Tick-boxes, forms, etc i OS X
Fra : Anders H/Iceduck

Dato : 13-05-01 23:54

Hej,

Jeg kom i tanke om en ting med OS X's nye interface: hvordan ser tick-boxes,
form-felter og radio-buttons egentlig ud under OS X i de mest udbredte
browsere? Jeg tænker på, hvis man benytter de samme tick-boxes etc som i
normale vinduer, kan det jo nemt komme til at gå i konflikt med det øvrige
design.

--
Anders H
http://iceduck.com

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-05-01 04:35

In article <9dn3dp$aot$1@news.cybercity.dk>, "Anders H/Iceduck"
<me@"REMOVE_THIS"iceduck.com> wrote:

> [...]
> normale vinduer, kan det jo nemt komme til at gå i konflikt med det øvrige

Afkrydsningsfelter i Mac OS X browsere ligner heldigvis det Mac OS X
brugerne forventer - helt ligesom brugere af Windows, klassisk Mac OS,
Solaris etc. får dem i det design de kender og føler sig fortrolige med.

En konsistent grænseflade er afgørende, og man kan være glad for, at
både Microsoft og AOL Time Warner det i deres browsere. Vi var nok ikke
blevet jublende glade for firkantede Windows knapper.

Den tydeligste ændring ligger IMHO i lokalmenuerne. De bruger flere
pixels under Mac OS X, og det skal man som web-designer være opmærksom
på.

Men alt i alt er der ingen konflikt
- tingene ligner det brugerne forventer

//Peter Gersmann

Fra : Anders H/Iceduck

Dato : 14-05-01 14:42

Bestemt, idéen med et streamlined brugerinterface er at man skal vide hvad
tingene gør uden for mange overraskelser. Men det jeg mente var bl.a.
størrelsen på tickboxes etc. og farven. Jeg er vild med designet i det nye
OS, men jeg er bange for at mange websites kommer til at se 'pants' ud med
de meget specielle kontrol-enheder. Har dog ikke haft chancen for at browse
med OS X endnu, så jeg tager måske fejl.

--
Anders H
http://iceduck.com

Fra : Jan Richardy

Dato : 14-05-01 14:55

"Anders H/Iceduck" <me@"REMOVE_THIS"iceduck.com> wrote in message
> [...]
> de meget specielle kontrol-enheder. Har dog ikke haft chancen for at
browse
> med OS X endnu, så jeg tager måske fejl.

Du tager ikke fejl. En simpel lille dropdown bliver ret stor og klodset i OS
X. Det ser IKKE særligt fedt ud. De gamle formular-elementer (både OS9 og
Windows) var forholdsvis simple og diskrete (og kunne styles), men i OS X
ser det rent ud sagt lidt kikset ud ... 8((( ... Det bliver sgu svært at få
flettet en sådan OSX-dropdown-fætter ind i sine designs.

Jeg ville faktisk foretrække at Microsoft dikterede at formular-elementer i
deres OSX browser blev "OS9/windows-default".

---

JanR

Fra : Anders H/Iceduck

Dato : 14-05-01 16:11

Det kan jo også være at det sker. Microsoft er jo også så glade for at man
skal kunne tilpasse alt i browseren jvf. scroll-barer i den seneste IE (som
i øvrigt næsten altid misbruges).
Jeg mener da også at der var en masse GUI-guruer der kritiserede OS X's
interface da det blev introduceret. Måske kan jeg forstå kritikken nu.

--
Anders H
http://iceduck.com