Spidskommen
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 22-10-04 12:55

Hej NG

Er spidskommen og kommen det samme? Jeg synes nemlig ikke at stødt
spidskommen og kommen (frø) smager ens - langt fra faktisk.

Mvh. JN

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 22-10-04 13:00

Janni Nørmølle's utterance expressed in

> Er spidskommen og kommen det samme? Jeg synes nemlig ikke at stødt
> spidskommen og kommen (frø) smager ens - langt fra faktisk.

Det blev der spurgt om for en måned siden:

http://tinyurl.com/6jo2v (google groups)

Det er to forskellige planter, men formen på
frøene ligner hinanden - deraf navneligheden.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-10-04 13:00

Janni Nørmølle wrote:
> Hej NG
>
> Er spidskommen og kommen det samme? Jeg synes nemlig ikke at stødt
> spidskommen og kommen (frø) smager ens - langt fra faktisk.

Det er ikke det samme overhovedet. Kommen er, well, kommen. Spidskommen
er et krydderi der mest bruges i mellemøstlig og måske mellem- og
sydamerikansk madlavning. Det har en meget karakteristisk smag. Jeg
plejer at sige at det smager af sved, på den fede måde :)

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-04 17:51

> [...]
> sydamerikansk madlavning. Det har en meget karakteristisk smag. Jeg
> plejer at sige at det smager af sved, på den fede måde :)

Der er smagslighed og lighed i frøenes form, så mon ikke det er skærmplanter
begge, ligesom dild, persille, fennikel, anis, selleri, gulerod, kvan,
kørvel,

Smager sved andet end salt?

Fernet branca siges at smage som at bide en oversygeplejerske i armen, men
det er vist en joke

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-10-04 19:09

Bo Warming wrote:

> Der er smagslighed og lighed i frøenes form,

Jeg synes ikke der er smagslighed.

> så mon ikke det er skærmplanter
> begge, ligesom dild, persille, fennikel, anis, selleri, gulerod, kvan,
> kørvel,

Måske.

> Smager sved andet end salt?

Ret beset nok ikke. Hvis jeg skulle være helt præcis mener jeg at
spidskommen smager som sved _lugter_. Men altså på en god måde, hvis der
er nogen der forstår det...

> Fernet branca siges at smage som at bide en oversygeplejerske i armen, men
> det er vist en joke

Heheh :)

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 23-10-04 04:12

> Jeg synes ikke der er smagslighed.

Dårlige vinhandlere, der mødes med spørgsmålet, "Hvordan smager det der"
svarer "Hvordan smager ærter" men de kloge hoveder der forfatter
bagetiketter kan sætte oplysende ord på om at vinen smager af kostald og
lidt solbær og i den dur.
De to slags kommen smager af skærmplante og er mere beslægtede i smag med
hinanden end de nedenfornævnte skærmplantefrø. Er der noget krydderi som en
af kommenarterne smager MERE som , end som hinanden?
Engelsksprogede siger at noget er som "apples and oranges" når de vil sige
det er helt forskellig boldgade. Men de to ensstore kuglerunde frugter
smager altså mere af hinanden end af kød eller fedtegrever eller
cocktailbær.

> Måske.

Ved nærmere eftertanke: Helt sikkert = jeg tør vædde en tusse

> Ret beset nok ikke. Hvis jeg skulle være helt præcis mener jeg at
> spidskommen smager som sved _lugter_. Men altså på en god måde, hvis der
> er nogen der forstår det...

Sved i mit gymnasies gymnastikomklædningsrum var en ram smørsyrelugt - men
ikke gæret som sure tær. Armsved er vektor for feromon, der skal vække
sexuelt, og bakterier nær talgkirtlerne i armhulen nedbryder store lugtløse
fedtmolekyler til det flygtige smørsyre mm, og deodorant gør skade ved at
tilstoppe porer, så sekreterne ikke kommer ud men kan lave betændelse -
siger nogle læger, men der er vist ikke rapporteret store sygdomsproblemer..
Lyskesved kan gære til en meget anderledes og mindre rar lugt, efter en uge
uden bad om sommeren.
Sved fra panden, opsamlet i snapseglas er aldeles lugtløst

> Heheh :)

Jeg er gift med en oversygeplejerske og mener at man skal være masochist for
at drikke Fernet Branca ren.

Fra : Peter Westh

Dato : 23-10-04 08:47

> Er der noget krydderi som en
> af kommenarterne smager MERE som , end som hinanden?

Krydderiet Ajwain smager faktisk mere af kommen, end sidskommen gær - synes
jeg.

Se
http://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/engl/generic_frame.html?Trac_amm.html
Hvornår opfinder de en smags-plugin til Internet Explorer?

/P