Kan man selv børste stål?
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 25-10-04 14:38

Hej
Hvis man nu vælger at købe nogle rustfri stålrør, som man gerne vil have til
at fremstå "børstet", kan man selv gøre det?

Mvh
Carsten

Fra : Heidi

Dato : 26-10-04 08:22

Karen Stricker & Carsten Axelsen wrote:
> Hej
> Hvis man nu vælger at købe nogle rustfri stålrør, som man gerne vil
> have til at fremstå "børstet", kan man selv gøre det?

Hvis du ser Huset på TV2, så kunne du sidste tirsdag se at det ene hold
fik lavet en børstet stålplade bag komfuret ved at gøre den ren med en
skuresvamp (og det var ikke hensigten). Men om resultatet bliver lige så
pænt som noget der er lavet i forvejen, skal jeg ikke kunne sige!

--
Heidi

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 26-10-04 10:04

> [...]
> skuresvamp (og det var ikke hensigten). Men om resultatet bliver lige så
> pænt som noget der er lavet i forvejen, skal jeg ikke kunne sige!

Lige en bemærkning omkring pladen i huset. Den var faktisk af zink. Det
samme trick er dog muligt med stål.

Mvh.
Mette

Fra : Kaj

Dato : 26-10-04 10:52

Heidi <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2u6c8dF261ca4U2@uni-berlin.de...

> [...]
> skuresvamp (og det var ikke hensigten). Men om resultatet bliver lige så
> pænt som noget der er lavet i forvejen, skal jeg ikke kunne sige!

Hej
Hvis det er stykker, som kan gå i en drejebænk, er det et godt trick at
holde noget ståluld imod det. Du kan også forsøge med meget fint
smergellærred eller vandslibepir, som fås meget fint.

MVH
Kaj

---

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 26-10-04 17:26

> [...]
> holde noget ståluld imod det. Du kan også forsøge med meget fint
> smergellærred eller vandslibepir, som fås meget fint.

Hej
Jeg har desværre ikke en drejebænk, men havde tænkt mig at købe noget
smergellærred (korn??) og så "vikle" det omkring - det burde kunne gøre det
eller hvad?

Derudover: Er der nogle "krav" til stålet. Det er til et hjemmedesignet
tvbord, som (selvfølgelig) skal stå inden for. Skal det være rustfrit eller
andet? Efter behandling, har jeg tænkt mig at give det en gang klarlak for
at undgå oxidering (hedder det det?).

Mvh
Carsten

Fra : søren

Dato : 28-10-04 18:02

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:417e7a96$0$86947$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> eller andet? Efter behandling, har jeg tænkt mig at give det en gang
> klarlak for at undgå oxidering (hedder det det?).

en alm grydesvamp er fin til projektet brug evt lidt lampeolie når du
børster rørene vask det hele af med varmt vand og brug lidt winerkalk til at
fjerne fedtede finger til sidst

søren

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-10-04 10:44

Karen Stricker & Carsten Axelsen wrote:
> Hej
> Hvis man nu vælger at købe nogle rustfri stålrør, som man gerne vil have til
> at fremstå "børstet", kan man selv gøre det?

Jeg har engang brugt en stålbørste på en vinkelsliber til en hylde i
stål. Det var ret effektivt.

--
Niels

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 27-10-04 22:43

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Jeg har engang brugt en stålbørste på en vinkelsliber til en hylde i
> stål. Det var ret effektivt.

Du må ikke bruge en alm.stålbørste på rustfast stål, så
får du "flyverust" - små partikler alm.jern vil sætte sig i
pladen så den kan ruste..

Fra : Monraad

Dato : 28-10-04 22:33

> Du må ikke bruge en alm.stålbørste på rustfast stål, så
> får du "flyverust" - små partikler alm.jern vil sætte sig i
> pladen så den kan ruste..

Ikke fordi jeg skal gøre mig klog på det, men kan man ikke bruge stålbørsten
(vinkelsliberen), rengøre pladen og efterbehandle den med et tyndt lag klar
rustbeskyttelse. Jeg troede i øvrigt, at rustfrit stå er rustfrit hele vejen
igennem, og så burde det vel være nok med en effektiv rengøring af pladen
bagefter.

mvh.

Monraad

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 29-10-04 16:28

Monraad wrote:

> [...]
> stå er rustfrit hele vejen igennem, og så burde det vel være nok med
> en effektiv rengøring af pladen bagefter.

Samme grund som du ikke må lade en jerngryde stå i en rustfri vask -
det ruster - fagfolk kalder det ofte rustfast stål, fordi det er meget
modstandsdygtigt mod tæring - men det _kan_ ruste

Jeg tror ikke at et lag tynd rustbeskyttelse er sagen - alt det skidt der
kan sætte sig i det [gys]

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 01-11-04 20:09

Poul Bundgaard skrev:

> Du må ikke bruge en alm.stålbørste på rustfast stål, så
> får du "flyverust" - små partikler alm.jern vil sætte sig i
> pladen så den kan ruste..

Jeg fik nu ikke nogen flyverust.
Men det er meget muligt at stålbørsten var rustfri.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard