"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:415d95e0$0$209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> >>
>> >> Jeg har i sinde at producere en nyhed i fiskegrej. Jeg skal have
>> >> lavet et
>> >> budget.
>> >> Er der en venlig sjæl der ved hvilke avancer der ligger i denne
>> >> branche.
>> >>
>> >
>> > Forhandlerne skal vel lægge minimum 50% oveni købsprisen hvis det
>> > skal
>> > løbe
>> > rundt.
>>
>> Det finder jeg ikke at være et brugbart argument for salgspris eller
>> fortjeneste.
>>
>> Jeg ville mene, at man først og fremmest skal lave en
>> markedsundersøgelse for at kunne vurdere prisen på et produkt, som
>> endnu
>> ikke har været i handlen.
>> Hvis produktet er nyt og revolutionerende, vil jeg mene, at der er
>> gode
>> chancer for at få en relativ høj pris for produktet.
>> Start med at prøvesælg produktet med en markedsføring på internettet,
>> når du har lavet din markedsundersøgelse. Benyt dig af bannerplads og
>> reklamer for dit produkt. Du finder hurtigt ud af, om der er
>> interesse
>> for dit produkt, når din telefon og mailadresse gløder. Husk patent
>> på
>> produktet, så andre ikke snupper ideen. (Jeg går ud fra, at du har
>> sikret dig). ;)
>>
>> Vil dette produkt være det eneste, du har i tankerne at sælge?
>> I forbindelse med udvikling af produktet har du sikkert haft en masse
>> udgifter og brugt en masse timer på det.
>> Fremover vil der så være produktionsomkostninger om administration.
>> Hvis det har kostet dig de første 100000,- at udvikle produktet, vil
>> du
>> jo sikkert gerne have pengene hjem meget hurtigt.
>> Kan du sælge 5000 stk. af produktet det første år, og vil du have
>> pengene hjem efter det første år, så koster hver 20 kr.
>> Men der skal jo også betales skat, moms og du skal have en pæn
>> fortjeneste, alt efter om du skal leve af det, eller det er en
>> bi-indtægt. Hvis prisen på produktet kun er en flad tyver, og du er
>> eneste producent, vil du ikke have problemer med at tage 100% avance.
>> Så
>> kan du regne baglæns og finde ud af, om det hænger sammen.
>>
>> Jeg ønsker held og lykke med produktet.
>>
>> /J.
>
>
> Tjaeh - det mener jeg så er noget sludder. Hvis man vil sælge
> fiskegrej er
> man nødt til at skubbe det ud gennem en etableret forhandlerkanal.
> Hvis ikke
> man kan sikre kanalen minimum 50% avance så finder de andre produkter.
> At
> satse på direkte salg og markedsføring er dødsdømt. Så kan du jo regne
> baglæns. Der er en markedspris for det meste af den type grej - hvis
> ikke du
> kan producere til en pris hvor du kan holde markedsprisen og tilbyde
> forhandlerne 50% i avance så glem det
Med mindre du altså satser
> på et
> eller andet nichehalløj hvor du alligevel ikke kommer til at tjene
> penge
> selv.
Hvorfor have et fordyrende mellemled, når man har en PC og internettet
til at gøre det lettere.
I mange virksomheder sparer man mellemleddet og handler direkte med
forbrugeren.
Og så skriver du noget med, at der er en markedspris for den type grej.
Nu ved vi jo ikke, hvad det er for grej, så der er ikke nødvendigvis et
sammenligningsgrundlag.
Havde det været en ny fiskestang, havde det været ligetil. Men er det
eksempelvis en dims til automatisk afkrogning af fisk, og som aldrig
nogensinde er set, har du jo ikke belæg for at skrive dette.
Og hvis man vil have lidt styr på prisen på sit produkt, så er det
nødvendigt, at man selv står for salget.
Man må nemlig ikke diktere prisen overfor detailhandlerne. Den bestemmer
du selv, når du er forhandleren.
/J.