Kan man leve med dræbersnegle?
Fra : Jette Randlov

Dato : 23-10-04 14:58

Hvordan lever man med dræbersnegle i haven?

Vi har desværre fået dem i år. Jeg har kunnet holde dem nede ved at gå en
runde om aftenen og når det regnede og hakke dem over med en skovl. Min
rekord er 7 på en aften, så det er ikke noget voldsomt angreb. Bæsterne
nåede dog at æde al min salat og en squashplante.

Hvad skal jeg gøre med kompostbunken? Kan de leve der?

Kan de komme ind i et drivhus? Jeg har ikke noget drivhus, men jeg tænker på
det. Kan man have et drivhus hvor jorden indenfor er i kontakt men den
udenfor eller skal det være helt lukket?

Alle gode råd er velkommende!

Jette Randløv

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-10-04 15:23

"Jette Randlov" <randlov@nbi.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan lever man med dræbersnegle i haven?

Jeg opdagede dem også i min have for en måneds tid siden.
Og hvis bæsterne dog bare kunne dy sig og ikke blive til så mange så
hurtigt, er de jo egentligt ret flotte.

Jeg gider IKKE gå aftentur hver aften med kun mord for øje, så jeg satte et
par ølfælder ud, og en 10 -20 stykker døde en (formentlig) lykkelig død.
De døde skyller jeg ud i toilettet - ellers tiltrækker de bare endnu flere.
Men jeg er da lidt træt af at hælde grøn Tuborg på dem ;-(

Der har tidligere været et råd i gruppen om, at en blanding af gær, sukker
og vand virker på samme måde.
Det forsøgte jeg med lidt mel tilsat, så gæren havde lidt at leve af, og en
del små eksemplarer gik i skålen. De store var vel gået til i øllet.

Min datter og svigersøn havde MÆNGDER sidste år, men kun nogle få i år: De
og flere af deres naboer er begyndt at drysse med ferramol sneglestop.
Virkningen blev effektiv, da alle begyndte at bekæmpe sneglene - det hjælper
jo ikke meget, hvis det kun sker på én grund.

De stortrives i kompostbunken - men sæt en sjat øl ud til dem.
De stortrives også i alle de grene, blade m.v., jeg har klippet i stykker,
og som ligger på jorden.
Men det gør pindsvinene også - og sneglene vil til alle tider fremover
vandre ind i min have fra det grønne område ved siden af.
Jeg tror, de - ligesom sex - er kommet for at blive.

Jeg har ikke tænkt mig at asfaltere grunden, og så må jeg jo:
- lære at leve med, at jeg næppe kan have salat mere, og at der vil være
huller i mine hosta
- fra forårets begyndelse og resten af sommeren fodre dem med ferramol,
dejvælling og øl
- forsøge at få mine naboer til at gøre det samme.

Hilsen Inger

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 23-10-04 15:41

"Jette Randlov" <randlov@nbi.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan lever man med dræbersnegle i haven?

Hej Jette.
Ja man kan godt leve med drebersnegle, specielt Pindsvinene er meget glad
for deres yngel,
er man så heldig at have et pindsvin i sin have, skulle den nu nok kunne
holde bestanden nede.
Men husk BRUG ALDRIG SNEGLE GIFT, hvis du vil have et pindsvin, den dør af
det.
Jeg har fem Pindsvin, som jeg har i pleje, dette kan du læse mere om på min
hjemmeside!

Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.
www.bonnet-it.dk/annsholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-04 15:48

"Annette Sø Holm" <ah@psh.dk> skrev
> Men husk BRUG ALDRIG SNEGLE GIFT, hvis du vil have et pindsvin, den dør af
> det.

Her lige med undtagelse af Ferromol, der kun er giftigt for snegle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-10-04 16:01

On Sat, 23 Oct 2004 16:47:50 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Annette Sø Holm" <ah@psh.dk> skrev
>
>Her lige med undtagelse af Ferromol, der kun er giftigt for snegle.

Det bruger jeg også - og mit pindsvin ser ikke ud til at tage skade.

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 23-10-04 16:06

> "Annette Sø Holm" <ah@psh.dk> skrev
>
> Her lige med undtagelse af Ferromol, der kun er giftigt for snegle.
> [...]
Hej Preben
> Ferromol, er det ikke til koldblods dyr?
Her ind under kommer myre og fisk,.
Jeg har en koi dam og kunne ikke finde på
at bruge gift i min have, som eventuelt, også er giftig, for andre dyr.
Jeg syntes nu det er bedst at lade føde kæden gå sin gang.
Hvis jeg nu ikke havde muligheden for at selv tage affære mod "bæsterne"
Ville jeg tage på fodderstoffet og købe 50 kg foddersalt til 72 kr.-
og simpelhen lægge en rende hele vejen rundt om min have,
Det dør dræbersneglene af.

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-04 16:34

> [...]
> Ville jeg tage på fodderstoffet og købe 50 kg foddersalt til 72 kr.-
> og simpelhen lægge en rende hele vejen rundt om min have,

Jeg ved ikke hvorfor ferromol netop er giftigt for snegle. Jernforbindelsen
kan sammenlignes med det der sidder i vandrør. Så fyld endelig ikke rør-vand
i havedammen..... (dette var en vits).

Ellers ved jeg ikke hvordan du har tænkt dig at ferromol skulle ende i
havedammen.

Din omsorg for miljøet står lidt i kontrast til dit sidste forslag, som jeg
ikke ville anbefale nogen.
Men ellers er det rigtigt at de ikke kan passere salt, og er der jern i
foderdaltet er det det de dør af. Jeg bruger at male med kunstgødning i
drivhuset, og har ikke haft snegleproblemer der siden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 23-10-04 17:19

> [...]
> foderdaltet er det det de dør af. Jeg bruger at male med kunstgødning i
> drivhuset, og har ikke haft snegleproblemer der siden.
Hej Preben
Salt ikke er farlig for hverken hund og fisk,
og da langt billigere end ferramol,

Desuden hvis vi fjerner alle snegle hvad skal pindsvinene så leve af?
Et pinsvin kan gå op til 4-5 km på en nat for at skaffe føde, og det gør
den, hvis der ikke er føde nok hvor den bor og der vil være stor chance for
at den ikke kan få sine fedt depoter fyldt til vinter og den vil der efter
dø.
Med mindre man foder dem.

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

http://www.bonnet-it.dk/annsholm/pindsvin_.htm

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-10-04 17:31

"Annette Sø Holm" <ah@psh.dk> skrev i en meddelelse

> Salt ikke er farlig for hverken hund og fisk,

Det er jeg ikke helt sikker på, hverken hundepoterne eller ferskvandsfiskene
er enige i - for ikke at tale om planterne.

Jeg bruger en halv teskefuld salt til de mest genstridige af mine
mælkebøtter - men 50 kg, altså!!!
Husk liige at spørge hækken først - og naboen.
Jeg kunne godt forestille mig, at han kunne blive en anelse genstridig.
Og jeg kunne også godt forestille mig, at det ville blive lidt vanskeligt at
retablere hækken - og et PLUS-hegn er rimeligt dyrt!

Hilsen Inger

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 23-10-04 17:55

" Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og jeg kunne også godt forestille mig, at det ville blive lidt vanskeligt
> at retablere hækken - og et PLUS-hegn er rimeligt dyrt!

Jeg skrev ikke at man skulle bruge 50 kg, men hvad prisen var på det
Og mange der har et have bassin ved at salt kan kurere mange sygdomme,
parasitter feks.
doseringen skal jeg ikke gøre mig så fandens klog på men ved at min dam kan
tage omkring 100 kg.
skal så lige nævne at den er på 40.000 l
Hvis man har prøvet at have akvarie ved man også at salt har en god efekt på
flosset finner, osv.
Hvad salt angår på planter, så ville det ikke se godt ud i vores vej
rabatter der ville jo faktisk ikke kunne gro noget. ;-/
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.
www.bonnet-it.dk/annsholm

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-10-04 18:21

"Annette Sø Holm" <ah@psh.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad salt angår på planter, så ville det ikke se godt ud i vores vej
> rabatter der ville jo faktisk ikke kunne gro noget. ;-/

Jo - det, der kan lide eller tåle salt
Hvorfor tror du, de der små, lyserøde engelskgræs har bredt sig så meget de
senere år?
Da jeg var barn, så vi dem kun "vestpå".

Og mine forældre brugte faktisk indholdet fra saltkarret til at slå ukrudt
ihjel på gårdspladsen.

Hilsen Inger

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 23-10-04 18:52

> [...]
> Da jeg var barn, så vi dem kun "vestpå".
>
> Og mine forældre brugte faktisk indholdet fra saltkarret til at slå ukrudt

Jeg bor Vest på
Rigtig Vest på så langt væst på som man snart kan komme,
mine vinduer er fedtet ind i havgus =salt.
Og jeg ved godt hvad kongens knapper er! *g*
Selv om jeg bor vest på har jeg Mælkebøtter og græs, og mange andre planter
som de også har Øst på.
Syntes vi skal lade det ligge nu, vi må da kan diskutere noget andet, end
salt.

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-10-04 17:17

On Sat, 23 Oct 2004 18:55:24 +0200, "Annette Sø Holm" <ah@psh.dk> wrote:

>Hvad salt angår på planter, så ville det ikke se godt ud i vores vej
>rabatter der ville jo faktisk ikke kunne gro noget. ;-/

sådanne vejrabatter kan jeg da fortælle om mange steder her i
nærheden.... Ok, der gror da lidt, mest engelskgræs, som er en plante
der netop trives med salt i jorden. Asparges kan ogås trives med en del
salt i jorden, kål til dels også. Og så selvfølgelig marehalm/hjelme.

Men langt de fleste haveplanter tåler ikke salt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 23-10-04 21:16

Det ville være en rigtig god idee at bekæmpe dem. Jeg har gjort nogle forsøg
som jeg har beskrevet på min hjemmeside: www.dbamott.dk
--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 24-10-04 00:01

Vi har også fået dræbersnegle i haven i år. De ses især om aftenen og når
det har regnet. Jeg hælder kogende vand over dem. Indtil videre er de døde
af det, og jeg mener selv, at det er forholdsvis miljøvenligt.

Hilsen
Leif

Fra : v

Dato : 24-10-04 12:43

> Hvordan lever man med dræbersnegle i haven?
> Hvad skal jeg gøre med kompostbunken? Kan de leve der?

Kan de komme ind i et drivhus?

Som dig fandt jeg de spanske snegle hos os i år.

Mine erfaring med kompostbunken er, at de ikke lægger æg der ,hvis du smider
dine kaffefiltre i bunken.
Ellers er det godt at sætte kompostbunken op, så du får temperaturen op i
den, så snegleæggene dør, men det må du nok vente med til foråret.

Jeg startede også med at lede efter dem ( vi har 7000 kvadratmeter py ha) ,
men da jeg havde mange citronagurker i drivuset ,skar jeg dem over, lagde
dem ud i bunker , og så kunne jeg høste sneglene der.

Men ellers er det nu med at finde alle de æg, der er lagt i diverse huller i
jorden,
og så til foråret i april at finde noget de unge snegle kan lide ( rådne
æbler og gulerødder tænker jeg) og så fjerne dem.
Jeg bryder mig ikke om ferromol, fordi det også tager de " nyttige " snegle.
Og hvad med firben og salamandre , dem har vi mange af, og de æder vist nok
æggene.

Hvis du får et drivhus med dør delt på midten, kan du holde den nederste
lukket, evt smøre brun sæbe på den, så har du det for dig selv.

mvh
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-10-04 15:41

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev
> Jeg bryder mig ikke om ferromol, fordi det også tager de " nyttige "
snegle.

Jeg gad godt vide hvilke snegle du mener er 'nyttige', dem jeg har er
nærmest næve-nyttige, og jeg vil under alle omstændigheder gerne have
antallet reduceret.

> Og hvad med firben og salamandre , dem har vi mange af, og de æder vist
nok
> æggene.

De skal være velkomne her.

> Hvis du får et drivhus med dør delt på midten, kan du holde den nederste
> lukket, evt smøre brun sæbe på den, så har du det for dig selv.

(Fnis)...... de kravler da ind alligevel. Men måske ikke hvis døren
'indrammes' med sæbe.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-10-04 17:21

On Sun, 24 Oct 2004 16:40:41 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>snegle.
>
>Jeg gad godt vide hvilke snegle du mener er 'nyttige', dem jeg har er
>nærmest næve-nyttige, og jeg vil under alle omstændigheder gerne have
>antallet reduceret.

Alle snegle er nyttige - de æder hovedsageligt døde plantedele, som
derved bliver omsat og igen bliver til gavn for andre planter.

Problemet med sneglene er først når der bliver for mange - Og her er det
især den iberiske snegl som er et problem - nok også fordi den er så
stor at det er den man ser. Landmænd døjer mere med agersnegle, som er
ret små, agersnegle kan også være et problem i haverne, men pga.
størrelsen er det ikke ret mange som ser disse snegle. Det er først når
bestemte planter begynder at "forsvinde" at de finder ud af at der er
noget på færde.

http://www.gartneriet.dk