Indvendig beklædning og isolering.
Fra : Bjarne K

Dato : 27-10-04 10:25

Jeg er gået igang med at istandsætte vores gaaamle hus (1896) muret i
helsten.(tror jeg det hedder når der ingen hulmur er)
Jeg har fået pillet det gamle "isolerings" plader og under dem en
træbeklædning ned. Nu står jeg så med en pudset mur i en jammerlig stand
d.v.s. at pusset flere steder er faldet af og der er revner flere steder i
muren. Revnerne skal selvfølgelig udbedres, men jeg er i tvivl om det er
nødvendig at pudse resten inden der isoleres altså om pudset har en funktion
udover det visuelle.
Efterfølgende har jeg tænkt mig følgende beklædning.

1. Rustfri stållægter eller trælægter ?
2. 100mm isolering
3. Dampspærre
4. Gipsplader et eller to lag ???

Er det den rigtige og fuldstændige rækkefølge. Og er det i det hele taget en
god idet med indvendig isolering i så gammelt et hus .(Lukker man
problemerne inde ?)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

--
HEJ

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-10-04 12:38

> [...]
> muren. Revnerne skal selvfølgelig udbedres, men jeg er i tvivl om det er
> nødvendig at pudse resten inden der isoleres altså om pudset har en

Det har den ikke. Vi lappede revnerne og fugerne, og resten lod vi være.

> 1. Rustfri stållægter eller trælægter ?

Stålreglar er gode.

> 2. 100mm isolering

Vi valgte 200 mm

> 3. Dampspærre
> 4. Gipsplader et eller to lag ???

To lag - så kan du hænge køkkenskabe op på dem efterfølgende uden at skabene
falder ned.

> god idet med indvendig isolering i så gammelt et hus .(Lukker man
> problemerne inde ?)

Du lukker fugten og varmen inde. Det sidste er jo fint nok, men fugten skal
ud. Lav et par huller fordelt i væggene til et par ventiler eller køb
vinduer med sådan en udluftningsting i toppen. Det er den løbende
udluftning, der er vigtig.

Mvh Maria

Fra : Bjarne K

Dato : 27-10-04 13:03

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> Det har den ikke. Vi lappede revnerne og fugerne, og resten lod vi være.

> Stålreglar er gode.

Jeg må en tur i byggemarkedet og se hvad de har

> Vi valgte 200 mm

Rockwool eller andet ?

> [...]

> ud. Lav et par huller fordelt i væggene til et par ventiler eller køb
> vinduer med sådan en udluftningsting i toppen. Det er den løbende

Nu spørger jeg nok dumt. Det er ikke udluftning af selve muren der skal
laves, men udskiftning af indlufter ?

Jeg skal have lavet en masse ting i huset, og er meget glad for denne
gruppe. Det er jo dejligt at spare penge ved at gøre det selv, men når man
som jeg er total gds amatør, må man spørge sig "lidt" frem. Jeg har da tænkt
på at hyre en murer til nogle af opgaverne og så bruge ham som rådgiver, men
jeg tvivler på at en sådan er interesseret i at give rådene fra sig, når han
ikke selv skal udføre arbejdet. Eller skal man vel have fat i en arkitekt
eller byggesagkyndig .

Med venlig hilsen

Bjarne.

Fra : Bjarne K

Dato : 27-10-04 14:03

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> wrote in message
> Nu spørger jeg nok dumt. Det er ikke udluftning af selve muren der skal
> laves, men udskiftning af indlufter ?

Indlufter = Indeluften

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-10-04 14:03

> Rockwool eller andet ?

Glasuld - kostede kun det halve med samme isoleringsevne.

> Nu spørger jeg nok dumt. Det er ikke udluftning af selve muren der skal
> laves, men udskiftning af indlufter ?

Det er udskiftning af indeluften. Hvis du ellers lader være med at male
huset med et eller andet obskurt, så trænger fugten selv ud af væggen.

Mvh Maria

Fra : Bjarne K

Dato : 27-10-04 14:09

> [...]
>
> Det er udskiftning af indeluften. Hvis du ellers lader være med at male
> huset med et eller andet obskurt, så trænger fugten selv ud af væggen.

Huset er kalket så det burde ikke være et problem.

Takker og bukker..

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 28-10-04 08:10

Den Wed, 27 Oct 2004 skrev Bjarne K.:

[...]

> Nu spørger jeg nok dumt. Det er ikke udluftning af selve muren der
> skal laves, men udskiftning af indlufter ?

Begge dele. Et uddrag fra
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/20/201189-20/teksten.htm

I Statens Byggeforsknings Institut, SBI rapport nr. 171, har man
foretaget en analyse af kondens i ydervægsisolationer. Rapporten
peger på, at der kan opstå kondens i isolerede 1/2 stensvægge, fordi
fugt udefra kan trænge gennem isoleringen og kondensere på ydersiden
af dampspærren, dvs. der kan dannes vand i isoleringen.

Prøver med forskellige typer isolering med og uden dampspærre viste,
at isolerede ydervægge uden dampspærre havde den mindste
fugtophobning, idet man måtte regne med, at væggen i perioder også
kunne tørre i forbindelse med indvendig opvarmning.

Jeg har ikke læst hele rapporten og ved ikke om det også gør sig
gældende i andet en 1/2 stensvægge.

> [...]
> denne gruppe. Det er jo dejligt at spare penge ved at gøre det
> selv, men når man som jeg er total gds amatør, må man spørge sig

Der findes mange dygtige personer i denne gruppe, bare være opmærksom
på at mange er amatører lige som dig (og mig). Rådende skal således
ikke altid tages for den fulde sandhed. Bare fordi huset stadig står,
er det jo ikke ensbetydende med at tingene er lavet korrekt

> Eller skal man vel have fat i en arkitekt eller byggesagkyndig .

Vi har valgt at bruge en arkitekt/ingeniør til vejledning omkring de
grundlæggende ændringer vi foretager (hus fra 1909).

mvh
Jeppe

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 28-10-04 19:06

Den Thu, 28 Oct 2004 skrev Bjarne K.:

[...]

> Jeg tror efterhånden også det er en god idé at få koblet en
> arkitekt på, inden jeg laver alt for mange ulykker. Vil du ud med
> hvad det vil komme til at koste jer ?

Vi brugte arkitekthjælpen (4500 kr tror jeg) til at få lavet en god
planløsning, ca. 12000 kr på at få lavet en del beregninger
vedr. bærende vægge etc. Derudover ca. 10 timer til diverse
rådgivning.

mvh
Jeppe