelægges i cellerne ved frysning, eller også har
spegningen (saltningen) allerede gjort det. Da spegning i sig selv er en
konserveringsmetode tror jeg ikke der er sket noget med pølserne. De spegepølser
man køber i f.eks Aldi ligger frit i lokalet og har rumtemperatur.
mvh
Jørgen