Æbler, æbler, æbler... og lidt pærer
Fra : Daniel Overby

Dato : 17-10-04 20:29

Hejsa

Vi er kommet i besiddelse af en stor pose med æbler og nogle pærer. Hvad kan
de bruges? Ud over at spise dem rå - det har jeg dog fantasi til at regne
ud...

- Daniel

Fra : JIB

Dato : 17-10-04 20:49

"Daniel Overby" <mailFJERN@overbyhansenFJERN.dk> wrote in message

> Hejsa

Dav.

> Vi er kommet i besiddelse af en stor pose med æbler og nogle pærer. Hvad kan
> de bruges? Ud over at spise dem rå - det har jeg dog fantasi til at regne
> ud...

Kog en kæmpe balje æblegrød, hæld det i frostposer og smid det i
fryseren. Det kan holde sig flere milliarder år i fryseren (næsten), og
der er utallige muligheder med grøden: varm det op og æd det med mælk
på, lav ævlekage med rasp imellem, bag æblehorn med fyld, osv osv...

Du kan også fylde mørdej i en tærteform, lægge skrællede æblebåde med
kanel og sukker i, og et lag mørdej ovenpå. Bages i ovn og ædes med
creme fraiche. Du får succes hos svigermor med sådan en til kaffen.
Ellers lægger du dem i æblekasser og gemmer dem i haveskuret til næste
år. De må blot ikke få frost.

Pærerne kan syltes, de smager hammer hammer godt med is eller råcreme
på.

Vh. JIB

Fra : Marlene

Dato : 17-10-04 20:54

">
> [...]
kan
> de bruges? Ud over at spise dem rå - det har jeg dog fantasi til at

flere former for æblekager. Æbleflæsk. Gryderet med æbler og kalkun. Revne
æbler i boller. Æblesuppe. Æblegrød osv.
Pæretærte.

Hilsen

Marlene

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-10-04 06:06

"pose med æbler og nogle pærer. Hvad
> kan

Ud over at spise dem rå - det har jeg dog fantasi til at
> regne

Her er en af Camilla Plums - den er rigtig god:

Pærekaramelkage

Til 1 springform, 8-10 personer

6 store pærer eller et tilsvarende antal mindre - det er godt at ta' nogen
der dufter af pære og er søde og bløde.

375 gram smør

250 gram rørsukker

1 dl sirup

100 gram flormelis

4 æg

200 gram mel

1 teskefuld bagepulver

Tænd ovnen på 165 grader. Smør springformen godt med smør. Skræl pærerne,
skær dem i halve og tag kernehuset og den der "snor" der sidder fra
kernehuset til stilken ud. Læg dem tæt i formen.

Pisk smør og de tre slags sukker sammen, til det er luftigt og sukkeret er
opløst. Rør æggene i et ad gangen. Tild sidst vendes mel og bagepulver i
dejen. Fordel den over pærerne.

Sæt formen forsigtigt i ovnen og bag den i halvanden time - hold øje med
den, den bliver nemt meget brun, dæk den eventuelt med et stykke staniol hen
imod slutningen af bagetiden.

Når kagen er kold, vender du den ud på et fad, så pærerne kommer øverst.

Margrete

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-10-04 13:39

> Vi er kommet i besiddelse af en stor pose med æbler og nogle pærer. Hvad
> kan de bruges?

Hej Daniel

I vores familie er æblechutney blevet et hit. Det smager fremragende til
wokmad, karryretter etc. I nendenstående opskrift erstatter jeg sukkeret med
kunstigt sødemiddel og udelader rosinerne. Det bliver det absolut ikke
ringere af.

Æblechutney

2 kg skrællede og rensede æbler i tern
2 store hakkede løg
4 dl eddike
600 g sukker
2 tsk salt
4 tsk karry
2 tsk stødt ingefær
4 fed hvidløg
evt. 250 g rosiner
Det hele koges sammen til æblerne er udkogt. Evt atamon tilsættes og det
kommes på rene glas.

Mvh.

Mette

Fra : Karina[6600]

Dato : 19-10-04 22:06

> [...]
kan
> de bruges? Ud over at spise dem rå - det har jeg dog fantasi til at regne

Hvad med en apple crumble? Det smager rigtig godt lunt med vanilieis,
flødeskum eller creme fraise.

Ingredienser: Dej:
150 g. margarine
150 g. sukker
300 g. mel

Fyld:
8 mellemstore æbler (og måske nogle valnødder og lidt kardemomme)
eller
600 g. bær (solbær - ribs - jordbær - find selv på flere)

Margarine, sukker og mel hældes sammen i en skål. Dette nulres mellem
fingrene indtil det er små løse kugler.

Æblerne renses og skæres i stykker (eller bærene gøres rene). Frugten væltes
op i et ildfast fad og dejen hældes ovenpå.

Fadet stilles i en varm (175-200 grader) ovn i ca 1/2 time (dejen skal være
gylden og sukkeret lettere karameliseret).

Serveres kold, eller som de fleste foretrækker det varm med vanilleis til.

Mvh
Karina