Dampspær - flovt!
Fra : Torben

Dato : 26-09-04 20:40

Hej gruppe,

for to år siden fik vi renoveret vores badeværelse. De gamle lofter blev
tager ned, isoleret med 100 mm. Rockwool og et nyt gipsloft blev sat på på
ny forskalling.

MEN, i kampens hede glemte vi (ja det er flovt, men sandt) at sætte
dampspærre op.

Ovenover badeværelset har vi et uudnyttet loft, som vi påtænker at udnytte
til værelse. Nu er mit spørgsmål så, hvad gør jeg ?

Skal loftet ned, og en ny dampspærre op ?

mvh
Torben

Fra : Per H

Dato : 26-09-04 21:21

On Sun, 26 Sep 2004 21:39:40 +0200, "Torben" <usenet_mail@yahoo.dk>
skrev:

> [...]
>tager ned, isoleret med 100 mm. Rockwool og et nyt gipsloft blev sat på på

hvis i har malet gipspladerne med plastmaling, som virker som
dampspærre, så er det vel ikke nødvendigt. hovedsagen er at der ikke
kan komme fugt op under gipsen.
men ellers læg en dampspærre op, og ny gips udenpå.?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Torben

Dato : 27-09-04 09:05

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> [...]
> kan komme fugt op under gipsen.
> men ellers læg en dampspærre op, og ny gips udenpå.?

En mulig løsning kunne vel også være:

Når jeg laver værelset ovenpå, vil jeg tage gulvbrædderne op, og lægge en
dampspærre ovenfra.
Men hvor kritisk er det ? Skal jeg lave det nu, eller kan det vente et halvt
år ?

En anden ting:
Jeg er også ved at lave bryggers - bryggerset ligger også under det
uudnyttede loftsrum. Skal jeg her sætte en dampspærre op, vel vidende at
rummet ovenpå bliver opvarmet indenfor nærmeste fremtid ?

mvh
Torben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-04 20:59

Torben wrote:

> En mulig løsning kunne vel også være:
>
> Når jeg laver værelset ovenpå, vil jeg tage gulvbrædderne op, og
> lægge en dampspærre ovenfra.

Hvis du laver opvarmede rum over badeværelset, behøver du slet ikke en
dampspærre.

Hvis du ikke laver det opvarmede rum ovenpå, må du *ikke* lave en dampspærre
på den 'kolde side' af isoleringen. Den vil så gøre mere skade end gavn.

> Men hvor kritisk er det ? Skal jeg lave det nu, eller kan det vente
> et halvt år ?

Hvis du ikke laver det opvarmede rum ovenpå nu inden vinter, vil det være en
god ide at få lavet den dampspærre i en fart. som en anden sagde: Dampspærre
og et nyt lag gips - det er den letteste løsning på dit dilema.

Same procedure as in the bath room.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-09-04 09:33

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> udnytte til værelse. Nu er mit spørgsmål så, hvad gør jeg ?
>
> Skal loftet ned, og en ny dampspærre op ?

Dampspærren skal vel kun op hvor der er "kondensrisiko". Hvis I har tænkt
jer at udnytte rummet ovenover badeværelset, så er der vel ingen risiko da
dette rum også vil have indetemperatur. Det er vel det nye rum I skal
sørge for at isolere rigtigt. Enten med diffusionsåbent undertag eller
dampspærre.

/Jens Ulrik

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-09-04 10:43

> risiko da dette rum også vil have indetemperatur. Det er vel det nye rum
> I skal sørge for at isolere rigtigt.

Nemlig. Jeg mener også - i modsætning til "Per" - at du ikke behøver at
gøre noget hvis du vil udnytte alt de er ovenover det loft hvor I
mangler dampspærre, så der var du lidt heldig.

Enten med diffusionsåbent undertag
> eller dampspærre.

???? Det diffusionsåbne underlag bruger du vel mellem tagplader og
isolering - på den "kolde" side.

Dampspærren skal du vel have alligevel, ellers kan du jo fortsat
risikere at der dannes kondens i isoleringen??

Og nej, hvis der er koldt på loftet må du *ikke* lægge dampspærren i
oppefra, den skal være på den "varme" side af isoleringen.

Mvh

Jesper

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-09-04 10:59

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message
[...]
> ???? Det diffusionsåbne underlag bruger du vel mellem tagplader og
> isolering - på den "kolde" side.

Ja.

> Dampspærren skal du vel have alligevel, ellers kan du jo fortsat
> risikere at der dannes kondens i isoleringen??

Mnjah. Idet undertaget er diffusionsåbent får fugten/kondensen lov til at
komme ud. Undtagelsen er vist hvis isoleringen er voldsom tyk (300 mm),
her vil kondeseringen ske langt inde i isolering og vandet vil have svært
ved at finde ud... men jeg er ikke sikker.

> Og nej, hvis der er koldt på loftet må du *ikke* lægge dampspærren i
> oppefra, den skal være på den "varme" side af isoleringen.

Derfor kan det godt gøres oppefra. Isoleringen skal bare pilles af først
. Hvis laget skal fylde så lidt som muligt, kan dampspærren vist ligges
ned mellem spærrene og lidt op af siderne. Herefter kan der fyldes
isolering på osv...

/Jens Ulrik

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-09-04 16:59

"Idet undertaget er diffusionsåbent får fugten/kondensen lov til at komme
ud"

Mjnaahh. Problemet er at fugten kondensere på vej ud til kulden. Og så har
du problemet.... Du vil have risiko for fugtprobs, hvis du ikke lægger en
dampspærre.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Torben

Dato : 27-09-04 20:04

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette rum også vil have indetemperatur. Det er vel det nye rum I skal
> sørge for at isolere rigtigt. Enten med diffusionsåbent undertag eller

Ja ok, men hvad med de tre år (i alt) der kommer til at gå inden vi får
lavet værelset - er det nok til at gøre skade på træværket ?

I værelset ovenpå får jeg en lille skunk, og badeværelset nedenunder ligger
ud mod ydermuren, så umiddelbart vil der vel være et stykke (i skunken) hvor
der ingen dampspærre er - eller hvordan gør jeg her ?

mvh & på forhånd tak !
Torben

Fra : Mirro

Dato : 28-09-04 09:40

Hvis det var mig der havde problemet ville jeg ringe til en tømrer og
sammen med ham gennemgå konstruktionen :)

Og så stikke ham de 3-400 kroner han skulle have for det - får du
problemer med svamp/råd nu, tror jeg ikke forsikringsselskabet betaler
en krone...

Fra : Jens U. K.

Dato : 29-09-04 09:48

> [...]
>
> Ja ok, men hvad med de tre år (i alt) der kommer til at gå inden vi får
> lavet værelset - er det nok til at gøre skade på træværket ?

Det er ikke til at sige. Hvis du er i tvivl så få en tømrer ud at kigge.
Alternativt kan du jo selv kigge til det engang imellem og lufte lidt ud
hvis det kan lade sig gøre at lette lidt på isoleringen.

> I værelset ovenpå får jeg en lille skunk, og badeværelset nedenunder
> ligger ud mod ydermuren, så umiddelbart vil der vel være et stykke (i
> skunken) hvor der ingen dampspærre er - eller hvordan gør jeg her ?

Det er ikke til at sige... laver en varm skunk i stedet?

Er der også dampspærre i resten af dit hus?
Hvis der kun er dampspærre i badeværelset, hvad forhindrer så den fugtige
luft i at søge andre vej opad?
Hvis du laver dampspærre på badeværelset og der ikke er dampspærre i
resten af etagen, kan du så ikke risikere at den fugtige luft bliver
koncentreret i loftet lige rundt om badeværelset i stedet, med større
sandsynlighed for skade end ingen dampspærre?

/Jens Ulrik