Andesteg på weber
Fra : Jan

Dato : 22-10-04 12:51

Hejsa

Vi har en weber grill med 47 i diameter, nu påtænker jeg at lave andestegen
til jul på vores grill, men kan det rent praktisk lade sig gøre med grillens
størrelse og hvis ja, hvordan laver man så anden på den bedste måde.

Det ville jo være rigtig surt hvis det gik galt juleaften.

På forhånd tak

Jan

Fra : F.B.

Dato : 22-10-04 13:29

Jan wrote:
> [...]
> hvordan laver man så anden på den bedste måde.
> Det ville jo være rigtig surt hvis det gik galt juleaften.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Sakset fra www.bruglaaget.dk

Forfatter: BrugLåget
Oprettet: 22-09-2004
Grillmetode: Indirekte
Stegetid: Ca. 20 min. pr. 500 g
Ekstraudstyr: Stegeholder og Foliebakke
Sværhedsgrad: 2
Antal personer: 4

I køkkenet forberedes:
1 and eller gås (ca. 3 kg)
Æbler, svesker, Salt og Peber
Fremgangsmåde: Fuglen renses og gnides både ind- og udvendigt med
salt og peber.

Hvis du ønsker at fylde din fugl med æbler og svesker gør du det
nu.

Buk vingerne om på ryggen. Tildæk vingerne med alufolie den
første time af stegetiden. Bind lårene sammen med madsnor. Med en
skarp kniv skærer du et fint snit mellem vinger og ryg, så
overflødigt fedt kan løbe fra under stegningen. Prik huller i
skindet, jævnt fordelt, med en spids gaffel.

Ved grillen:
Sæt drypbakken mellem kulbakkerne, og stil fuglen i stegholderen
midt på stegeristen over indirekte varme.

Husk at tage alufolien af vingerne efter ca. 1 time.

Da fjerkræ er meget forskelligt i størrelse og vægt, er
stegetiderne kun omtrentlige. Det er derfor vigtigt at du regner
din stegetid ud fra fugl til fugl, samt at du tager højde for
vind og vejrforhold.

Tip!
Variation! Hvis du vil have fuglen mere Orientalsk, fyld den da
evt. med appelsinbåde - og så kan du pensle den jævnligt med
f.eks. teriyaki marinade, de sidste 3 kvarter af stegetiden.
Pensling af skindet giver både smag og en mørkere farve.

Hvis du vil være helt sikker på sprødt skind, skal du dog ikke
pensle med noget.

Hvis du ønsker at farsere fuglen, må du påregne ekstra stegetid
så fyldet kan nå at gennemstege.

her er et par links til din weber:
http://www.bruglaaget.dk/
http://www.weberforum.dk/