Byttehandel. Brændetræ kontra arbejde.
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-10-04 14:13

Jeg har i min have nogle træer jeg gerne vil have fældet.
Ca. 10 gran- og fyrretræer. Ca. 20 år, ca. 8-10 m høje.

Spørgsmål:
Kan jeg forvente at nogen har interesse i at fælde mine træer, mod at de
skal fjerne dem.? Til brænde i ovn/fyr.
Stammerne er vel 15 cm i diameter.

Min plan er at de fjerner _alt_ - incl. stubben til 10 cm under jorden.

Såvidt jeg ved brænder nåletræ ikke særligt stabilt, og giver ikke meget
varme sammenlignet med løvtræ.

NB.
Hvis det ikke lykkes:
Link til internetsider med tips til træfældning er meget velkomne.!

--
Mvh. Jørgen

Dette er ikke et forsøg på at sælge træet.

Fra : Dal

Dato : 17-10-04 16:07

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Mvh. Jørgen
>
> Dette er ikke et forsøg på at sælge træet.

Jeg tror ikke der er mange som også "gider" fjerne stubben !!

/Henrik

Fra : thomas bærbar

Dato : 17-10-04 16:14

> Kan jeg forvente at nogen har interesse i at fælde mine træer, mod at de
> skal fjerne dem.?

ja det kan du sikkert få nogen til, hvis du selv tager dig af grene og stub,
hvis du vil have det gjort også for brændets pris så glem det.

jeg fik for 3 år siden 100 rm gratis fyr mod at fjerne det og det lå i
bunker afgrenet og klar til saven.

thomas

Fra : MGJ

Dato : 18-10-04 21:35

Hvor henne i landet ?

MGJ

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 19-10-04 09:50

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote in

> [...]
>
> Spørgsmål:
> Kan jeg forvente at nogen har interesse i at fælde mine træer, mod at de

Joo - hvis du ellers tør lade dem gøre det. Er der hus i nærheden f.eks.
Har de forsikringen i orden osv.

> Min plan er at de fjerner _alt_ - incl. stubben til 10 cm under jorden.

Næ - glem det. Så er det nemmere at betale 100-150 kr pr rummeter hos en
skovejer hvor stub og grene bare kan efterlades i skovbunden.

Stubfræsning er en dyr sag, så er der ikke økonomi i træet.
Kan du acceptere stubbene og tillade afbrænding af grene i nærheden kunne
du nok få træerne fjernet

> Såvidt jeg ved brænder nåletræ ikke særligt stabilt, og giver ikke meget
> varme sammenlignet med løvtræ.

Målt i Kg er der bedre brændværdi i nåletræ end i løvtræ. Der er meget
harpiks i nåletræ.

Løvtræ er jo meget lettere end løvtræ. Så der skal en større mængde i
rumfang til.

Generelt synes jeg nåletræ er lettere at arbejde i pga de lange lige
stammer.

> NB.
> Hvis det ikke lykkes:
> Link til internetsider med tips til træfældning er meget velkomne.!
Kig på Jonsered's side De har trin for trin instruktioner.

http://www.jonsered.dk \ Produkter \ Motorsave \ Instruktioner .... sådan
ca.

Alternativt kommer siden her fuldstændig revet ud af den oprindelige
sammenhæng. http://www.jonsered.dk/node86.asp
node85,104 & 105 er også interessante.

Men pas nu på dig selv ... .. .

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-04 21:05

On 19 Oct 2004 08:50:08 GMT, Jens Borchert Pedersen
<jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote:

>Løvtræ er jo meget lettere end løvtræ.

Hvordan kommer du frem til det?'

))

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 20-10-04 07:27

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> Hvordan kommer du frem til det?'
>
>))

Det tog mig også flere timer hvor jeg bl.a. skar stykkerne op i mindre
målbare stykker og vejede dem på køkkenvægten.
Vandindholdet blev fjernet ved ..... hmmmm ... . skal vi ikke bare lade den
smutter hvile i fred.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk