induktionsplade
Fra : Lars

Dato : 18-10-04 16:07

Jeg går og kigger på en induktionsplade, og har lige opdaget at den jeg har
kigget på kræver 2 X 16A sikring!

Hvad betyder det rent praktisk, kan man så ikke have en ovn der kræver 1 X
16A på samme tilslutning (samme kraft stik)???? Altså jeg har da vist nok 3
X 16A i elkassen, men, men...????

Al hjælp og uddybning vil være meget behjælpeligt!

Lars!

Fra : Mogens

Dato : 18-10-04 17:01

On Mon, 18 Oct 2004 17:06:40 +0200, "Lars"
<olato@w"fjern"orldonline.dk> wrote:

>Hvad betyder det rent praktisk - kan man så ikke have en ovn, der kræver 1 X
>16A, på samme tilslutning (samme kraft stik)?

Du tænker måske på Siemens?
Man "føder" kogesektionen med de 2 af faserne og ovnen på den 3.
fase...

Mvh Mogens

Fra : Preben Holm

Dato : 19-10-04 15:55

> [...]
> X 16A i elkassen, men, men...????
>
> Al hjælp og uddybning vil være meget behjælpeligt!

Inden du køber indduktionskomfur - husk at ingen med pacemaker eller
lignende må komme i nærheden af pladerne. Der opstår enorme kraftfælter
omkring pladerne - en ofte glemt kommentar når man køber noget i
forretninger. Og hav ikke en computer eller andet elektronik i nærheden
heller ej.

Mvh / Preben Holm

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 19-10-04 16:29

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring pladerne - en ofte glemt kommentar når man køber noget i
> forretninger. Og hav ikke en computer eller andet elektronik i nærheden

Er der nogen steder man kan læse mere om det?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Preben Holm

Dato : 21-10-04 17:22

> Er der nogen steder man kan læse mere om det?

Nej, der er faktisk ikke meget information om det, men jeg hørte om en
med pacemaker der kollapsede af det.

Det har været diskuteret her:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/news_message?SearchID=73187565124800&Kategori=SEARCH&ThemeID=53278&GroupId=972362&InReplyTo=1083262

Der er delte meninger om sundhedsfaren for normale mennesker, men jeg
ville blot lige fortælle at du skulle passe på, hvis der var svagelige i
familien!

Mvh / Preben Holm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-10-04 21:04

> Nej, der er faktisk ikke meget information om det, men jeg hørte om en
> med pacemaker der kollapsede af det.

Folk har "hørt" mange røverhistorier *S*

> Det har været diskuteret her:
> http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/news_message?

SearchID=73187565124800&Kategori=SEARCH&ThemeID=53278&GroupId=972362&InReply
To=1083262

Og bortset fra, at en enkelt deltager skriver "Hvis man bruge pacemaker
eller lign skal man selvfølgelig holde sig meget langt væk." står der intet
om pacemakere i de mange indlæg.

> Der er delte meninger om sundhedsfaren for normale mennesker, men jeg
> ville blot lige fortælle at du skulle passe på, hvis der var svagelige i
> familien!

Hvordan svagelige? *S*
Jeg er kanonforkølet i øjeblikket og føler mig ret svag i koderne - skal jeg
så holde mig fra induktionskomfuret?

Mvh. Lisbeth

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 22-10-04 09:49

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:417818bb$0$13745$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hvordan svagelige? *S*
> Jeg er kanonforkølet i øjeblikket og føler mig ret svag i koderne - skal
jeg
> så holde mig fra induktionskomfuret?

Det er ikke på den måde svagelig - her tænkes nok på behandlingsskader efter
kemo-/strålebehandling o.l.

Fra : Preben Holm

Dato : 22-10-04 18:41

> Folk har "hørt" mange røverhistorier *S*

Ja, men det virker jo meget realistisk. Magnetfelter virker ret kraftigt
på elektronik og da induktionskomfurer baserer sig på magnetisme er det
jo meget realistisk at en pacemaker ikke kan tåle det. Det kan da godt
være der ikke sker noget i 99% af tilfældene - og hvad så. Hvis der sker
noget i 1% af tilfældene kan man jo være uheldig at udgøre den ene procent.

> Og bortset fra, at en enkelt deltager skriver "Hvis man bruge pacemaker
> eller lign skal man selvfølgelig holde sig meget langt væk." står der intet
> om pacemakere i de mange indlæg.

Tænk dig om. Hvilke forholdsregler tager folk med pacemakere ikke i
hverdagen?

> Hvordan svagelige? *S*
> Jeg er kanonforkølet i øjeblikket og føler mig ret svag i koderne - skal jeg
> så holde mig fra induktionskomfuret?

Ville du stille dig hen til en kæmpemagnet med en pacemaker? Well, jeg
ville ikke, men det betyder ikke at du måske ville gøre det.
I denne sammenhæng er en med en pacemaker svagelig.

Men hvis/når du får pacemaker - ja, så stil du dig bare ved
induktionskomfuret - jeg er da ret ligeglad.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-10-04 08:48

> Ja, men det virker jo meget realistisk.

Nej det gør ikke. Det virker ikke spor realistisk medmindre der findes
konkrete advarsler - og endnu har ingen kunne fremvise sådanne.

http://hfj.inforce.dk/sw6373.asp

> [...]
baserer
> sig på magnetisme er det jo meget realistisk at en pacemaker ikke kan tåle

Hvis det var realistisk ville det stå i vejledninger til induktionskomfurer.
Der ville være en advarsel på grund af produktansvaret og de kollossalt
store erstatninger sådanne ulemper og "uheld" ville kunne medføre i visse
lande.

Og det ville ikke mindst stå i informationsmateriale etc. til folk med
pacemakere.

> [...]
Hvis
> der sker noget i 1% af tilfældene kan man jo være uheldig at udgøre den

At indrette sig efter risici i størrelsesordenen 1% vil være direkte
tåbeligt. Du vil i gvet fald begrænse dit liv til det ulidelige.

> Tænk dig om. Hvilke forholdsregler tager folk med pacemakere ikke i
> hverdagen?

Ingen nævneværdige!

> Ville du stille dig hen til en kæmpemagnet med en pacemaker?

Nej *S*

Men jeg ville ikke bekymre mig om indukltionskomfurer og andre almindelige
elektriske apparater i private hjem!

Hvis jeg havde en pacemaker, ville jeg rette mig efter de anvisninger jeg i
givet fald vil få på sygehuset - ikke efter gætterier og "tror nok det er
farligt"-indlæg i nyhedsgrupper.

Følgende er fundet på Hjerteforeningens webside:

"Elektrisk udstyr i hjemmet - Forskellige slags radio, elektriske
boremaskiner, elektriske tæpper, elektriske barbermaskiner, varmelegemer,
metaldetektorer, mikrobølgeovne, tv-sendere og fjernbetjeningen til
fjernsynet har ikke skadelig indflydelse på pacemakeren, på ændringer i
slaghastighed, ej heller har de vist sig at hæmme pacemakerens ydeevne.

- Noget af ovennævnte udstyr kan i meget sjældne tilfælde specielt hvis
udstyret er defekt, give anledning til forstyrrelser ved en gang imellem at
hæmme et enkelt slag. De fleste patienter kan fortsætte med at bruge disse i
hjemmet forekommende (defekte) apparater uden at skulle tage væsentligt
hensyn til, hvorvidt de øver skade på eller forstyrrer pacemakeren.

- Strømskabende udstyr (generatorer) udstyr til lysbuesvejsning og stærke
magneter - såsom medicinsk udstyr, tungt udstyr eller store elektro-
motorer - kan hindre impulsgivningen. Patienter, som arbejder tæt på eller i
nærheden af et sådant udstyr, bør være opmærksom på risikoen for, at
pacemakeen ikke nødvendigvis fungerer optimalt under de betingelser."

Kilde: http://hfj.inforce.dk/sw5807.asp

Mvh. Lisbeth

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 25-10-04 10:19

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:417a0e50$0$13745$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> Der ville være en advarsel på grund af produktansvaret og de kollossalt
> store erstatninger sådanne ulemper og "uheld" ville kunne medføre i visse

Du mener altså med andre ord, at så længe der ikke er en advarsel på
produktet, så er der ingen risiko ved at bruge det...? Nu nævner en anden
asbest som et eksempel, hvor historien har vist at fordi den generelle
holdning har været at det ikke var farligt, betød det ikke at det var
ufarligt - tværtimod... Hvor var advarselsskiltene henne dengang?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-10-04 20:58

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> Du mener altså med andre ord, at så længe der ikke er
> en advarsel på produktet, så er der ingen risiko ved at
> bruge det...?

Nejda. Det mener jeg bestemt ikke. Tvært imod.
Der kan selvfølgelig være en ukendt og udokumenteret risiko!!!

Men HVIS det vitterlig var konstateret, at folk med pacemakere løber en
risiko ved at være i nærheden af et induktionskomfur, SÅ er jeg ret sikker
på, at det ville være nævnt i materiale til induktionskomfurer og mange
andre steder.

Og.... jeg gentager lige mig selv fra et tidligere indlæg: "skal vi fastslå,
at noget ER farligt, så lad os gøre det på grundlag af dokumenteret viden
frem for at basere det på frygt og gætterier."

Findes der ikke dokumentation for risikoen, er det sgisme noget af en
påstand at skrive, at "ingen med pacemaker eller lignende må komme i
nærheden af pladerne."

> [...]
> at det ikke var farligt, betød det ikke at det var
> ufarligt - tværtimod... Hvor var advarselsskiltene henne

Som forklaret ovenfor... man kan ikke fastslå at noget ER farligt før man
har dokumenteret, at det ER det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars

Dato : 19-10-04 20:38

Hvor kommer det fra! Det har jeg overhovedet ikke hørt noget om, og iøvrigt
tror jeg nu heller ikke på det!

Fra : Preben Holm

Dato : 21-10-04 17:20

Lars wrote:
> Hvor kommer det fra! Det har jeg overhovedet ikke hørt noget om, og iøvrigt
> tror jeg nu heller ikke på det!

Well, jeg fik det af vide hos et køkkenfirma engang. Og egentlig er det
jo ret klart. Der opstår et stort magnetfelt omkring kogepladen. Ordet
induktion har netop noget med magnetisme at gøre. Du inducerer netop
gryden og ved induktionen frembringes en kraftig strøm i metallet
hvorved der dannes varme (elektronerne bevæger sig - gnid dine fingre og
der skabes varme).

Det kan diskuteres om det er farligt eller ej, men jeg ville ikke bevæge
mig i nærheden af induktionskomfur med en pacemaker.
Det er samme om igen med mobil-stråling og om dette er skadeligt eller
ej. Vekslende magnetfelter skulle efter sigende virke på vand da vand er
dipoler, hvorved molekyler vender sig om hver gang magnetfeltet vender.
Når molekyler bevæger sig opstår der varme. Det er denne varme at nogle
mennesker påstår de kan mærke i hovedet hvis de snakker i trådløse
telefoner og mobiltelefoner. Jeg har aldrig mærket noget i en
mobil-telefon men til gengæld har jeg bemærket noget i en gammel trådløs
telefon. Cisco som laver netværksudstyr (bl.a. trådløst) vil ikke sige
det ikke er sundhedsskadeligt at anvende et access-point, men heller
ikke at det faktisk er uskadeligt. En ting er sikkert - der er ikke
nogen der ved om stråling fra hvad end det nu skal være er skadeligt
eller ej, men der er gisninger om at det er skadeligt.
Hvis du fik at vide: Vi ved ikke om du får kræft af en "mild" radioaktiv
stråling ville du så begive dig i nærheden af en "mild" radioaktiv stråling.

Citat:
"Jeg har arbejdet med magnetisme i mange år og det er uhyre vanskeligt
præcist, at sige hvornår det er farligt. Vi lever i et miljø med
konstant foranderlige gravitative forandringer og vi er selv en del af
dette miljø. Kroppen kan i et givent omfang håndtere disse forandringer,
men bliver disse for "mange" kan der ske forandringer i vores
gravitative struktur eks celleforandringer. De præcise grænseværdier for
kroppens evne til håndtering af disse forandringer kendes ikke. Et er
sikkert,det gravitative "lag" vi mennesker bevæger os i er utolig
"følsomt" overfor fysiske forandringer og samtidig er vi også
energimæssig afhængig af denne forandring. Man skal altså stadigvæk
tænke sig om?"

Gør hvad du har lyst til, jeg ville ikke købe induktionskomfur, men jeg
er måske også en hykler der dog bruger mobil-telefon

Mvh / Preben Holm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-10-04 21:07

> Well, jeg fik det af vide hos et køkkenfirma engang. Og egentlig er det
> jo ret klart. Der opstår et stort magnetfelt omkring kogepladen.

Da computerne kom frem var man skrækslagne for stråling fra samme - og
gravide blev anbefalet at sidde med store, tunge beskyttende (bly?)forklæder
på, hvis de absolut var NØDT til at sidde ved en sådan.

> Det kan diskuteres om det er farligt eller ej, men jeg ville ikke bevæge
> mig i nærheden af induktionskomfur med en pacemaker.

Hvorfor dog ikke? Kan du noget sted finde advarsler mod at gøre det? Eller
information, der tyder på, at det er farligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Preben Holm

Dato : 22-10-04 18:43

> Da computerne kom frem var man skrækslagne for stråling fra samme - og
> gravide blev anbefalet at sidde med store, tunge beskyttende (bly?)forklæder
> på, hvis de absolut var NØDT til at sidde ved en sådan.

Det er faktisk ikke helt løgn. Vi mennesker indeholder flere og flere
kemikalier - og også børnene. Det er blandt andet brændehæmmere fra
fjernsyn o.lign. der findes i vores kroppe.

Desuden taler man stadig om faren ved brug af CRT-skærme - det
debatteres bare ikke særlig meget. Der er ingen tvivl om at det ikke
skader ved normalt brug, men det er stadig et så nyt arbejdsredskab at
man ikke ved om det skader på længere sigt.

> Hvorfor dog ikke? Kan du noget sted finde advarsler mod at gøre det? Eller
> information, der tyder på, at det er farligt.

Hvor tit ser du advarsler mod den slags?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-10-04 08:48

> Det er faktisk ikke helt løgn. Vi mennesker indeholder flere og flere
> kemikalier - og også børnene. Det er blandt andet brændehæmmere fra
> fjernsyn o.lign. der findes i vores kroppe.

Ja. Livet er farligt og der er al mulig grund til at være på vagt for det,
vi VED er mere end acceptabelt farligt.

> [...]
> skader ved normalt brug, men det er stadig et så nyt arbejdsredskab at
> man ikke ved om det skader på længere sigt.

Der findes millioner af emner, der kan bekymre.... Men skal vi fastslå, at
noget ER farligt, så lad os gøre det på grundlag af dokumenteret viden frem
for at basere det på frygt og gætterier.

> Hvor tit ser du advarsler mod den slags?

Jeg har intet sted set noget, der kan give anledning til at være bekymret
for et induktionskomfur. Pacemaker eller ej.

Hvad har du læst - og hvor? - der giver dig grund til at være bekymret for
induktionskomfuret?

Mvh. Lisbeth

Fra : Preben Holm

Dato : 23-10-04 13:47

> [...]
> for et induktionskomfur. Pacemaker eller ej.
>
> Hvad har du læst - og hvor? - der giver dig grund til at være bekymret for

Det magnetfelt der er omkring induktionskomfuret er enormt hvis man
befinder sig tæt på det. Jeg ville aldrig sætte hovedet ned mod en
induktionsplade og antage at mit hoved faktisk ikke ville begynde at
koge pga. at jeg jo ikke er magnetisk - det ville være alt for tåbeligt
at antage. Der ville jo nok ikke ske noget i kortere tidsrum, men
ligesom jeg heller ikke snakker i mobiltelefon særlig meget, pga. den
stråling der er påvist, så tager jeg mine forholdsregler. Som sagt er
der ingen der ved om det skader, men aspest var jo ikke farligt (mente
man) indtil 30 år senere hvor folk døde af at have arbejdet med lortet.
Der sker jo heller ikke noget ved at en privat-person river et aspest
tag ned een gang, men flere gange - ja, så begynder risikoen at stige
(en anden ting er at det vist ikke er lovligt).
Det er det samme med nanorør som der bliver snakket så meget om. De har
egenskaber der ligner aspest og så vil man anvende det i tøj o.lign...
Tja, men måske det kan styres så det ikke kommer til at skade, men
udviklingen går enormt stærkt for tiden og måske glemmer man at teste
for skadelige effekter af mange ting.
Tilbage til induktionskomfuret. Hvor vidt en pacemaker i dag er skærmet
således den kan modstå stærke magnetfelter fra induktionskomfuret tør
jeg ikke sige, men når der er advarsler for udstyr til forskellige
stærkt magnetiske apparater ville jeg måske have min tvivl:

[...]
betingelser." /fra dit tidligere link

magnetfeltet fra en boremaskine er jo meget mindre end til en kogeplade.

Desuden står der:
"MR-scanning er et non-invasivt diagnostisk værktøj, som anvender en
stærk magnet til at frembringe billeder af de indre organer og
funktioner. Metalobjekter tiltrækkes af magneten og er normalt ikke
tilladt i nærheden af MRI-maskiner. Magneten kan afbryde impulsen og
hindre pacemakerens funktioner. Hvis en MRIskal udføres, kan nogle
pacemakere omprogrammeres. Diskutér mulige risici og fordele med lægen
før en MR-scanning."

Det skal dog siges at MR-scannere (så vidt jeg husker) ikke vender
magnetfeltet andet end en gang i sekundet.
Kogepladens magnetfelt vendes 50 gange i sekundet og skaber derfor et
noget mere vekslende magnetfelt. Magnetfeltet er til gengæld noget
mindre fra kogepladen end fra scanneren.

Til gengæld vil jeg også have min tvivl når der står skrevet:
"Teknologien udvikler sig drastisk på mobiltelefon-området, og der
arbejdes på at skabe nye frekvenser. De nyere mobiltelefoner, der bruger
disse nye frekvenser, kan således have indflydelse på pacemakeren,
således at den er mindre pålidelig. En gruppe mobiltelefonselskaber er
for tiden ved at undersøge dette."

at nye frekvenser fra en mobiltelefon som sender så lidt stråling (godt
100 mW for de fleste mobiltelefoner, når der snakkes) i forhold til en
induktionsplade måske kan få en pacemaker til at fejle - ja, så vilde
jeg have mine kraftige tvivlsspørgsmål, hvis jeg havde pacemaker.

Jeg vil dog mene at man nok gør alt for at skærme moderne pacemakere for
stråling af den størrelsesorden der kommer fra en induktionsplade, men
til gengæld ville jeg være kritisk hvis bare modellen er et par år gammel.

Jeg ved heller ej om du aner hvor stor en indflydelse magnetfelter har
på forskelligt elektronik. Jeg arbejder en del med elektronik til
hverdag og ved hvor påpasselig man skal være i ens design for støj
frembragt af spoler og dermed magnetisme. Det kan meget nemt ødelægge
noget sådant og det er der jo også gjort i udstyr som pacemakere.

Mvh / Preben Holm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-10-04 18:16

> Hvor vidt en pacemaker i dag er skærmet således den kan modstå stærke
> magnetfelter fra induktionskomfuret tør jeg ikke sige,

Nej! Og derfor fatter jeg ikke, hvad der fik dig til at komme med en kraftig
og kategorisk advarsel i dit første indlæg i denne tråd. Hjerteforeningen
advarer ikke - heller ikke mod gamle modeller.

Mvh. Lisbeth

Fra : Preben Holm

Dato : 23-10-04 19:34

> Nej! Og derfor fatter jeg ikke, hvad der fik dig til at komme med en kraftig
> og kategorisk advarsel i dit første indlæg i denne tråd. Hjerteforeningen
> advarer ikke - heller ikke mod gamle modeller.

Nej, de advarer kun mod kraftige magnetfelter - og der er jo ikke
kraftige magnetfelter omkring et induktionskomfur - nåååh nej, det havde
jeg da helt glemt!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-10-04 11:44

> Nej, de advarer kun mod kraftige magnetfelter

Forkert. De advarer ikke mod kraftige magnetfelter *S*

De skriver kun, at man - når det gælder udstyr der ikke findes i et
almindeligt køkken - "bør være opmærksom på risikoen for, at pacemakeren
ikke nødvendigvis fungerer optimalt under de betingelser".

Men det er altså meget langt fra at advare mod.

Du er en nervøs kylling, er du! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Preben Holm

Dato : 23-10-04 19:39

og yderligere er her:
http://www.cronaca.com/archives/000448.html

hvis man søger efter lidt engelsk information!