/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hejse lænestol op på 1. sal
Fra : Erik Olsen


Dato : 10-10-04 12:13

Hej i gruppen,

Vores datter som bor på 1. sal i vores hus, har købt et stort lokum af
en lænestol. Den blev leveret i fredags og står nu nede i vores stue,
båret ind via terrassedøren.

Desværre viser det sig at vores indvendige døråbninger er 2 cm for
smalle. Indenfor døren fra stuen til køkken/trapperum er kun 14 hhv. 16
cm plads til siderne pga. et køkkenskab og en væg, så stolen kan ikke
kantes igennem.

Den eneste mulighed er derfor at hejse den op til altanen udenfor
pejsestuen på 1. sal hvor den skal stå. Da lænestolen vejer 45 kg, er
det ikke bare lige, og jeg har selvfølgelig funderet på hvordan.

Måske er der andre som har deltaget i en lignende opgave, og som kan
give nogle gode råd?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


 
 
Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 12:30

Den Sun, 10 Oct 2004 13:12:44 +0200, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev:


>Måske er der andre som har deltaget i en lignende opgave, og som kan
>give nogle gode råd?

Lej en lift hos et flyttefirma (eller sælg stolen).

--
Jens OZ2JP callto://jensep

If I agree, will you shut up?

Mor Karen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Mor Karen


Dato : 10-10-04 13:27

Hej

Vi har haft noget af det samme problem engang, det var nu en hel flytning og
en meget stejl trappe.
Et par stærke mænd til at trække i tov oppefra og et par stærke til at
skubbe nedefra, jeg regner med der er normal højde på huset så det er noget
med max 3 meter den skal op. Dem nedefra kan også styre så stolen ikke
rammer væg og vinduer.
Unge mennesker idag vil gerne give en hånd med i sådan en sag og de skal nok
have lidt cola som betaling.

God fornøjelse.

Hilsen fra karen
<Jens Petersen> skrev i en meddelelse
news:i77im0tc5n0gem21hvrosnvosj7rhbhpt8@4ax.com...
> Den Sun, 10 Oct 2004 13:12:44 +0200, "Erik Olsen"
> <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev:
>
>
> >Måske er der andre som har deltaget i en lignende opgave, og som kan
> >give nogle gode råd?
>
> Lej en lift hos et flyttefirma (eller sælg stolen).
>
> --
> Jens OZ2JP callto://jensep
>
> If I agree, will you shut up?



Erik Olsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 10-10-04 13:42

Mor Karen wrote:
>
> Vi har haft noget af det samme problem engang, det var nu en hel
> flytning og en meget stejl trappe.
> Et par stærke mænd til at trække i tov oppefra og et par stærke til at
> skubbe nedefra, jeg regner med der er normal højde på huset så det er
> noget med max 3 meter den skal op. Dem nedefra kan også styre så
> stolen ikke rammer væg og vinduer.

Der er kælder, så afstanden fra jorden og til overkanten af rækværket på
altanen er 4,7 m, og lænestolen er 148x102x73 cm. Jeg tror ikke lige din
metode er den allerbedste her ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


F. Hansen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : F. Hansen


Dato : 10-10-04 14:38


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:ckb5ac$cd2$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej i gruppen,
>
> Vores datter som bor på 1. sal i vores hus, har købt et stort lokum af
> en lænestol. Den blev leveret i fredags og står nu nede i vores stue,
> båret ind via terrassedøren.
> Måske er der andre som har deltaget i en lignende opgave, og som kan
> give nogle gode råd?
>
En stige på skrå som den kan trækkes op ad og en mand på stigen kan styre
den.

Der skal selvfølgelig et eller andet mellem stige og stol så den ikk
skrammes.

Finn



jubija@yahoo.dk (10-10-2004)
Kommentar
Fra : jubija@yahoo.dk


Dato : 10-10-04 14:48

On Sun, 10 Oct 2004 13:12:44 +0200, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:


>
>Den eneste mulighed er derfor at hejse den op til altanen udenfor
>pejsestuen på 1. sal hvor den skal stå. Da lænestolen vejer 45 kg, er
>det ikke bare lige, og jeg har selvfølgelig funderet på hvordan.
>
>Måske er der andre som har deltaget i en lignende opgave, og som kan
>give nogle gode råd?

Få fat i en stige, der er lang nok, og lad stolen glide med ryggen
indad op ad stigen. En mand står på stigen for at styre stolen, mens
en stærk (eller to halvstærke) mænd m/k trækker i toppen med et reb.
Fyren på stigen udstyres med et brædt, som kan sættes i spænd mellem
trin og lænestol, når de får ondt i armene oppe på altanen og skal
have en kort pause.

Lars

PS: Hvis en i omgangskredsen har et elektrisk spil, de vil låne ud, er
det naturligvis endnu lettere.


Leonard (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 10-10-04 15:57

jubija@yahoo.dk wrote:

>PS: Hvis en i omgangskredsen har et elektrisk spil, de vil låne ud, er
>det naturligvis endnu lettere.

En lastbil med en kran er endnu nemmere, hvis den kan nå den side af
huset.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Mads (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 10-10-04 16:32

On Sun, 10 Oct 2004 16:56:31 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>En lastbil med en kran er endnu nemmere, hvis den kan nå den side af
>huset.

Det er da vist overkill for 1 stol der kun vejer sølle 45 kg.
Det er jo ikke mere end en voksen mand kan løfte uden
at komme til at svede.

2 reb i stolen. Det ene til at hive den op med og det andet
til at styre den nede fra jorden med. Og så lige en ekstra
hjælper til at hive stolen ind på altanen når den når op.
Det kræver max. 3 personer, heraf en med armmuskler.

Sådan løftede vi en hel sofagruppe op til anden sal i går
og en treplads sofa vejer sgu en hel del mere end 45 kg. .

mvh Mads

Erik Olsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 10-10-04 17:22

Mads wrote:
>
> Det er da vist overkill for 1 stol der kun vejer sølle 45 kg.
> Det er jo ikke mere end en voksen mand kan løfte uden
> at komme til at svede.
>
> 2 reb i stolen. Det ene til at hive den op med og det andet
> til at styre den nede fra jorden med. Og så lige en ekstra
> hjælper til at hive stolen ind på altanen når den når op.
> Det kræver max. 3 personer, heraf en med armmuskler.

Øeh, jo, men for at komme fri af altanen (den yderste ende er
understøttet af træstolper, og der er frit nedenunder), skal man løfte i
strakte arme, og den skal 4,7 m op fra jorden for at komme ind over
rækværket. Ydermere er det mig der skal have 'armmusklerne', og jeg
kender bestemt min begrænsning ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Mads (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 10-10-04 17:38

On Sun, 10 Oct 2004 18:22:28 +0200, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

>Øeh, jo, men for at komme fri af altanen (den yderste ende er
>understøttet af træstolper, og der er frit nedenunder), skal man løfte i
>strakte arme,

Det var derfor jeg ville have en mand på jorden med et reb,
så han kunne trække stolen ud fra bygningen. Så er det
ikke så svært at få den op forbi altanen.

>Ydermere er det mig der skal have 'armmusklerne', og jeg
>kender bestemt min begrænsning ...

Så 2 mand på altanen til at løfte. Det er jo kun 22 kg til hver.
Det er ikke meget mere end et par bæreposer med
købmandsvarer.

Ellers må du have fat i et spil eller en talje.
Harald Nyborg har en simpel hjælpetalje til 90 kr
Den klarer 300 kg
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=4913&n=60105

mvh Mads

Erik Olsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 10-10-04 17:24

Leonard wrote:
> jubija@yahoo.dk wrote:
>
>> PS: Hvis en i omgangskredsen har et elektrisk spil, de vil låne ud,
>> er det naturligvis endnu lettere.
>
> En lastbil med en kran er endnu nemmere, hvis den kan nå den side af
> huset.

Hvis vi skal have en lastbil om i den ende, bliver haven raseret. Så er
jeg mere for at rive dørkarmene ud inde i huset

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Leonard (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 10-10-04 17:57

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

>Hvis vi skal have en lastbil om i den ende, bliver haven raseret. Så er
>jeg mere for at rive dørkarmene ud inde i huset

Der skal bare en større kran til
Så kan den holde ude på gaden og nå meget langt ind over huset ...
.... og den koster vel kun 3-5.000 kr i timen, fra den kører hjemmefra.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Erik Olsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 10-10-04 17:39

jubija@yahoo.dk wrote:
>
> Få fat i en stige, der er lang nok, og lad stolen glide med ryggen
> indad op ad stigen. En mand står på stigen for at styre stolen, mens
> en stærk (eller to halvstærke) mænd m/k trækker i toppen med et reb.
> Fyren på stigen udstyres med et brædt, som kan sættes i spænd mellem
> trin og lænestol, når de får ondt i armene oppe på altanen og skal
> have en kort pause.

Jo, ja. Da højden er 4,7 m skal det nok være en 6 m stige. Jeg har godt
nok en 6 m tredelt stige, men den tør jeg sgu ikke bruge. Det bli'r vist
alligevel en dalrevorn affære ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Margrete Johansen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 10-10-04 21:56


..
>
> Jo, ja. Da højden er 4,7 m skal det nok være en 6 m stige. Jeg har godt
> nok en 6 m tredelt stige, men den tør jeg sgu ikke bruge. Det bli'r vist
> alligevel en dalrevorn affære ...

I har selvfølgelig tjekket at det ene armlæn ikke kan skrues af, ik'?

Margrete



Erik Olsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 10-10-04 22:07

Margrete Johansen wrote:
>
> I har selvfølgelig tjekket at det ene armlæn ikke kan skrues af, ik'?

Ja.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Carsten (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 11-10-04 06:23

Er stolen kommet op?



Erik Olsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 11-10-04 06:47

Carsten wrote:
> Er stolen kommet op?

Nej, det sker formentlig først næste weekend. Jeg skal lige have købt
nogle materialer.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Olesen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 11-10-04 08:48


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:ckc853$oke$1@news.net.uni-c.dk...
> Margrete Johansen wrote:
>>
>> I har selvfølgelig tjekket at det ene armlæn ikke kan skrues af, ik'?
>
> Ja.
>
> --
>Og i har også tjekket at den kan komme ind gennem døren på 1 sal???

Hvor i landet kunne jo være der var en fætter overarm her der ville være
hjælpsom....

Mvh

Jens



Margrete Johansen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Margrete Johansen


Dato : 11-10-04 09:42


>
> Hvor i landet kunne jo være der var en fætter overarm her der ville være
> hjælpsom....
>
> Mvh
>
> Jens

Ja, det lyder efterhånden som en spændende og lækker opgave (som Peter Plys
ville ha' sagt det).

Margrete



Erik Olsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 11-10-04 17:20

Margrete Johansen wrote:

> Ja, det lyder efterhånden som en spændende og lækker opgave (som
> Peter Plys ville ha' sagt det).

Det tror jeg også det bliver. Når vi har fået skrumlet op, skal jeg
fortælle lidt om det, måske med et par billeder.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Erik Olsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 11-10-04 17:19

Olesen wrote:
>
> Hvor i landet kunne jo være der var en fætter overarm her der ville
> være hjælpsom....

Det er da pænt af dig, men nej tak. Jeg er tilhænger af at bruge snilde
frem for overarme. Jeg vil nødig have at nogen kommer til skade eller at
stolen får skrammer.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Lisbeth Jacobsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 11-10-04 10:55


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:ckb5ac$cd2$1@news.net.uni-c.dk...

> Vores datter som bor på 1. sal i vores hus, har købt et stort lokum af
> en lænestol. Den blev leveret i fredags og står nu nede i vores stue,
> båret ind via terrassedøren.
>
> Desværre viser det sig at vores indvendige døråbninger er 2 cm for
> smalle. Indenfor døren fra stuen til køkken/trapperum er kun 14 hhv. 16
> cm plads til siderne pga. et køkkenskab og en væg, så stolen kan ikke
> kantes igennem.

Ved ikke, om du kan bruge følgende til noget i din situation...

Jeg har engang ejet en sådan lænestol - meget bredere end en døråbning - som
stort set ingen formåede at få gennem en dør. Ikke desto mindre var det
pærelet, når man blot vidste, hvordan den skulle placeres og lirkes. Det kan
nemlig være lidt ligesom de sjove dimser, man kun kan samle og skille ad,
hvis man ved helt præcist, hvordan de skal placeres i forhold til hinanden
og hvordan de skal drejes.

Det er svært at forklare hvordan, men jeg vil prøve.

I mit tilfælde skulle det store skrummel af en lænestol ned at ligge på
siden - så den lå på det ene armlæn med ryglænet pegende ind mod det rum,
stolen skulle ind i.

Ryggen, som var høj og især meget bred foroven, skulle først ind gennem
døråbningen. og stolen skulle så drejes/lirkes gennem døråbningen, så
ryglænet så at sige blev drejet ind i rummet. Man skulle gerne være to til
at styre, for det var også vigtigt at få stolen gledet så meget som muligt
ind i rummet, inden stolebenene skulle gelejdes igennem døråbningen.

Jeg har set "flyttemænd" give op overfor stolen, men havde til sidst ingen
problemer med selv at gøre det. Og da den for et års tid siden blev foræret
væk, var det med tilhørende kursus i at få den gennem døre.

Jeg kan ikke helt forstå din beskrivelse af, hvor meget rum der er indenfor
den dør, du vil have stolen ind af, så jeg har ingen fornemmelse af, om min
metode kan bruges i dit tilfælde.

Mvh. Lisbeth




Erik Olsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 11-10-04 17:15

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Ryggen, som var høj og især meget bred foroven, skulle først ind
> gennem døråbningen. og stolen skulle så drejes/lirkes gennem
> døråbningen, så ryglænet så at sige blev drejet ind i rummet. Man
> skulle gerne være to til at styre, for det var også vigtigt at få
> stolen gledet så meget som muligt ind i rummet, inden stolebenene
> skulle gelejdes igennem døråbningen.

I dette tilfælde er ryg og armlæn omtrent lige høje. Din metode ville
svare til at man holdt stolen på skrå og først stak det ene armlæn
igennem, derefter "rettede op" for at få stolens midterstykke igennem
(på skrå den anden vej), og så det sidste armlæn, igen på skrå. Det er
præcis hvad vi har prøvet (jeg har før været med til kringlede
flytninger).

> Jeg kan ikke helt forstå din beskrivelse af, hvor meget rum der er
> indenfor den dør, du vil have stolen ind af, så jeg har ingen
> fornemmelse af, om min metode kan bruges i dit tilfælde.

Når man står i stuen og ser gennem døråbningen ud i køkken/trapperum, er
der i køkkenet til venstre for døråbningen et stykke væg vinkelret på
den væg døren sidder i (afstand fra døråbningen 16 cm), og til højre for
døråbningen et køkkenskab (højskab) hvis side er vinkelret på den væg
døren sidder i (afstand 14 cm fra døråbningen). Derfor kan de store
armlæn ikke kantes igennem, de støder på væggen eller skabet afhængigt
af hvilken vej man forsøger at få stolen igennem.

Prøv at kigge på http://www.ilva.dk/produkt/1/1040/Sofaer_stof, det er
den slags der hedder 'Alabama' i en 1½-personers udgave.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


crane (14-10-2004)
Kommentar
Fra : crane


Dato : 14-10-04 22:31

Hvad med at fjerne dørgerichterne og dørkarmen - og derefter flytte den ind
gennem det større hul? Det er ikke nogen særlig stor opgave. Hvis man har
lidt fingersnilde kan det sættes tilbage uden det kan ses hvis bare man
maler det over.

Mvh

Jens

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:ckebcn$c4p$1@news.net.uni-c.dk...
> Lisbeth Jacobsen wrote:
>
>> Ryggen, som var høj og især meget bred foroven, skulle først ind
>> gennem døråbningen. og stolen skulle så drejes/lirkes gennem
>> døråbningen, så ryglænet så at sige blev drejet ind i rummet. Man
>> skulle gerne være to til at styre, for det var også vigtigt at få
>> stolen gledet så meget som muligt ind i rummet, inden stolebenene
>> skulle gelejdes igennem døråbningen.
>
> I dette tilfælde er ryg og armlæn omtrent lige høje. Din metode ville
> svare til at man holdt stolen på skrå og først stak det ene armlæn
> igennem, derefter "rettede op" for at få stolens midterstykke igennem
> (på skrå den anden vej), og så det sidste armlæn, igen på skrå. Det er
> præcis hvad vi har prøvet (jeg har før været med til kringlede
> flytninger).
>
>> Jeg kan ikke helt forstå din beskrivelse af, hvor meget rum der er
>> indenfor den dør, du vil have stolen ind af, så jeg har ingen
>> fornemmelse af, om min metode kan bruges i dit tilfælde.
>
> Når man står i stuen og ser gennem døråbningen ud i køkken/trapperum, er
> der i køkkenet til venstre for døråbningen et stykke væg vinkelret på
> den væg døren sidder i (afstand fra døråbningen 16 cm), og til højre for
> døråbningen et køkkenskab (højskab) hvis side er vinkelret på den væg
> døren sidder i (afstand 14 cm fra døråbningen). Derfor kan de store
> armlæn ikke kantes igennem, de støder på væggen eller skabet afhængigt
> af hvilken vej man forsøger at få stolen igennem.
>
> Prøv at kigge på http://www.ilva.dk/produkt/1/1040/Sofaer_stof, det er
> den slags der hedder 'Alabama' i en 1½-personers udgave.
>
> --
> Venlig hilsen
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/
>



Erik Olsen (15-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 15-10-04 19:14

crane wrote:

> Hvad med at fjerne dørgerichterne og dørkarmen - og derefter flytte
> den ind gennem det større hul? Det er ikke nogen særlig stor opgave.
> Hvis man har lidt fingersnilde kan det sættes tilbage uden det kan
> ses hvis bare man maler det over.

Næh, det er ikke spor ligetil.

Alle materialer til at hejse stolen op er klar. Hvis vejret er med os,
sker det i morgen. Nærmere beretning følger.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Erik Olsen (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 19-10-04 16:59

Erik Olsen wrote:
>
> Alle materialer til at hejse stolen op er klar. Hvis vejret er med os,
> sker det i morgen. Nærmere beretning følger.

Vejret var ikke med os i weekenden (konstant regn) så operationen blev
udsat til i dag. I dag lykkedes operationen, og patienten har det godt


Jeg kunne ikke tage billeder af selve operationen, for vi var kun tre,
men jeg tog et par billeder af hejsearrangementet, se:
http://www.modelbaneteknik.dk/test/hejs1.jpg
http://www.modelbaneteknik.dk/test/hejs2.jpg

Ophejsningsbjælken er lagt op på hanebjælkerne og fastgjort i bagenden
med to M12 gevindstænger med skiver og møtrikker. Tovværk og taljeblokke
lånte jeg af en kollega der er sejler. Mellem stropper og lænestol lagde
vi kraftigt bølgepap for at skåne stolen, og vi bandt et par tøjsnore i
for at kunne styre den nedefra.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste