Plante der giver meget ilt?
Fra : Louise Johnson

Dato : 26-10-04 22:50

Kære læsere

Er der nogen som kender til en stueplante, som giver mere ilt end andre
stueplanter?

Den må helt ikke blive mere end 1,5m.

Tanken er at den skal stå på et kontor, hvor der er dårlig udluftning.

Knus,
Louise

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-04 23:21

"Louise Johnson" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> stueplanter?
>
> Den må helt ikke blive mere end 1,5m.
>
> Tanken er at den skal stå på et kontor, hvor der er dårlig udluftning.

Planter afgiver ilt i takt med hvor meget plantemateriale der dannes, uanset
hvad planten måtte hedde. Så i skal altså blot have fat i en hurtigvoksende.
Men i kan også bare lade være med at sidde og lumre på det kontor....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Louise Johnson

Dato : 26-10-04 23:38

> Planter afgiver ilt i takt med hvor meget plantemateriale der dannes, uanset
> hvad planten måtte hedde. Så i skal altså blot have fat i en hurtigvoksende.

Okay, det vidste jeg ikke.

Hvad sker der så når planten er vokset til fuld størrelse? Danner den
så mindre ilt?

Knus,
Louise

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-04 23:59

> Okay, det vidste jeg ikke.
>
> Hvad sker der så når planten er vokset til fuld størrelse? Danner den
> så mindre ilt?

Nu siger du jo den ikke må blive større end 1,5 m, så enten skal den da
beskæres, eller en aflægger holdes klar. Det er (til)væksten der giver ilt,
idet CO2 omsættes under dannelse af sukker og fraspalter ilt. Så standser
væksten, producerer en plante næppe mere ilt end den bruger om natten.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Louise Johnson

Dato : 28-10-04 02:37

> [...]
> idet CO2 omsættes under dannelse af sukker og fraspalter ilt. Så standser
> væksten, producerer en plante næppe mere ilt end den bruger om natten.

Okay, så jeg skulle næsten vælge en plante, som bliver en del størrere
end det ønskede?

Knus,
Louise

Fra : Jørgen

Dato : 27-10-04 08:17

hvad med at få forbedret indeklimaet maskinelt

Jørgen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Louise Johnson

Dato : 28-10-04 02:35

> hvad med at få forbedret indeklimaet maskinelt

Det tror jeg ikke der er penge til=(

Fra : museklik

Dato : 27-10-04 21:34

Jeg tror at der er noget på denne side som du kan bruge
http://www.degronnesider.dk/Html/Computerrum.asp

m.v.h.
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-10-04 22:16

"museklik" <museklik.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror at der er noget på denne side som du kan bruge
> http://www.degronnesider.dk/Html/Computerrum.asp

Jeg tror da også lige jeg kan tilføje, at èn plantes iltproduktion højst kan
skaffe ilt til en bænkebidder eller to, slet ikke nok til mennesker.
Problemet er nok heller ikke iltmangel, men bortskaffelse af div.
luftforureninger i lumre-rummet
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Louise Johnson

Dato : 28-10-04 02:35

> [...]
> skaffe ilt til en bænkebidder eller to, slet ikke nok til mennesker.
> Problemet er nok heller ikke iltmangel, men bortskaffelse af div.

Det har jeg egenlig aldrig tænkt over. Men du har nok ret. Der kommer jo
ikke ligefrem til luftstrøm af planterne=)

Knus,
LOuise

Fra : Louise Johnson

Dato : 28-10-04 02:33

> Jeg tror at der er noget på denne side som du kan bruge
> http://www.degronnesider.dk/Html/Computerrum.asp

Det er jo præsis mit problem=)

Tak=)

Knus,
Louise

Fra : Omnolog HMH

Dato : 28-10-04 09:44

http://www.zone10.com/tech/NASA/Fyh.htm

lidt om hvilke planter der er bedst til at rense luften.

Der er også noget med, at der er nogen planter, der er direkte usunde - de
damper giftige stoffer af...

Fra : Louise Johnson

Dato : 28-10-04 17:00

> Der er også noget med, at der er nogen planter, der er direkte usunde - de
> damper giftige stoffer af...

Sejt. Tak=)

Knus,
Louise