Vejrprogrammer
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-04 19:50

Jeg synes, det er sjovt at følge med i vejret på computeren. Jeg har
Weatherpop liggende i menulinien, og det fungerer for så vidt ganske
godt. Men det kunne jo også være sjovt med en grafisk fremstilling af
tingene.
For nylig læste jeg på Mediamac om HomeWeather Center. Det er
vældig smart, men der er en forfærdelig masse vinduer. Samme firma laver
Kairos, der måske er knap så forvirrende. Den mangler bare vindretning.
Er der nogen, der har erfaring med længere tids brug af disse eller
andre programmer?
Hvilken kilde er egentlig bedst til vejrinformation? Flere
programmer giver mulighed for at vælge mellem f.eks. Weather.com,
Wunderground eller Metar (lufthavnsinfo). Men nogle af dem kan drille
f.eks. om natten. Og hvad skal man vælge til København? Lufthavnen i
Kastrup er sikkert meget pålidelig, men vejrmæssigt er det noget langt
fra f.eks. Hellerup. Her i Esbjerg er afstanden fra lufthavnen til
centrum ret lille, så her gør det ikke alverden. På en måde tror jeg
nemlig, at lufthavnens målinger er mere pålidelige en Wundergrounds, der
vist kommer fra glade amatører. Og Weather.com kan ikke bruges i ret
mange programmer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-04 20:01

In article <news-DCBE34.20502105102004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Kairos, der måske er knap så forvirrende. Den mangler bare
> vindretning. Er der nogen, der har erfaring med længere tids brug af

Og her er en URL til programmerne. Flot glemt!

<http://www.lightsoft.co.uk>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-10-04 22:33

> [...]
> nemlig, at lufthavnens målinger er mere pålidelige en Wundergrounds, der
> vist kommer fra glade amatører. Og Weather.com kan ikke bruges i ret

Jeg synes faktisk, at http://www.dmi.dk/ er aldeles udmærket til
praktisk brug. Og grafikken ligner den, vi er fortrolige med fra
fjernsynet. Ikke specielt flot og fancy, men nemt at forstå.
Da jeg havde adgang til en Mac i hotellets foyer på ferierejsen til
Østrig i sommer, kunne jeg bruge den til at se, at der var lige dårlige
vejrudsigter i Danmark og Østrig. Der er vejrudsigter jorden rundt og
oplysende artikler om relevante emner.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-10-04 05:18

> Weatherpop liggende i menulinien, og det fungerer for så vidt ganske
> godt. Men det kunne jo også være sjovt med en grafisk fremstilling af
> tingene.

Jeg bruger Meteorologist (1.4.0b2) - her er et fint lille ikon i
menulinien + temperatur. Den henter de fleste af sine oplysninger på
Weather.com - men hvis du vil kunne se noget så lokalt som forskellen
mellem CPH og Hellerup bliver jeg dig vist svar skyldig.... Gad vide om
man overhovedet kan få så lokale udsigte: Selv bor jeg uden for
Vordingborg, og nøjes med hhv Maribo og København. Men ok, jeg kører
også liggecykel til og fra arbejde, så vinden er af ikke så stor
betydning som Jer der sidder op

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-04 16:03

In article <1gl819o.h5i5ci1bg7pyoN%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> [...]
> Vordingborg, og nøjes med hhv Maribo og København. Men ok, jeg kører
> også liggecykel til og fra arbejde, så vinden er af ikke så stor

Det var ikke så meget for at se forskellen, men mere for at se det
lokale vejr. Hvis jeg sammenligner DMI's kyststation i Blåvand med
vejret her i Esbjerg, så er der tit stor forskel. Derfor tænkte jeg, at
det måske heller ikke var så præcist at bruge Kastrup lufthavns
observationer, hvis man f.eks. bor i Hellerup. Men jeg vil da lige kigge
på Meteorologist. Jeg har vist prøvet det engang.
Jeg synes ofte, vejrprogrammer giver problemer. De gjorde det i
hvert fald tidligere. Pludselig kan de ikke finde data. Jeg havde den
fornemmelse, at vejrprogrammerne bare snuppede data fra de forskellige
vejr-hjemmesider. Og det blev de sure over. Derfor ændrede de hele tiden
format, så vejrprogrammerne ikke kunne finde data. Jeg havde engang et
program, der hele tiden holdt op med at virke af den grund, og kort
efter kom der en opdatering. Et andet problem kan være, at de ikke
bruger de rigtige enheder for os europæere. Man kan jo ikke måle
vindhastighed i km/t.
Ellers har Weatherpop kørt fint hos mig i lang tid. Der var en
periode, hvor temperaturen gik i minus hver nat, men det er ovre nu. Man
skal så også betale for programmet, for at se data udenfor USA. Men de
to programmer, jeg nævnte i mit første indlæg, viser en graf over data
den seneste tid, og det er jo meget sjovt at se.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-10-04 16:53

> [...]
> efter kom der en opdatering. Et andet problem kan være, at de ikke
> bruger de rigtige enheder for os europæere. Man kan jo ikke måle

Jeg har også oplevet at skulle opdatere for at Meteorologist virkede
igen.
Den har for øvrigt muligheden for at bestemme hvorledes du vil se temp
(F/C) og vindhastighed (mange muligheder).
Men graf kan den sørme ikke lave - det lyder ellers smart

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-10-04 21:25

> sjovt at se

hej Henrik - du er jo en flittig cyklist (nok flere km i benene end jeg
med de mellem 2-3000 om året) og kender vel dette ordsprog:

Det er bedre at have styr på lortet end lort på styret

-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-10-04 09:58

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> [...]
> Vordingborg, og nøjes med hhv Maribo og København. Men ok, jeg kører
> også liggecykel til og fra arbejde, så vinden er af ikke så stor

Der er naturligvis
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrobservationer.htm
hvis man kan nøjes med en webside.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-04 16:07

In article <86d5zw5il8.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Der er naturligvis
> http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrobservationer.htm
> hvis man kan nøjes med en webside.

Nu er I to, der har foreslået DMI. Det er måske også godt nok. Jeg
syntes bare, programmerne lød så spændende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Haaber Gyllin~