Jeg har brug for et råd om roser
Fra : Inge-Lise Baun

Dato : 30-09-04 13:14

Hej. Jeg håber, der er en her i dette forum, der kan hjælpe mig med, hvilke
klatre/slyngroser jeg skal vælge. Jeg har lavet en portal over min indgang,
og der ville jeg gerne have nogle kraftige, sunde og velduftende roser. De
har ikke de bedste betingelser, da de står delvis i skygge. Et andet problem
er, at hver gang jeg planter en rose i min have, ender den med at få
stråleplet. Hvis der evt. er andre forslag end roser, hører jeg det meget
gerne. På forhånd tak. Venlig hilsen, Inge-Lise Baun

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-04 18:38

On Thu, 30 Sep 2004 14:13:30 +0200, "Inge-Lise Baun"
<ilbdkNEJTAKTILSPAM@kvikz.dk> wrote:

> [...]
>er, at hver gang jeg planter en rose i min have, ender den med at få
>stråleplet. Hvis der evt. er andre forslag end roser, hører jeg det meget

Jeg er ikke den helt store rosenekspert, der er andre her i gruppen som
har større erfaring med "specielle" roser end jeg har.

Jeg ville selv vælge en New Dawn-rose til sådan et espalier. New Dawn
vokser rimeligt kraftigt og blomstrer meget. Den dufter vist godt nok
ikke så meget, men lidt duft er der i den. Farven er svagt lyserød.

Santana er også en god klatrerose, ret sund. Mørkerød.

Sympathie er en anden god rød slyngrose. Den dufter. Men er ikke helt så
kraftig i vækst som f.eks Santana.

Men disse trives bedst i sol, det gør de fleste roser. Og hvis du tilmed
døjer med stråleplet, så vil jeg da foreslå at du bruger enten
kaprifolie eller clematis i stedet for roser på den portal. Kaprifolie
dufter og er ret kraftig i væksten, så den kan nemt dække sådan en
portal.
Clematis fåes så de blomstrer både rigtig meget og rigtig længe. Og så
er der ikke nær så meget bøvl med hverken kaprifolie eller clematis, som
der kan være med roser syntes jeg.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-09-04 19:46

> Jeg ville selv vælge en New Dawn-rose til sådan et espalier. New Dawn
> vokser rimeligt kraftigt

Ja, det tror jeg! Min vokser en meter til halvanden hvert år.
Jeg har placeret en på hver side af terrassedøren, og det er en
fejlplacering - det kan være sjovt nok at lege Tornerose, men charmen går
lidt af det, når man bliver revet både her og der, når man skal gennem
døren.
Men det er ikke rosens skyld. Den er aldeles dejlig - men kræver plads.
Jeg har set et sted, hvor den var plantet ved en rosenbue - og der var den
snøret ind som en rullepølse, for at folke kunne komme igennem.
Og så er charmen da gået HELT af den.

> og blomstrer meget. Den dufter vist godt nok
> ikke så meget, men lidt duft er der i den. Farven er svagt lyserød.

Jeg synes, den dufter lige tilpas stærkt.

Men min er også ret sart mht. stråleplet.
..
> Clematis fåes så de blomstrer både rigtig meget og rigtig længe. Og så
> er der ikke nær så meget bøvl med hverken kaprifolie eller clematis, som
> der kan være med roser syntes jeg.

Arhh - de to af mine tre kaprifolier bliver nu også angrebet af en eller
anden svamp - og den tredje (altid pænt grønne og diskret voksende) dufter
desværre ikke, men jeg ville også klart foretrække dem i skygge frem for
roser.
Og så stikker de ikke, når man tager hækklipperen og baner sig vej igennem
dem

Hilsen Inger

Fra : Inge-Lise Baun

Dato : 30-09-04 23:57

Tak til både Inger og Mads. Jeg tror jeg forsøger mig med Kaprifolie. Jeg
har set man kan få en med gule blomster, sådan et par stk. vil jeg prøve at
få fat i. Tak for hjælpen. Mvh. Inge-Lise Baun