placering af rør og kabler i nyt gulv
Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 28-10-04 19:40

Jeg går og spekulerer over hvordan kabler og rør skal føres i mine nye
gulve - som jeg forhåbentlig snart bliver færdig med. Køkkenet fx, (her er
der flest rør og kabler), har jeg tænkt mig at støbe, isoleret med sundolitt
eller rockwool. Men hvordan skal jeg planlægge i forbindelse med rør og
ledninger - jeg tænker hvor placeres det: under isoleringen, i isoleringen,
eller i betonen? Det jeg kan komme i tanke om er:
- Afløb (Nyt)
- Gulvvarme (giver sig selv)
- Stikledninger fra teknikskab til gulvvarme i andre rum
- Brugsvand
- El (?) 220+380 V
- Telefon, internet, Tv-signal

Jeg går ud fra at det smarteste under alle omstændigheder er at vælge en
kabel/rør-i-rør løsning. Men nogen ting er måske slet ikke smart at putte
gulvet?
Indtil videre har jeg kun snakket med en vvs'er, så jeg har ikke så meget på
plads endnu.

Mvh
Jacob

Fra : Karl

Dato : 29-10-04 07:27

Har du en krybekælder, som du kan komme ind i, så er
det vel det bedste sted.

I mit næste hus vil jeg have en stor rende i gulvet i midten af huset, hvori
jeg kan lægge alt sådan noget. Med gulvplader som nemt kan løftes
op, sådan i stil med gulvpladerne i computergulve.

--
Hilsen Karl

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 29-10-04 11:05

> Har du en krybekælder, som du kan komme ind i, så er
> det vel det bedste sted.

Det er desværre ikke en mulighed i køkkenet, da der skal støbes...

> [...]
> jeg kan lægge alt sådan noget. Med gulvplader som nemt kan løftes
> op, sådan i stil med gulvpladerne i computergulve.

I forbindelse med nybyggeri er det måske en ok ide - men det er der jo ikke
tale om her. Det er iøvrigt svært at lægge alle de rør og kabler ind i huset
fra starten, som der vil blive brug for i hele husets levetid - for ikke at
sige umuligt, så det med renden er ikke så dumt. Afløbsrør vil det dog være
lidt svært at installere på denne måde, da de skal have fald osv.

Mvh
Jacob

Fra : Karl

Dato : 29-10-04 07:30

> - Telefon, internet, Tv-signal

Disse ting kan fås trådløst nu om dage.
--
Hilsen Karl

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-04 00:39

Karl <Karl@???adderweb.com> skrev:

> Disse ting kan fås trådløst nu om dage.

Så mangler vi bare den trådløse haveslange

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : anders majland

Dato : 29-10-04 15:18

> Så mangler vi bare den trådløse haveslange

Og trådløs støm

Det ville pynte gevaldigt hvis en ny væg eller loftlampe ikke skulle
have den "grimme" ledning ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Leonard

Dato : 29-10-04 16:10

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Det ville pynte gevaldigt hvis en ny væg eller loftlampe ikke skulle
>have den "grimme" ledning ...

Og hvis vi så lige fik ophævet tyngdeloven, så kan PH-lampen bare
svæve over bordet

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : anders majland

Dato : 29-10-04 16:23

> Og hvis vi så lige fik ophævet tyngdeloven, så kan PH-lampen bare
> svæve over bordet

Stort set ingen af mine lampeudtag er placeret hvor jeg ønsker mine
lamper ... Og det eneste sted jeg har et lampeudstag i væggen er på
badeværelset og der har vi kun lamper tilsluttet loftet ....

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-10-04 00:33

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev:

> Og trådløs strøm

Der findes allerede de her håbløse havelamper der bliver
ladet op af solen.

Trådløs strøm findes altså i form af batterier.

En trådløs haveslange må så være en vandekande

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 30-10-04 19:14

> [...]
> kabel/rør-i-rør løsning. Men nogen ting er måske slet ikke smart at putte

Nå, det var ikke meget (seriøs) respons jeg fik her, er der virkelig ingen
der har prøvet at støbe gulv før?
Jacob

Fra : Finn Petersen

Dato : 31-10-04 07:29

"Jacob Buch-Andersen" <jbuchandersen@VARMPOST.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> isoleringen,

> Nå, det var ikke meget (seriøs) respons jeg fik her, er der virkelig ingen

Alle pex-rør(undtagen gulvvarme) lægges som rør-i-rør, det er vist
lovpligtigt.
Det kolde vand er vigtigt at få lagt så langt under gulvvarmen at det
forbliver koldt, dvs. helt nede under isoleringen.
Med hensyn til kabler er det hurtigste er at lægge er en slags
elektrikerrør. Det er rødt, flexibelt og har en diameter på ca. 50 mm. Man
køber det hos elektriker-grossister( eller sin elektriker).
Det hedder kabelrør KR 46/40 mm R50 og har EL-nummer 983000284. Det koster
ca. 450 kr + moms for en rulle med 50 meter, men de penge er givet godt ud.
Der kan være en del kabler i sådan et rør. For at kunne adskille
kabler(støj), kan man jo evt trække 2 rør med lidt afstand imellem.

vh
Finn

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 01-11-04 10:29

Tak for svaret Finn, det er en god hjælp!
Mvh
Jacob