valdnøddesnaps
Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 24-10-04 19:30

Jeg har for nogle ca 4 uges siden lagt nogle grønne valdnødder i snaps, der
står i opskriften at den skal trække 4-6 måneder og at den på det tispunkt
vil være mørk mahognifarvet, det er dan faktisk allerede nu, kan det tænkes
at den er klar allerede efter 4 uger ?
med venlig hilsen
--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-10-04 20:00

Sun, 24 Oct 2004 20:29:50 +0200, Birgitte Windfeld-Hansen
<birgitte_windfeld@NOSPAMFORMEPLEASEpc.dk> skrev:

> [...]
> tidspunkt
> vil være mørk mahognifarvet, det er dan faktisk allerede nu, kan det

Den er formodentlig det stik modsatte af 'klar', nemlig 'uklar'

Undskyld spøgen: Ja, den har allerede nu udtrukket det meste, men jeg
ville alligevel vente en måneds tid endnu med at filtrere.

Ved mange kryddersnapse, og især valnødden, er det ikke så meget
trækketiden, men den efterfølgende hviletid, der er afgørende for smagen.

Jeg har haft valnødder der har trukket en måned og andre (glemte), der har
stået det meste af et år. Ikke den store forskel. Men spørg om der er
forskel på at drikke den samme jul eller 3-4-5 år efter? JA!

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 24-10-04 20:08

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssgd1pvd60p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
> stået det meste af et år. Ikke den store forskel. Men spørg om der er
> forskel på at drikke den samme jul eller 3-4-5 år efter? JA!

Mange tak for svar, så lader jeg den hvile 1 månede mere. bruger man bare et
kaffefilter til at filtrer den med ?
med venlig hilsen
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-10-04 20:40

> Mange tak for svar, så lader jeg den hvile 1 månede mere. bruger man
> bare et kaffefilter til at filtrer den med ?
Hej
Til første filtrering bruger jeg en billig nylonstrømpe spændt ud over en
stor tragt. Strømpen kan genbruges flere gange. Hvis man bare skylder den.
Hvis snapsen er uklar efter denne filtrering bruger jeg et kaffefilter.
Men jeg har erfaring for at kaffefiltret meget let stopper til og at jeg
derfor er nød til at skifte det flere gange under filtreringen. Især hvis
jeg ikke "grov filtrere" med nylonstrømpen. Et lille fif er at gøre
filtret vådt først. Så undgår du at det suger så meget af sprutten. Men
det kommer også an på hvad det er du skal filtrere. Er det f.eks. bær
eller andet smat skal det helt sikkert igennem nylonstrømpen. Men hvis det
er tørre ting som nødder og krydderier kan man godt gå direkte til
kaffefiltrer.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 24-10-04 20:53

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssgd3kqlzuxvtjp@sprinteren...
> [...]
>
> /Thomas
> --
> "jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Mange 1000 tak for de fine tips, det bliver spændende når vi engang kan
smage på trylledrikken :)
--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 25-10-04 00:26

> [...]
> Hej
> Til første filtrering bruger jeg en billig nylonstrømpe spændt ud over en

Av, det var smart. Jeg kan se perspektiverne - især til en af mine
yndlingssnapse, som tager en frygtelig tid, men er det værd:

Man tager 1/1 flaske Brøndum og fordeler i to flasker.
Derefter fyldes begge flasker op med friske brombær.
Man glemmer flaskerne et sikkert sted et års tid.
Derefter køber man et glas brombærsyltetøj af god kvalitet og fordeler i de
to flasker.
Lader stå et år mere og filtrerer.
Og jo længere den står derefter, jo bedre er den.
Det, man filtrerer fra, er endnu bedre brombærsyltetøj
Men seføli... skal det være til traditionelt kryddersnapsebrug, er skovmærke
og porse bedre...det her ender i den likøragtige del.

Venlig hilsen Dikte (som stadig har en lille slat 'Brombær 97', men desværre
ingen senere)
---
www.dikte.dk

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 25-10-04 07:51

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> newssgd3kqlzuxvtjp@sprinteren...

> Venlig hilsen Dikte (som stadig har en lille slat 'Brombær 97', men

hej Dikte, det lyder som en rigtig god opskrift, kan man ikke tage nogle
frosne brombær ?? sæsonen for brombær er jo ligesom over for i år
med venlig hilsen
--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 25-10-04 09:56

"Birgitte Windfeld-Hansen" <birgitte_windfeld@NOSPAMFORMEPLEASEpc.dk> skrev
i en meddelelse news:417ca51d$0$291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> hej Dikte, det lyder som en rigtig god opskrift, kan man ikke tage nogle
> frosne brombær ?? sæsonen for brombær er jo ligesom over for i år

Jeg har ikke prøvet med frosne - man kan jo også købe de friske i dyre domme
i supermarkedet.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 25-10-04 17:33

> hej Dikte, det lyder som en rigtig god opskrift, kan man ikke tage nogle
> frosne brombær ?? sæsonen for brombær er jo ligesom over for i år
> med venlig hilsen

Hej
Man kan godt bruge frosne bær. Jeg har selv prøvet det et par gange. Meget
faste bær/frugter bliver enda bedre af først at komme en tur i fryseren.
Jeg har prøvet jordbær, blåbær og brombær fra fryser med godt resultat.
Min erfaring med brombærsnaps/likør er ellers at den smager bedst når den
er "frisk". Jeg har desvære allerede drukket næsten hele dette års høst af
brombær. Tidligere har jeg gemt brombærlikøren til jul. Men jeg syntes
ikke den smager lige så godt når den har stået over 2 måneder. Det er som
om den bliver flad i smagen af at stå.
Når jeg laver brombærlikøre gør jeg følgende. Jeg fylder et glas med
brombær og dækker dem med vodka. Lader dem trække 6 uger og filtrere dem
igennem nylonstrømpen. Det sidste saft/sprut presser jeg ud af bærene. Så
de er helt tørre og lige til at smide ud. Væsken er nu meget dybtrød og
MEGET sur. Nu koger jeg en sukker sirup af sukker og en lille sjat vand.
Denne sirup køler jeg lidt af og tilsætter lidt af gangen og smager mig
frem til hvornår den ønskede sødme er opnået.

Andre snapse/likør ting som det er sæson for lige nu er æbler, pærer,
hyben, rønnebær og gvæder og om meget kort tid slåen. JEg bruger generalt
vodka til alle bær. Og Brøndum til urter/krydderier.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Birgitte

Dato : 26-10-04 09:03

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssgfpllpguxvtjp@sprinteren...

> Jeg har prøvet jordbær, blåbær og brombær fra fryser med godt resultat.
> /Thomas

I teorien må al frugt kunne bruges
--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 26-10-04 12:01

"Birgitte" <birgitte_windfeld@NOSPAMFORMEPLEASEpc.dk> skrev i en meddelelse

> I teorien må al frugt kunne bruges
> --

Ja, jeg venter spændt på det eksperiment med hyldebær, jeg satte igang i
går. Forventer at lade den trække en måneds tid og derpå søde med honning.

MVH Mette

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-10-04 12:26

Tue, 26 Oct 2004 13:00:44 +0200, Mette Svangren Guttesen
<svangut@hotmail.com> skrev:

> [...]
>
> Ja, jeg venter spændt på det eksperiment med hyldebær, jeg satte igang i
> går. Forventer at lade den trække en måneds tid og derpå søde med

Med al respekt: Min erfaring er, at hyldebær er en af de få bærsorter, der
_ikke_ er velegnet til at lave snaps på. Efter mine smagsløg bliver det
endog _meget_ fadt i smagen.

Håber, du ikke har lavet for meget

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 26-10-04 22:56

> Med al respekt: Min erfaring er, at hyldebær er en af de få bærsorter,
> der _ikke_ er velegnet til at lave snaps på. Efter mine smagsløg bliver
> det endog _meget_ fadt i smagen.

Jeg regner med du mener flad og jeg er helt enig. Hyld er meget bedre
brugt til hyldeblomst snaps. Den smager ganske fortrindeligt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-10-04 05:56

Gert Krabsen skrev:
> [...]

Thomas Hansen svarede:
> Jeg regner med du mener flad og jeg er helt enig. Hyld er meget
> bedre brugt til hyldeblomst snaps. Den smager ganske fortrindeligt.

Fad: flov, smagløs, uden saft og kraft
(Gyldendals røde fremmedordbog)

Så ja - flad, men ordet "fad" er altså korrekt dansk.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-10-04 09:28

Wed, 27 Oct 2004 06:55:36 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev:

> Thomas Hansen svarede:
>
> Fad: flov, smagløs, uden saft og kraft
> (Gyldendals røde fremmedordbog)
>
> Så ja - flad, men ordet "fad" er altså korrekt dansk.

Tak for støtten - ja, jeg mener _fad_.

Jeg har i øvrigt ikke prøvet hyldeblomstsaft - regnede egentlig ikke med,
at der var smag nok i blomsterne. Hyldeblomstsaft er jo mest sukkervand -
men monstro man skulle prøve næste forår..

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 27-10-04 20:52

> Tak for støtten - ja, jeg mener _fad_.

Tak. I har lige udvidet mit ordforråd

> Jeg har i øvrigt ikke prøvet hyldeblomstsaft - regnede egentlig ikke
> med, at der var smag nok i blomsterne. Hyldeblomstsaft er jo mest
> sukkervand - men monstro man skulle prøve næste forår..
Der er meget langt fra hyldeblomst drik til hyldeblomst snaps. Man kan
vælge at søde snapsen så den bliver lig drikken. Men jeg foretrækker at
man bare kommer en lille klat honning i flasken efter den er filtreret.
Det afrunder lige smagen. Men det er stadig en snaps, ikke en likør. Hylde
snapsen er meget fin gylden og smager fint efter meget kort tid. Og den
kan også tåle at blive gemt. Desvære bliver farven nærmest brun efter et
bar måneder.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-10-04 21:17

Jeg bruger som regel en stof-thepose.

Min erfaring er, at kaffefilteret _meget_ hurtigt lukkre porerne, og så
står det bare i tragten og fordamper...

Sun, 24 Oct 2004 21:08:11 +0200, Birgitte Windfeld-Hansen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 25-10-04 07:56

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssgd490o10p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> Jeg bruger som regel en stof-thepose.
>
> Min erfaring er, at kaffefilteret _meget_ hurtigt lukkre porerne, og så
> står det bare i tragten og fordamper...

Tak for tipset

--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-10-04 07:52

> Jeg har haft valnødder der har trukket en måned og andre (glemte), der har
> stået det meste af et år. Ikke den store forskel. Men spørg om der er
> forskel på at drikke den samme jul eller 3-4-5 år efter? JA!

Korrekt.....jeg har selv haft fornøjelsen a at finde en sådan flaske i
bunden af skabet, efter 4 år.

Det er noget man bør overveje......hvis man kan holde fingrene fra dem, i
denne kolde tid

/Stig

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 25-10-04 08:25

"Stig Mogensen" <norman_bates@linuxmail.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> bunden af skabet, efter 4 år.
>
> Det er noget man bør overveje......hvis man kan holde fingrene fra dem, i

Jeg ser helt klart et problem for jeg har aldrig smagt valnøddesnaps og
glæder mig meget til at prøve det. men vente 4 år det tror jeg ikke vi kan
..

--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-10-04 08:43

Mon, 25 Oct 2004 09:25:13 +0200, Birgitte Windfeld-Hansen
> [...]

> Jeg ser helt klart et problem for jeg har aldrig smagt valnøddesnaps og
> glæder mig meget til at prøve det. men vente 4 år det tror jeg ikke vi

Det er et spørgsmål om at lave nok

Og husk, at det man laver, ofte er et koncentrat, der skal fortyndes inden
det drikkes. Så vi snakker ikke om de store formuer, bundet i alkohol
(selvom det godt kan løbe op, hvis man har en 16-18 forskellige i gang).

Og forresten - husk så også, at fortyndingen bør ske nogle dage før det
skal drikkes, så smagen kan samle sig lidt oven på chocket.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 25-10-04 10:39

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssge02dx50p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> [...]

> Og forresten - husk så også, at fortyndingen bør ske nogle dage før det
> skal drikkes, så smagen kan samle sig lidt oven på chocket.

Jeg var godt klar over det med at snapsen skal fortyndes, men ikke at det
skal ske et par dage i forvejen.
jeg er dog ikke klar over hvor meget man skal fortynde.
--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-10-04 12:31

Mon, 25 Oct 2004 11:38:50 +0200, Birgitte Windfeld-Hansen
> [...]

> skal ske et par dage i forvejen.
> jeg er dog ikke klar over hvor meget man skal fortynde.

Se det kommer jo osse an på mange ting:

...hvor koncentreret er essensen blevet?
...hvor længe har den trukket og lagret?
...hvor friske var de oprindelige frugter?

Der er kun een vej frem: Smag Du kan som regel godt smage styrken
allerede ved prøve-foprtyndingen.
Problemet er, at lige efter blandingen træder spritsmagen ofte lidt skarpt
frem. Efter et par dage er den mere afrundet, så det er smagen man smager
(logisk, ikke?)

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Birgitte

Dato : 26-10-04 09:08

..dk> skrev i en meddelelse newssgfbmjol0p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
> frem. Efter et par dage er den mere afrundet, så det er smagen man smager

jo det er egenlig logisk nok, så er det bare lige det at når man ikke har
smagt valdnøddesnaps før, men det finde jeg nok ud af

Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 30-10-04 08:51

"Birgitte" <birgitte_windfeld@NOSPAMFORMEPLEASEpc.dk> skrev et indlæg
<417e060a$0$86916$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

>jo det er egenlig logisk nok, så er det bare lige det at når man ikke har
>smagt valdnøddesnaps før, men det finde jeg nok ud af

Jeg har selv lige fortyndet noget ekstrakt - fortyndede behersket og
lod det stå et et par dage. Smagte på det og kunne tydeligt smage at
det var for stærkt, idet smagen var noget skarp/grov i det, sådan lidt
ubehageligt, ikke af snaps, men måske noget syre (ved ikke om der er
garvesyre i valnød).

En halv deciliter brøndum oven i de andre 4 deciliter hjalp gevaldigt
på det. Så jeg tror at du sagtens kan smage det - start gerne en uge
eller to inden du skal bruge det så du kan fortynde ad flere gange og
lade det hvile et døgns tid inden du smager igen - du kan helt sikker
smage når den er der

Og husk at skrive ned hvor meget ekstrakt du har taget, og hvor meget
du forynder hver gang, så du kans se hvor meget ekstrakt, og hvor
meget snaps du brugte - så er det nemmere næste gang du skal lave en
portion fra grundekstrakten (men så har du naturligvis ikke en
undskyldning for de mange smagsprøver undervejs
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Torbenth

Dato : 25-10-04 05:55

"Birgitte Windfeld-Hansen" <birgitte_windfeld@NOSPAMFORMEPLEASEpc.dk> skrev
i en meddelelse news:417bf543$0$223$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har for nogle ca 4 uges siden lagt nogle grønne valdnødder i snaps,
der
> står i opskriften at den skal trække 4-6 måneder og at den på det tispunkt

Hej.

For ikke så længe siden var dette link http://www.drambryg.dk/ her i
gruppen.

Mvh.
Torben

Fra : Birgitte Windfeld-Ha~

Dato : 25-10-04 08:02

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> For ikke så længe siden var dette link http://www.drambryg.dk/ her i
> gruppen.
>
> Mvh.
> Torben

tak for linket, uha der står valnøddesnap skal lagre i 7 år :)

--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Marianne

Dato : 26-10-04 17:39

Du skal lade den stå 3-4 år. Så bliver den langt bedre. Husk, at det er en
ekstrakt, du er ved at lave (=skal fortyndes)

mvh
Marianne