Kommunens hæk
Fra : Kathrine

Dato : 14-10-04 19:41

Vi har købt os et hus, hvor en del af hækken rundt om er kommunens.
Det er en ældre hæk som er rimelig høj og bred.
Det er en spirea hæk som bliver klippet 1 gang om året (efteråret).
Hækplanterne står med ca. ½ meter imellem, så der er et stort hul ved
jorden og ca. 40 cm op.
Dette hul vil jeg gerne have lappet, så hækken bliver tyk og fin
forneden også.
Hvordan gør jeg det?
--
Kathrine

Fra : Leo

Dato : 14-10-04 20:52

Skal ikke gøre mig klog på din hæk, men skal den blive tyk for neden, vil
jeg tro den skal klippes helt ned.

Du kan muligvis få noget ud af dette indlæg
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/4535.html
i havenyt

Fra : Kathrine

Dato : 15-10-04 20:15

"Leo" skrev:

> Skal ikke gøre mig klog på din hæk, men skal den blive tyk for neden,
vil
> jeg tro den skal klippes helt ned.

Man klipper da ikke kommunens ejendom ned? Og da slet ikke ud til en
off. sti? ;) Det er udelukket. Der må da kunne gøres noget med
klipningen så den sætter kviste?

> Du kan muligvis få noget ud af dette indlæg
> http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/4535.html
> i havenyt

Næææ, for det er ikke selve året klipning jeg er usikker på. Det er en
klipning så jeg får grene for neden.
--
Kathrine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-10-04 20:30

> Man klipper da ikke kommunens ejendom ned? Og da slet ikke ud til en
> off. sti? ;) Det er udelukket. Der må da kunne gøres noget med
> klipningen så den sætter kviste?

Nu kender jeg ikke specifikt til spirea, men man kan normalt tynde godt ud i
en busk, og så vil den skyde nedfra. Du skal tage de 2 tykkeste grene 10 cm
over jorden og klippe af - check lige først at du ikke klipper mere end
1/3-del af busken ved det forsøg. Næste år ser du om den vokser som den skal
og hvis, så klipper du igen de to tykkeste - så vil du i løbet af ganske få
år få den tæt nedefra.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-10-04 22:04

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Man klipper da ikke kommunens ejendom ned? Og da slet ikke ud til en
> off. sti? ;) Det er udelukket.

Hvorfor det? Tag da telefonen og spørg, om der er noget i vejen for det.
Jeg er ret sikker på, det vil være ok.
"Kommunen" og dem, der færdes på stien, er sandsynligvis ret ligeglade -
problemet ligger oftest hos dem, der gerne vil have ugenert privatliv i
haven.
Men bare rolig: Hækken vokser lynhurtigt op igen - især hvis den forkæles
lidt med vand og en sjat gødning.

> Der må da kunne gøres noget med
> klipningen så den sætter kviste?

Ja.
Skær den ned!

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-04 20:18

On Fri, 15 Oct 2004 23:03:50 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Ja.
>Skær den ned!

At skære den ned vil nok ikke være nok - den skyder ganske rigtigt fint
igen og bliver mere forgrenet nedefra. Men hvis der er en halv meter
mellem hver plante, så vil den ikke blive rigtig tæt nede i bunden. Så
skal man plante nye hækplanter i mellemrummene så de kommer til at stå
tæt nok.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kathrine

Dato : 16-10-04 23:31

"Mads Lie Jensen" skrev:

> [...]
> mellem hver plante, så vil den ikke blive rigtig tæt nede i bunden. Så
> skal man plante nye hækplanter i mellemrummene så de kommer til at stå

Det tanke har jeg også haft, men kan de mindre planer overleve i skyggen
af de større planter mon?
--
Kathrine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-04 08:07

On Sun, 17 Oct 2004 00:31:13 +0200, "Kathrine"
<katras@fjerndette.ofir.dk> wrote:

>fint
>
>Det tanke har jeg også haft, men kan de mindre planer overleve i skyggen
>af de større planter mon?

De vil i hvert fald få det svært - der er jo både skygge samt mere tørt
fordi de store planter allerede har en god rod som tager det vand der
er.

Det bedste vil være at plante nye planter i mellemrummene, samtidig med
at de gamle skæres helt ned.

http://www.gartneriet.dk