Forslag til busk
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-10-04 00:28

Hej

Jeg har været ved at lave et læ hegn ud til vejen idag, med syrener, men jeg
kunne godt tænke mig nogle buske på 1-1½ meter i bunden. De skal stå
østvendt og må ikke være giftige gerne med blade hele året, er der nogle
gode forslag?

Stefan

--
---
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht

Fra : marlene

Dato : 17-10-04 08:03

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Stefan
>
> --
> ---hvad med en laurbær den må kunne holdes nede i den ønskede højde.
vi har selv kristjørn i små buske, men mon ikke de røde bær er giftige.
der findes flere små spirea men de taber altså løv.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-10-04 11:08

> vi har selv kristjørn i små buske, men mon ikke de røde bær er giftige.
> der findes flere små spirea men de taber altså løv.

Det var en mulighed, det vil jeg kigge nærmere på, ang.kristtjørnen så har
vi en del i forvejen, måske skulle man se om den kunne formerer sig.

Stef

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-04 08:10

On Sun, 17 Oct 2004 01:27:42 +0200, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

> [...]
>kunne godt tænke mig nogle buske på 1-1½ meter i bunden. De skal stå
>østvendt og må ikke være giftige gerne med blade hele året, er der nogle

Under min syrenbusk herhjemme har jeg plantet en kirsebærlaurbær og
nogle surbær. Kirsebærlaurbær er stedsegrøn. Den jeg har bliver 1,5 - 2
meter høj, men der findes nogle som er mindre. Surbær bliver ca. 1,5
meter høj, har hvide blomster i skærme om foråret, store blanke,
mørkegrønne blade som bliver knaldrøde her i efteråret.
Jeg syntes at surbær og kirsebærlaurbær passer _så_ godt sammen. Og det
giver noget at se på hele året, uden at det ser ens ud året rundt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-10-04 11:10

> [...]
> Jeg syntes at surbær og kirsebærlaurbær passer _så_ godt sammen. Og det
> giver noget at se på hele året, uden at det ser ens ud året rundt.

Kirselauerbærene ser umiddelbart ud som om de er giftige (med små børn er
det jo ikke så godt) Men surbærene kunne være flotte, er de løvfældede?

Stefan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-04 14:59

On Sun, 17 Oct 2004 12:09:48 +0200, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

>Kirselauerbærene ser umiddelbart ud som om de er giftige (med små børn er
>det jo ikke så godt) Men surbærene kunne være flotte, er de løvfældede?

Jeg har aldrig hørt at kirsebærlaurbær skulle være giftige, og jeg tror
ærlig talt ikke på de er det. Kirsebærlaurbær (Prunus laurocerasus) er i
familie med ting som kirsebær, surkirsebær, fersken, mandel, abrikos,
slåen osv, som alle er ting der kan - og blive - spist.

I øvrigt er kartofler jo også giftige, de grønne dele samt bærrene de
nogle gange får, men dem er der masser af folk som dyrker i haven - og
ligefrem spiser knoldene

Surbær er løvfældende - det er også lidt derfor jeg kombinerede dem med
en laurbærkirsebær i sin tid da jeg plantede.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 18-10-04 18:43

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev et indlæg
<cktg19$20cr$1@news.cybercity.dk>:

>Kirselauerbærene ser umiddelbart ud som om de er giftige (med små børn er
>det jo ikke så godt) Men surbærene kunne være flotte, er de løvfældede?

Mange planter i haven og naturen er giftige - det er normalt ikke et
problem da de færeste, herunder børn, blot begynder at gnaske af dem
fordi de tror det er salat.

De planter der kan være farlige er dem der inviterer til at blive
spist - mest kendt er nok guldregn som har ærtelignende bælge efter
blomstringen.

Andre (herunder også guldregn efter hvad jeg har lært) kan være
farlige fordi man under leg for eksempel klatrer i dem og dernæst
sutter på fingrene eller spiser noget mad uden giftstoffet bliver
vasket af hænder/fingre.

Er der forresten nogen der har kenskab til statistik over antal
planteforgiftninger i Danmark - gerne fordelt på børn og voksne, samt
plantearter?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-10-04 21:59

> Mange planter i haven og naturen er giftige - det er normalt ikke et
> problem da de færeste, herunder børn, blot begynder at gnaske af dem
> fordi de tror det er salat.

Det er her problemet er jeg har en handicappet datter som ikke ville være i
stand til at lære det før hun er 12-15 år

> De planter der kan være farlige er dem der inviterer til at blive
> spist - mest kendt er nok guldregn som har ærtelignende bælge efter
> blomstringen.

Den har vi også men står heldigvis langt uden for hegnet, ellers var den
også fældet

Stef

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 21-10-04 11:04

<cl1afv$3059$1@news.cybercity.dk>:

>Det er her problemet er jeg har en handicappet datter som ikke ville være i
>stand til at lære det før hun er 12-15 år

Ja, det gør jo problemet lidt større - hos de fleste børn skal man jo
kun være på vagt i en kort periode til de kommer over den alder hvor
alt skal i munden og til de kan forstå at de ikke skal gå og plukke
bær.

Fra : Froggy

Dato : 21-10-04 23:35

> Det er her problemet er jeg har en handicappet datter som ikke ville
være i
> stand til at lære det før hun er 12-15 år

Så kunne du nok ha' glæde af at kigge på:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/gift.htm#h25

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/gift.htm

- fandt det lige via Google
Det er godt at vide, hvad man bør undgå - men ellers spørg for en
sikkerhed på planteskolen - eller søg på plantenavn (evt. + "gift" /
"giftig") med Google, AltaVista el.lign.

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,