kondenseret mælk?
Fra : bj

Dato : 08-10-04 22:56

Jeg så forleden i TV, at man kan bruge kondenseret mælk til at varme op for
så at blive til en lækker karamel-creme.

Er der nogen der kan fortælle noget om det? Mælken var i konservesdåse...

For at lave det til karamel-creme skulle det bringes i kog i en gryde med
vand og så efter nogen tid skulle det så være karamelcreme. Rent faktisk
skulle det stå 3 timer i gryden ved varme tæt på kogepunktet. Det lyder af
meget så jeg ved ikke helt om jeg hørte korrekt...

bj

Fra : Susanne

Dato : 09-10-04 07:28

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev

".."

> Er der nogen der kan fortælle noget om det? Mælken var i konservesdåse...
".."

Ja, jeg stillede samme spørgsmål for nogle måneder siden

Jeg havde læst opskriften på en chokoladekage i en bog af engelsk oprindelse
og dérovre bruger de jo "condensed milk" en del - i den opskrift stod der
også at dåsen skulle stå og simre i 3½ time og den er god nok - som du kan
se på linket herunder
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&threadm=MPVMc.27358%24Vf.1520678%40news000.worldonline.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26scoring%3Dd%26q%3Dkondenseret%2Bm%25C3%25A6lk%26meta%3Dgroup%253Ddk.*

Søg evt. også på "kondenseret mælk" på groups.google.com - der får du også
lidt info om hvor du kan købe det osv.

Håber det virker - jeg har endnu ikke forsøgt, men dåserne med condensed
milk er indkøbt, så jeg må snart i gang!

Mvh.
Susanne.

Fra : bj

Dato : 09-10-04 11:35

tak for svaret, Susanne

bj

Fra : Marianne

Dato : 09-10-04 22:12

> [...]
> skulle det stå 3 timer i gryden ved varme tæt på kogepunktet. Det lyder af
> meget så jeg ved ikke helt om jeg hørte korrekt...

Jo, jo - det er korrekt. Jeg gætter, at næsten enhver tidligere
ulandsfrivillig har erfaringer med at omdanne Nestle dåsemælk til karamel
ved at sætte et par dåser i nogle timer i et bål.

I vores del af verden er der også andre muligheder

mvh
marianne