Mos på eternittag
Fra : Lars Ninn

Dato : 27-09-04 20:54

Hej gruppe
Jeg har en del mos på mit bølgeeternit-tag, derfor vil jeg høre om nogen
kender en effektiv måde at fjerne dette på

På forhånd tak
Lars

Fra : Omnolog HMH

Dato : 28-09-04 09:47

stålbørste??

eller en højttrrryksrenser

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-04 09:49

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote in message
> stålbørste??
> eller en højttrrryksrenser

Det kan i værste fald være ulovligt, hvis der er asbest i pladerne.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-09-04 10:50

Christian B. Andresen wrote:
> "Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote in message

> Det kan i værste fald være ulovligt, hvis der er asbest i pladerne.

Præcis.

Giv dem en gang fortyndet klorin og fej det ned når det er dødt.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-04 11:06

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Præcis.
>
> Giv dem en gang fortyndet klorin og fej det ned når det er dødt.

2½ spørgsmål trænger sig nu på:

1) Man kan vel ikke kradse asbest op hvis man bruger en alm. kost ?
2) hvordan med klorinen og afskaffelsen af det vand som der kommer fra
tagrenden under arbejdet ?
2½) Det skal vel samles op ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-09-04 13:15

Christian B. Andresen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> 2½ spørgsmål trænger sig nu på:
>
> 1) Man kan vel ikke kradse asbest op hvis man bruger en alm. kost ?

Hvis pladerne er så dårlige kan du heller ikke gå på dem.

> 2) hvordan med klorinen og afskaffelsen af det vand som der kommer fra
> tagrenden under arbejdet ?

Du kan jo opsamle det, men normalt hælder man jo vaskevandet direkte i
toilettet og regnvandet løber jo også direkte ud.

> 2½) Det skal vel samles op ?

Som 2).

Så længe du ikke trykrenser taget mere end en regnbyge (dvs med
vandslange eller vandkande) gør du ingen skade.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-04 13:33

> Hvis pladerne er så dårlige kan du heller ikke gå på dem.

Det er selvfølgelig rigtigt

> Du kan jo opsamle det, men normalt hælder man jo vaskevandet direkte i
> toilettet og regnvandet løber jo også direkte ud.

Skidt med regnvandet, det var vaskevandet med alt klorinen i jeg tænkte på.
Hvad hvis nu man har septiktank, så er det nok ikke sagen.

> Som 2).
>
> Så længe du ikke trykrenser taget mere end en regnbyge (dvs med
> vandslange eller vandkande) gør du ingen skade.

Tak.

Dog har jeg hørt noget med at man skal være lidt varsom med at fjerne mos på
ældre tage, da det populært sagt er mosset som holder taget tæt, men det
lyder nu underligt.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-09-04 13:40

Christian B. Andresen wrote:

> Skidt med regnvandet, det var vaskevandet med alt klorinen i jeg tænkte på.
> Hvad hvis nu man har septiktank, så er det nok ikke sagen.

Den situation overvejede jeg ikke.
Går dit regnvand direkte i septictanken??
Hvad så hvis det regner kraftigt?

> [...]
> ældre tage, da det populært sagt er mosset som holder taget tæt, men det

Det er et faktum at mosrødderne graver sig ned i overfladen på
eternitten, hvilket er noget skidt når frosten så kommer.
Desuden sørger mosset for at opfange og fastholde andet skidt så der
ligefrem dannes jord oppe på taget.

Hvis mosset tætner taget er det nok på tide med nogle nye plader :)

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-09-04 13:45

> Den situation overvejede jeg ikke.
> Går dit regnvand direkte i septictanken??

Nej, som det er nu bare på jorden for enden af nedløbsrøret, men da vi lige
har overtaget ejendommen har vi ikke fået lavet nogen faskine eller
tilsluttet det til noget dræn. Men hvis nu jeg samler det op vil jeg jo
skulle lede det derned i.

> Hvad så hvis det regner kraftigt?

Det problem skal løses med enten faskiner eller dræn.

> [...]
> ligefrem dannes jord oppe på taget.
>
> Hvis mosset tætner taget er det nok på tide med nogle nye plader :)

Det er nok rigtigt

Mange tak for rådene.

Fra : pm

Dato : 28-09-04 18:22

Problemet med asbest er ikke at det forurener, men skulle være farligt at
indtage ( luftvejene) Så hæld du bare vandet ud. Og et lille tag er nok for
megen hysteri at lægge for dagen, hvis du skulle finde på at børste
det..lidt

PM

Fra : Omnolog HMH

Dato : 28-09-04 21:28

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote in message
> [...]
for
> megen hysteri at lægge for dagen, hvis du skulle finde på at børste

Og hvis det er lidt fugtigt i luften, og man måske vander liidt en gang i
mellem, bliver det hele vel fanget ivandet??

Fra : pm

Dato : 28-09-04 22:25

"
> Og hvis det er lidt fugtigt i luften, og man måske vander liidt en gang i
> mellem, bliver det hele vel fanget ivandet??

Formentlig. Der er gået politik i asbest..... men om det er berettiget ved
jeg ikke, tror det næppe. Dog nok farligt at arbejde med i store mængder
(stenlunger) men det er her jo slet ikke tale om. Husker for år tilbage, at
en børnehaveklasse passerede en arbedsplads, hvor man skar tagplader, med
asbest. De fik et stykke papir på at have passeret og måske indtaget asbest.
Just in case om mange år, hvis der skulle vise sig "noget"..ak ja

PM

Fra : Rasmus

Dato : 01-10-04 10:49

Støvmaske og hansker på, så er den største fare nok en emsig nabo !!

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-10-04 12:05

Rasmus wrote:
> Støvmaske og hansker på, så er den største fare nok en emsig nabo !!

En alm papirmaske er desværre ikke fin-poret nok og handskerne er
ligemeget. Man kan spise eternitfibre med ske uden at det er farligt.
Det er det der ender i lungerne du skal vare dig for.
Hvis man plasker rigeligt med vand bliver de fanget deri.

Mvh
Roberto