Flødekarameller
Fra : Karina[6600]

Dato : 14-10-04 22:23

Hej Gruppe...

Jeg synes lige jeg ville dele min, synes jeg selv, gode opskrift på
karameller med jer.

Ingredienser:

2 ½ dl. fløde
2 ½ dl. druesukker (kan købes hos matas)
2 ½ dl. sukker
½-1 tsk. vaniliesukker

Fremgangsmåde:

Varm fløde og druesukker til det bruser ved skeen når man rører. Tilsæt
sukker og massen vil boble op. Når massen har en gyldenbrun farve tages
gryden af varmen og afkøles lidt, hvorefter det bliver en ensformig, brun,
flydende masse. (OBS. jo mørkere massen er, jo hårdere vil de være at tygge
på). Tilsæt vaniliesukker og rør rundt så der ikke er klumper... hæld den
varme massen ud på en bageplade med bagepapir smurt med olie.. Den skal nu
køle til du kan røre ved den. Når den er kold nok, men stadig blød, former
du massen til en lang pølse hvorefter du klipper så karameller med en saks.
Smør saksen med olie, så det ikke hænger fast.

Man kan også lave slikkepinde...

De kan evt. opbevares i en dåse med flormelis, så de ikke klistrer
sammen,... Hvis man er tålmodig nok, kan man også pakke hver enkelt ind i
papir, så det ser lidt festligt ud...

Man kan selvf. lave en mindre portion efter samme måleforhold..

God fornøjelse.

Mvh
Karina

Fra : Margrete Johansen

Dato : 15-10-04 09:56

"Karina[6600]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> wrote in message
> [...]
> gryden af varmen og afkøles lidt, hvorefter det bliver en ensformig, brun,
> flydende masse. (OBS. jo mørkere massen er, jo hårdere vil de være at

Det lyder rigtig lækkert!

Vil det sige at, hvis man laver den helt lys, så får man sådan nogen
engelske karameller? Du ved, dem der nærmest smelter i munden?

Margrete

Fra : Karina[6600]

Dato : 15-10-04 10:43

> Det lyder rigtig lækkert!
>
> Vil det sige at, hvis man laver den helt lys, så får man sådan nogen
> engelske karameller? Du ved, dem der nærmest smelter i munden?
>
> Margrete

Narj, det tror jeg ikke helt... de vil vidst bare flyde ud og ikke blive så
faste som engelske karameller... de skal helst ha en karamelbrun farve...
hehe sjovt nok...

Fra : Dorthe

Dato : 15-10-04 18:56

"Karina[6600]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> papir, så det ser lidt festligt ud...
>
> Man kan selvf. lave en mindre portion efter samme måleforhold..

De ser gode ud, men jeg vil lige høre, om de bliver hårde eller bløde?

/Dorthe

Fra : Karina[6600]

Dato : 15-10-04 22:42

> De ser gode ud, men jeg vil lige høre, om de bliver hårde eller bløde?
>
> /Dorthe

når de er kolde, kan de godt være lidt hårde, men når de bliver varmet i
munden bliver de bløde.. man skal dog passe på plomberne :)

Mvh
Karina