Feber
Fra : Hansen

Dato : 29-09-04 18:58

Hej Ng

Jeg har nu ligget med feber i 11 dage i træk.
Feberen har ligget imellem 38.0 om morgenen og sent på aftenen tæt på de 40
grader, højeste har været 40.3
Jeg var ved min egen læge i fredags , han undersøgte mig og han mente det
var en svær influenza.
Han bad mig ringe tilbage mandag morgen da feberen nok ville være væk der !

Jeg ringede med en morgenfeber på 38.6, og han syntes, at vi lige skulle få
taget nogle blodprøver.
De blev taget ,og jeg ringede næste morgen for at få svar på dem ,og de
viste ingenting !
Jeg ringede igen til lægen imorges , og han hørte min feber som var 38.0 og
han bad mig ligge mig ned og slappe af og ringe til ham på Fredag.

Det skal lige siges at jeg ikke har ondt nogle steder men jeg hoster lidt ,
ikke voldsomt.
Vægttab 5 kg - (jeg er 185 og vejede inden alt dette 90kg)

Nogen forslag hvad jeg skal gøre ?
eller lign. oplevelse med feber ?

Med venlig hilsen

Hansen , lige nu 39.8

Ps: dette er ikke en kritik af min læge da han sikkert ved bedre end mig !

Fra : Martin Højgaard

Dato : 29-09-04 21:18

On Wed, 29 Sep 2004 19:58:00 +0200, "Hansen" <teli@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Hansen , lige nu 39.8
>
>Ps: dette er ikke en kritik af min læge da han sikkert ved bedre end mig !

Det bliver for omfattende at tage hele udredningsprogrammet her, du
kan i princippet fejle alt mellem himmel og jord, men hvis du gennem
11 dage har haft feber mellem 38 og 40, så fejler du nok et eller
andet.

1. hvorledes har du målt din temperatur (øre/mund/pande/rektalt)? Som
udgangspunkt er det kun den rektale temperatur, der kan bruges til
noget.

2. hvis du har målt din temperatur rektalt, og du stadig har svingende
feber, samtidig med, at dine blodprøver ikke viser noget, så bør du
stadig udredes yderligere.

mvh Martin Højgaard, læge

Fra : Hansen

Dato : 29-09-04 21:41

> [...]
>
> 2. hvis du har målt din temperatur rektalt, og du stadig har svingende
> feber, samtidig med, at dine blodprøver ikke viser noget, så bør du

-------------

Hejsa Martin Højgaard

Jeg tager min temperatur rektalt.

Hvad ville dit næste "træk" være ?

Mvh Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-09-04 23:11

"Hansen" <teli@stofanet.dk> skrev

> Hvad ville dit næste "træk" være ?

På et tidspunkt vil din læge måske, og forhåbenligt finde på at indlægge dig
til udredning på en medicinsk afdeling, fordi at man der har redskaberne til
at diagnostiere dig bedre, det primære sundhedsvæsen er simpelt hen for
trægt.
Efterhånden vil det nok være godt at finde årsage til din feber.

Med andre ord, overvej, på et af de tidspunkter hvor du har en anelse
overskud, at pakke en lille kuffert med de ting du kan få brug, for hvis din
læge vælger at indlægge dig, og håb på at han gør det inden der er gået 3
uger uden bedring.

Et røngtenbillede af din brystkassse vil nok være smart at tage snart.

Skriv her i gruppen når du har noget nyt.

Mvh. Uffe Ravn
Radiomekaniker

Fra : Martin Højgaard

Dato : 30-09-04 16:46

On Wed, 29 Sep 2004 22:40:37 +0200, "Hansen" <teli@stofanet.dk> wrote:

>-------------
>
>Hejsa Martin Højgaard
>
>Jeg tager min temperatur rektalt.
>
>Hvad ville dit næste "træk" være ?
>
>Mvh Hansen

Nu er det i sagens natur ikke nemt at være være net-doktor, og det
mest hensigtsmæssige ville være, at du så din egen læge igen, som
bedst kan vurdere tingenes tilstand. Man kunne i princippet komme med
en masse gode forslag til undersøgelser og spændende diagnoser, men
det ville være skud i tågen, og bidrager kun til forvirring og
ængstelse.

Skal man give korrekt råd og vejledning i forbindelse med en tilstand,
hvor diagnosen endnu ikke er stillet, kræver det oplysninger om alder,
tidligere sygdomme, arvelige dispositioner, livsstil, symptomer fra
øvrige organssystemer, medicinforbrug samt en grundig fysisk
undersøgelse. Alt sammen noget, som er lidt nemmere at klare hos egen
læge end i en nyhedsgruppe.

Som jeg plejer at sige til medlemmerne af svigerfamilien, der belemrer
mig med spørgsmål af helbredsmæssig karakter - 'det lyder spændende,
kan du ikke tage bukserne af og sætte dig op på spisebordet, så kigger
vi på det - eller du kan se din egen læge på mandag...'
Med ønsket om god bedring

Martin Højgaard