Pæleorm?
Fra : mtg

Dato : 04-10-04 11:38

Mit 130 år gamle hus har uudnyttet, uisoleret loft med rå træbrædder som
gulv. Disse brædder er angrebet af nogle små dyr (hedder de orm, borebiller
eller...?) som laver små huller (ca. 1mm) og små bunker af savsmuld overalt.
Nu er de osse begyndt at angribe de gamle spær, så¨nu vil jeg godt ha dem
udryddet...
Hvad hedder disse skadedyr, og hvordan udrydder jeg dem?

Fra : Henrik k

Dato : 04-10-04 13:20

> Hvad hedder disse skadedyr, og hvordan udrydder jeg dem?

Det er formentligt borebiller!
Du kan smøre eller sprøjte alt træværket ind i lugtfri petroleum!

mvh
henrik

Fra : mtg

Dato : 04-10-04 13:43

"Henrik k" <hkragelundFJERN@c.dk> wrote in message
> Du kan smøre eller sprøjte alt træværket ind i lugtfri petroleum!

....det lyder ikke forsvarligt mht. brandfare?

Fra : Henrik k

Dato : 04-10-04 14:20

> ...det lyder ikke forsvarligt mht. brandfare?

Det er ca. lige så farligt, som anden olie man bruger til træ beskyttelse!

mvh
henrik

Fra : Jesper Bach

Dato : 06-10-04 08:44

> [...]
>
> Det er formentligt borebiller!
> Du kan smøre eller sprøjte alt træværket ind i lugtfri petroleum!

Petroleum har ikke en bevist langtidsvirkning mod borebiller, eller rettere
larverne (med mindre du da ligefrem kan drukne larverne i petroleum).

Skulle petroleum kunne slå et kuld larver ihjel, er der ingen
langtidsvirkning, og du bliver således nødt til at smøre petroleum på, hvert
år (flere gange årligt ??).

Larverne kan standse deres udvikling i op til 10-12 år, hvis der kommer en
tør periode.

Borebillens larver trives kun i træ med en fugtighed over 30%.

Derfor anbefaler skadedyrsbekæmpere behandling af træet med et
specialpræparat

Vil du vide hvilket, er Google din ven.

Mvh.

Jesper

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-04 10:04

"mtg" <mtg@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udryddet...
> Hvad hedder disse skadedyr, og hvordan udrydder jeg dem?

Der er udviklet apparater, der slår utøjet ihjel med bølger, der "koger"
dyrene ihjel.
Men Henriks råd er nok det enkleste og billigste metode.

Per A. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-04 10:35

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> "mtg" <mtg@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der er udviklet apparater, der slår utøjet ihjel med bølger, der "koger"
> dyrene ihjel.
> Men Henriks råd er nok det enkleste og billigste metode.

Jeg ved godt det er et dumt spørgsmål, men skal man behandle alt træværk,
eller kun de angrebne områder ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-10-04 20:09

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> dem

> Jeg ved godt det er et dumt spørgsmål, men skal man behandle alt træværk,
> eller kun de angrebne områder ?

Hvor der er levende larver. Des ses let af det træsmuld, der drysser
ud af hullerne.

Per A. Hansen