Oliefyr, dyse, forbrug mv. ?
Fra : Erik M. Jensen

Dato : 14-10-04 22:05

Hej.

Er der nogen herinde der ved noget om oliefyr ?

Jeg har lige haft servicebesøg på mit oliefyr. Dysen blev skiftet, og der
blev monteret en cirkulationsbeholder til olietilbageløbet.
Efter besøget er fyret begyndt buldre noget kraftigere når det starter, og
jeg synes at det kører kortere tid ad gangen. Det bruger ca. 4 minutter på
at varme vandet op fra 40 C., til det stopper når temperaturen er på 50 C.
(Efter fyret er stoppet fortsætter temperaturen med at stige til den når
70.C.)
Kan det skyldes at montøren har sat en forkert type dyse i ? - og er det
noget man bør få skiftet igen ?

Der er ikke blevet udført service på det siden '99, men skorstensfejeren har
været her 1 gang årligt, og det har kørt med et upåklageligt forbrug. Det er
en Tasso kedel med Riello brænder, fra '97.

Ift. skortensfejerens målinger for et år siden, har montøren noteret flg.
målinger
(gammel -> ny måling)
Træk, mBar : 0,04 -> 0,12
Røgtemp. : 174->195
Tab % : 8,6 -> 9
O2 : 4 ->7,3
Sodtal : 1 -> 0-1

Kan man ud fra ovenst. målinger beregne hvor mange KWh brænderen yder, og
hvor mange liter/kg olie den brænder af pr. kørt time ?

mvh Erik

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 15-10-04 06:20

"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> wrote in message
> Hej.
>
> Er der nogen herinde der ved noget om oliefyr ?
>
> Jeg har lige haft servicebesøg på mit oliefyr. Dysen blev skiftet, og der
> blev monteret en cirkulationsbeholder til olietilbageløbet.

Er olietilbageløb lovligt idag?

Br,
Morten

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 15-10-04 08:07

> Er olietilbageløb lovligt idag?
Nope, det er derfor jeg fik monteret cirkulationsbeholderen.
Tilbageløbsrøret til tanken er blevet proppet, så installationen er lovlig.

mvh Erik

Fra : Calle.

Dato : 15-10-04 15:04

Erik M. Jensen wrote:
> [...]
>
> Kan man ud fra ovenst. målinger beregne hvor mange KWh brænderen
> yder, og hvor mange liter/kg olie den brænder af pr. kørt time ?

Det står trykt på siden af din dyse
--
Calle.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 15-10-04 18:28

"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Efter fyret er stoppet fortsætter temperaturen med at stige til den når

Hvis dit Tasso fyr er af den type der er forbundet med ståtarmerede slanger,
på centralvarme vandet,

så skyldes temperaturstiningen at slangerne er stoppet = dårlig cirkulation
i kedlen, -