Maling af vinduer indvendigt ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-10-04 12:31

Hej NG.

Når vi nu skal til at male vinduesrammer etc. indvendigt, hvilken type
maling skal man så bruge ?
Det er bl.a. disse vinduer som skal males:

http://bolig.012.dk/pics/foer/img_0028.jpg
http://bolig.012.dk/pics/foer/img_0032.jpg

Skal det være akrylmaling glans ca. 25 (det man typisk kalder vådrumsmaling)
eller ?
Skal man male vinduerne først, inden man tapeserer og maler væggene ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Marco

Dato : 12-10-04 19:11

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> [...]
vådrumsmaling)
> eller ?
> Skal man male vinduerne først, inden man tapeserer og maler væggene ?

Du kan sagtens bruge "vådrumsmaling" på indvendig side af vinduer, dog kun
på den synlige del, da visse vådrumsmalinger klæber ved kontakt med anden
malingsoverflade - altså hvis du også skal male selve vinduerne.

Jeg ville nu vælge en form for acrylplastemalje i glans 40-50, hvilket giver
en mere hård og glansagtig finish og ikke mindst bedre kan forslettes.

Husk at rengøre og grunde.

Jeg syntes, du skal tapetsere først. Herefter kan du beskære med flot
afgrænset kant, når du maler vinduerne.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-10-04 07:16

"Marco" <meco@ofir.dk> wrote in message

> [...]
giver
> en mere hård og glansagtig finish og ikke mindst bedre kan forslettes.

Grunde med hvilken type maling ?

> Jeg syntes, du skal tapetsere først. Herefter kan du beskære med flot
> afgrænset kant, når du maler vinduerne.

Mange tak.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Marco

Dato : 13-10-04 18:39

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:
> "Marco" <meco@ofir.dk> wrote:

SNIP

> giver

> Grunde med hvilken type maling ?

Som Jes er inde på, kan du bruge en plastalkydgrundmaling, hvis der er tale
om "bart" træ.
Til gengæld ville jeg vælge acrylplastmellemmaling, hvis træet er lakeret,
da grundmalingen her vil være for fed.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Jes Troelsen

Dato : 12-10-04 23:27

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message news:<416bc05f$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> http://bolig.012.dk/pics/foer/img_0032.jpg
>
> Skal det være akrylmaling glans ca. 25 (det man typisk kalder vådrumsmaling)
Vådrumsmaling er beregnet til bruge i brusenicher.

> Skal man male vinduerne først, inden man tapeserer og maler væggene ?
Bare du dækker af sker der ike noget.

Hej Christian

Dine vinduer se ud til at være bejset og måske lakeret, du skal gøre således .
1 slib, korn 80-100
2 afstøve
3 vaske med grundrens
4 grunde med en plastalkydgrundmaling f.eks."Interiør Grundmaling" fra flugger
5 mellemslibe med korn 100
6 male 2 g.med en vindusmaling

Produktbeskrivelse

Type:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-10-04 07:17

"Jes Troelsen" <jt@akantus-maler.dk> wrote in message
> [...]
> 2 afstøve
> 3 vaske med grundrens
> 4 grunde med en plastalkydgrundmaling f.eks."Interiør Grundmaling" fra

Mange tak for rådene.

--
mvh/rg. Christian

Fra : John Vedsegaard

Dato : 17-10-04 11:24

> [...]
vådrumsmaling)
> eller ?
> Skal man male vinduerne først, inden man tapeserer og maler væggene ?

Jeg bruger altid linoliemaling til vinduer, både inde og ude. Det er måske
ikke strengt nødvendigt inde, men ellers kan jeg ikke give 7 års garanti.

John Vedsegaard
www.taform.dk