Stål til gulv/vægge omkring brændeovn
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 03-10-04 20:31

Hej

Nu har jeg revet de gamle lortebrune fliser ned - findes kun magen til på
Dragsholm Slot, og gudskelov for det. Så nu er der kun de helt rå vægge
rundt om brændeovnen. Jeg er gået igang med at pudse væggen op idag, og det
går fint fremad.
Vi er så blevet enige om at der umuligt kan findes nogen former for fliser i
denne verden som både fruen og jeg samtidig vil kunne lide, og derfor vil vi
undersøge mulighederne i at sætte stål op i stedet.

Derfor søger vi råd fra andre der har gjort det samme. Jeg forestiller mig
i virkeligheden bare at så godt som enhver smed må kunne skære noget stål
til i den rigtige størrelse, men hvad koster den slags? Og kan det overhoved
svare sig økonomisk i forhold til fliser? Hvilke forholdsregler skal man
tage med stål, større varmespredning etc?
Det eneste jeg forestiller mig at vide noget om er at når pladerne monteres,
skal man bruge en speciel varmebestandig lim, som jeg dog ikke kender navnet
på. Men ellers er jeg faktisk lige så blank som stålet....

Håber nogen har et par råd.

Med venlig hilsen

Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 03-10-04 23:05

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@fjerndettefilm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
navnet
> på. Men ellers er jeg faktisk lige så blank som stålet....

Hej Tim

Jeg vil tro at en 1 mm rustfast stålplade, hvor den ene side er børstet
stål, koster omkring en tusse for 1000x2000 mm.
Enhver smed kan skaffe sådan en plade fra Lemvigh-Müller og Munk, Sanistål
eller hvad de nu hedder de forskellige stålleverandører. De fleste smede kan
også klippe pladen op i de mål du skal bruge og det kan ikke tage mere end
en time. Skal du have skåret pladen ud i kurver, så bliver det lidt mere
omstændeligt men ikke umuligt. Kontakt den lokale smed - de kan helt sikkert
give et bud.

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 04-10-04 19:31

> [...]
> en time. Skal du have skåret pladen ud i kurver, så bliver det lidt mere
> omstændeligt men ikke umuligt. Kontakt den lokale smed - de kan helt

ok, tak for dit råd Klaus, det vil jeg tage til efterretning.

Med venlig hilsen

Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-10-04 10:34

I news:cjpk4n$o70$1@news.cybercity.dk <Tim Lerche Sørensen>
<35mm@fjerndettefilm.dk> skrev:

> Håber nogen har et par råd.

Er du sikker på, at det er nødvendigt med en afdækning? Mig bekendt er
afstanden til f.eks. tapet 10 cm. Spørg evt. din skorstensfejer.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 04-10-04 19:54

> Er du sikker på, at det er nødvendigt med en afdækning? Mig bekendt er
> afstanden til f.eks. tapet 10 cm. Spørg evt. din skorstensfejer.

Ja, nå nu du spørger, så er jeg faktisk overhoved ikke sikker på noget.

Jeg har siddet og kigget på noget materiale fra Morsøovne, og der er der
faktisk ikke nogen af dem der har afdækning på væggene. Det undrede mig da
også lidt, så jeg tror da jeg lige skal have snakket med min skorstensfejer.
Jeg vil da meget hellere bare have glasvæv i stedet for halvanden meter
flise eller stålvæg. Det virker sådan lidt voldsomt med en kæmpe flisevæg.
Tak for dit råd.

Med venlig hilsen

Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-10-04 20:14

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at det er nødvendigt med en afdækning? Mig bekendt er
> afstanden til f.eks. tapet 10 cm. Spørg evt. din skorstensfejer.

Vi har haft tapet bag brændeovnen og helt op til røgrøret, og det var for
10 - 15 år siden ok.
Men én ting er kravene - noget andet udseendet: Tapetet blev brunt bag ved
brændeovnen, når der blev rigeligt varmt (dog ikke så slemt, at det lugtede
svedent).
En ekstra rulle tapet og tapetsering af den pågældende væg en gang hvert
andet år klarede den; men havde jeg vidst det på forhånd, havde jeg nok
valgt en eller anden form for plade.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 08:16

"Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men én ting er kravene - noget andet udseendet: Tapetet blev brunt bag ved
> brændeovnen, når der blev rigeligt varmt (dog ikke så slemt, at det
lugtede
> svedent).

Vi havde også tapet bagved vores brændeovn, da vi havde sådan en.

Vi valgte dog, at skære en firkant af tapeten bag brændeovnen fri, give
væggen noget strukturmaling der og så male det, i samme farve som væggen
bagefter.

I kan sagtens nøjes med den pudsede væg, hvis der bare er lidt luft ( 10-15
cm ) mellem brændeovn og væg.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : anders majland

Dato : 04-10-04 12:33

> Vi er så blevet enige om at der umuligt kan findes nogen former for
> fliser i denne verden som både fruen og jeg samtidig vil kunne lide,
> og derfor vil vi undersøge mulighederne i at sætte stål op i stedet.

Vil i have stål både på gulvet under brændeovnen og på væggen bag den ?

Ethvert pejsecenter har stålplader beregnet til at lægge på gulvet -
Hvis i er heldig at de passer jeg i størrelsen til væggen er det nok
billigere end at få lavet noget på mål.

Hvad har i på resten af jeres vægge ? Hvorfor ikke bare lade den pudsede
væg stå ?

Vi hat pt. en stålplade på gulvet og bare pudset væg bagved. Planen er
dog at skære ud i trægulvet og lægge skifferfliser så det kommer til at
passe med gulvet. Vi har opgivet at få en stor skifferplade - Dels fordi
den skal være 1,20 i diameter (har vi ikke kunnet finde) fordi vores ovn
kan dreje - og dels fordi skifferplader efter mål i de størrelser er
hundedyre ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 04-10-04 19:58

"> Vil i have stål både på gulvet under brændeovnen og på væggen bag den ?

Det var egentlig lidt det vi havde tænkt os, men efter at have læst et andet
svar på min post, er jeg kommet i tvivl om hvorvidt det overhoved er
nødvendigt. Det vil jeg undersøge.

> Ethvert pejsecenter har stålplader beregnet til at lægge på gulvet -
> Hvis i er heldig at de passer jeg i størrelsen til væggen er det nok
> billigere end at få lavet noget på mål.

Det lyder som en god ide.

> Hvad har i på resten af jeres vægge ? Hvorfor ikke bare lade den pudsede
> væg stå ?

Nemlig, det vil jeg også hellere, men eftersom hele hjørnet hvor brændeovnen
står i har været flisebelagt, så virkede det jo naturligt bare at sætte
andre fliser op igen.