www -> hvidkål
Fra : S.E. Winterfeldt

Dato : 26-09-04 18:13

Nogen har en god opskrift hvidkål uden det koster en formue i point

Svend Erik

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-09-04 18:59

S.E. Winterfeldt wrote:
> Nogen har en god opskrift hvidkål uden det koster en formue i point

I point?

/David

Fra : S.E. Winterfeldt

Dato : 26-09-04 21:22

Tjaa
Ved nærmere efter tanke kom jeg vidst til at poste den i en forkert gruppe.
Det jeg efterlyste var en opskrift til hvidkål under den slankekur der
anvendedr
weigtwathcers.

Undskyld hvis jeg har trådt nogen over tærene.

Svend Erik

Fra : kim rasmussen

Dato : 26-09-04 19:03

"S.E. Winterfeldt" <sew@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen har en god opskrift hvidkål uden det koster en formue i point
>
> Hej Svend Erik
Jeg kalder dette karrykål :

Ca ½ Hvidkål
50 gram margarine
4-6 gulerødder
1-2 løg
500- ? gram okse-svine eller kalkun kød hakket
1 spsk karry eller efter smag
ca .1/4- ½ liter god hønsebouilon
salt og peber

brun kødet i fedtstoffet ,snit kålen og skiv gulerødderne og løget.
kom grøntsagerne i når kødet er brunet og karryen brun et par minutter mere
og kom så boilonen i og smag til.
Skal simre til kål åg gulerødder er møre og jævnes lidt.
Serveres med Ris eller kartofler

Kim Rasmussen
WWW.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet.

sn

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-04 19:30

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> wrote in message

> 50 gram margarine
> --
> Mvh
> Kim Rasmussen
> WWW.leChef.dk
> Din køkkenchef på nettet.

En køkkenchef, der bruger magarine? Tak for mad

--
-Jens B.

Fra : kim rasmussen

Dato : 26-09-04 22:23

> "kim rasmussen" <kim@lechef.dk> wrote in message

> En køkkenchef, der bruger magarine? Tak for mad
>
> --
> -Jens B.
>
> Hvad er dit problem
Jens B.
mvh Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 11:25

> Hvad er dit problem
> Jens B.

Mit problem er såkaldte "køkkenchefer", der anbefaler brug af magarine. Hvor
har du lært at lave mad? På en kaserne?

--
-Jens B.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-09-04 12:19

> "kim rasmussen" <kim@lechef.dk> wrote in message

> Mit problem er såkaldte "køkkenchefer", der anbefaler brug af magarine.
> Hvor
> har du lært at lave mad? På en kaserne?

Hvad er der galt i at bruge magarine i ny og næ? Jeg bruger da magarine når
jeg steger frikadeller.

Mvh Thomas

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-09-04 12:42

Thomas Hjort wrote:

> Hvad er der galt i at bruge magarine i ny og næ? Jeg bruger da magarine når
> jeg steger frikadeller.

Hvad er der galt med at bruge benzin eller Jakabov i madlavningen?

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 12:52

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvad er der galt i at bruge magarine i ny og næ? Jeg bruger da
> magarine når jeg steger frikadeller.

Hvorfor? Fordi det er billigt? Fordi det smager godt?

--
-Jens B.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-09-04 13:19

> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvorfor? Fordi det er billigt? Fordi det smager godt?

Fordi det har gode stegeegenskaber.

Mvh Thomas

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-09-04 13:21

Thomas Hjort wrote:

> Fordi det har gode stegeegenskaber.

Det har smør også.

/David

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 29-09-04 17:18

> Det har smør også.

Jeg syntes at smør branker nemmere, så ved stegning bruger jeg oftest oxo
margarine.
Men sådan er vi så forskellige: Nogen kan li' en god brun "stege skorpe" på
kødet og andre vil bare deres kød varmet op i smør.

VH Pernille

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-09-04 18:27

Pernille Lauridsen wrote:

> [...]
> Men sådan er vi så forskellige: Nogen kan li' en god brun "stege skorpe" på
> kødet og andre vil bare deres kød varmet op i smør.

Smør kan da godt brune og lave brun stegeskorpe?

/David

Fra : Heidi B.

Dato : 27-09-04 13:09

> Mit problem er såkaldte "køkkenchefer", der anbefaler brug af magarine.
> [...]

Hvad skal man så bruge istedet for margarine, når man bager, stege og
opbager en sovs??????

-
Heidi B.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-09-04 13:14

On 2004-09-27, Heidi B. <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> wrote:
> Hvad skal man så bruge istedet for margarine, når man bager, stege og
> opbager en sovs??????

Smør?

--
Sune

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-09-04 13:14

Heidi B. wrote:

> Hvad skal man så bruge istedet for margarine, når man bager, stege og
> opbager en sovs??????

Smør?!

/David

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 13:29

"Heidi B." <Heidi.Bojsen@kattentdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad skal man så bruge istedet for margarine, når man bager, stege og
> opbager en sovs??????

Smør!!!!!!

Jeg bruger ofte en blanding af olivenolie og smør, når jeg steger. Magarine
har f*nden skabt, og det hører ingen steder hjemme i et køkken. Man kunne
ikke drømme om at opfinde magarine i andre lande end i Danmark, hvor vi har
en lang tradition for at lave ualmindeligt ringe erstatningsprodukter i
stedet for at bruge nogle ordentlige råvarer. Paradoksalt, at magarine er så
udbredt i et land, hvor vi praler af vores smørproduktion og den angiveligt
høje kvalitet heraf.

Smid magarinen (og "køkkenchefer", der bruger det) ud. Du må endelig ikke
give det til hunden - det er dyrplageri

--
-Jens B.

Fra : kim rasmussen

Dato : 27-09-04 14:10

> [...]

> høje kvalitet heraf.
>
> Smid magarinen (og "køkkenchefer", der bruger det) ud. Du må endelig ikke

Du er sg. da en spade at høre på
hilsen Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 14:19

> Du er sg. da en spade at høre på

Jeg kan se, du er uddannet rørsmed. Mon ikke du skulle holde dig til det
fag, da du tilsyneladende hverken behersker sobert sprog eller simpel
madlavning? Hvis det ikke var fordi, du tilsyneladende var pensioneret
rørsmed, ville jeg have skrevet "don't quit your day job". Nu må jeg nøjes
med at foreslå, at du finder en anden hobby end misinformering vedr.
madlavning.

--
-Jens B.

Fra : kim rasmussen

Dato : 27-09-04 17:17

> [...]
> rørsmed, ville jeg have skrevet "don't quit your day job". Nu må jeg nøjes
> med at foreslå, at du finder en anden hobby end misinformering vedr.

Du ved tydeligvis en masse om det.
Så kom med saglige indlæg istedet for at nedgøre og provokere os andre, der
prøver at hjælpe med de opskrifter vi nu ligger inde med, jeg bruger
margarine som det passer mig ,det skal en arrogant bedrevidende klovn ikke
bestemme .
Hilsen Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 17:29

> Du ved tydeligvis en masse om det.

Du ved tydeligvis intet om det, selvom du frejdigt reklamerer med en
hjemmeside, der angiveligt skulle være "min køkkenchef på nettet".

> [...]
> andre, der prøver at hjælpe med de opskrifter vi nu ligger inde med,
> jeg bruger margarine som det passer mig ,det skal en arrogant

Jeg skal sådan set ikke bestemme, hvilket l*rt du bikser sammen i køkkenet
til din sagesløse familie, men jeg vil godt have lov til at opponere mod, at
en pensioneret rørsmed kalder sig "køkkenchef" og samtidig disker op med
opskrifter, der i bedste fald må betegnes som uspiselige.

--
-Jens B.

Fra : kim rasmussen

Dato : 27-09-04 18:41

> [...]
> -Jens B.

> Du er da for dum, du kan da bare lade være med at se på mine opskrifter og
brug dine egne eller det har du måske ikke hjerne til, iflg. dine tidligere
tråde har du da ikke noget at kritisere andre for .

Kim

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-09-04 21:21

[Jens Bruun | Mon, 27 Sep 2004 14:29:18 +0200]

>Jeg bruger ofte en blanding af olivenolie og smør, når jeg steger. Magarine
>har f*nden skabt, og det hører ingen steder hjemme i et køkken.

Vi er så enige at jeg næsten bliver skræmt :)

>Paradoksalt, at magarine er så udbredt i et land, hvor vi praler af vores
>smørproduktion og den angiveligt høje kvalitet heraf.

Ja, det er dybt uhyggeligt...

>Smid magarinen (og "køkkenchefer", der bruger det) ud. Du må endelig ikke
>give det til hunden - det er dyrplageri

Jeg tror faktisk at jeg engang fandt ud af at magarine var bedre til at
fjerne splinterne af glasuld fra fingrene, men det var sikkert det eneste :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-04 07:54

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Vi er så enige at jeg næsten bliver skræmt :)

Arh, René. Leder vi lidt, kan vi nok finde en enkelt ting eller to, vi ikke
er helt enige om

> Jeg tror faktisk at jeg engang fandt ud af at magarine var bedre til
> at fjerne splinterne af glasuld fra fingrene, men det var sikkert det
> eneste :)

Hvad med "Sidste Tango i Paris" - snakker vi magarine eller smør, eller er
jeg i forkerte gruppe nu?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-09-04 06:40

[Jens Bruun | Tue, 28 Sep 2004 08:53:45 +0200]

>Arh, René. Leder vi lidt, kan vi nok finde en enkelt ting eller to, vi ikke
>er helt enige om

Måske nok, så lad os i det mindste hér blive enige om magarines usædvanlige
ringe anvendelsesmulighed, og hvordan den har båret sin del af ansvaret for
en degradering af det danske køkken.

>Hvad med "Sidste Tango i Paris" - snakker vi magarine eller smør, eller er
>jeg i forkerte gruppe nu?

Måske det sidste - husker ikke filmen :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-09-04 11:07

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message news:<cj912u$2gh6$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> en lang tradition for at lave ualmindeligt ringe erstatningsprodukter i
> stedet for at bruge nogle ordentlige råvarer.

Tjaeh, men den planteoliebaserede udgave, som er den vi idag forstår
ved margarine, er altså opfundet i USA:

http://www.hsccnh.org/mm/mm003.cfm

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-09-04 21:20

[Heidi B. | Mon, 27 Sep 2004 14:09:08 +0200]

>Hvad skal man så bruge istedet for margarine, når man bager, stege og
>opbager en sovs??????

Smør og/eller en god olie, naturligvis.

Hvis man alligevel selv laver mad, hvorfor så ikke få den bedst mulige smag?

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-09-04 21:17

[kim rasmussen | Sun, 26 Sep 2004 23:23:19 +0200]

Jeg deler 100% holdning med Jens.

At magarine er et inferiøst erstatningprodukt. Svarer nogenlunde til at
bruge Richs e.l. istedet for en god kaffebønne...

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Mus

Dato : 27-09-04 23:37

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:48tgl0hh7gefi2http79prfloqf5ctkttp@4ax.com...
> [...]
>
> At magarine er et inferiøst erstatningprodukt. Svarer nogenlunde til at
> bruge Richs e.l. istedet for en god kaffebønne...

Der hvor jeg bruger margarine er nogen gange, når jeg bager kager, for her
kan jeg helt ærligt ikke smage forskel.

LN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-09-04 06:42

[Mus | Tue, 28 Sep 2004 00:36:31 +0200]

>Der hvor jeg bruger margarine er nogen gange, når jeg bager kager, for her
>kan jeg helt ærligt ikke smage forskel.

Av, det var da kedeligt at høre. Er du i grunden sikker på at dine smagsløg
er så ringe? Har du prøvet at f.eks. bage den samme kage af både smør og
magarine samtidigt så du kan lave en sammenlignende smagstest?

Jeg tror/håber at du ville blive overrasket.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Mus

Dato : 30-09-04 10:12

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5mikl0db445t7dvi67j2bt69f9em4loivd@4ax.com...
> [...]
> magarine samtidigt så du kan lave en sammenlignende smagstest?
>
> Jeg tror/håber at du ville blive overrasket.

Ja det kan da godt være - men sådan er det nu engang.
Nej jeg har ikke bagt dem samtidig og lavet en smagstest og har heller ikke
haft interesse i det, da jeg jo ikke har været utilfreds.

LN

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-09-04 10:20

Mus wrote:

> Ja det kan da godt være - men sådan er det nu engang.
> Nej jeg har ikke bagt dem samtidig og lavet en smagstest og har heller ikke
> haft interesse i det, da jeg jo ikke har været utilfreds.

Skal man være utilfreds for at værdsætte noget bedre? Hvorfor skal man
nøjes?

/David

Fra : Mus

Dato : 30-09-04 11:40

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:415bcfd5$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Skal man være utilfreds for at værdsætte noget bedre? Hvorfor skal man
> nøjes?
>
> /David

Nej det skal man da ikke. Men når jeg er tilfreds med noget, finder jeg ikke
på alt muligt for at finde noget bedre. Finder jeg noget bedre så er det da
fint - men søger ikke. Jeg føler jo ikke jeg nøjes. Det ville jeg føle hvis
jeg var utilfreds. Jeg bager jo også med smør ind i mellem. Men kan ikke
smage forskel. det er sådan lidt tilfældigt.

LN

Fra : Emil

Dato : 27-09-04 23:37

Rene' Hjorth skrev:

>At magarine er et inferiøst erstatningprodukt. Svarer nogenlunde til at
>bruge Richs e.l. istedet for en god kaffebønne...

Jeg er 'næsten' enig.
Vi må dog erkende, at der er kommet nye typer margariner på
markedet siden sidste krig. De skal være både smags- og
ernæringsmæssigt bedre end de gamle typer.

Så skal vi ikke bare tænke 'smør + lidt god olie' mår vi læser
'margarine'? - det er thihvertifald min metode.
Det er helt fint at gøre opmørksom på, at smør giver en bedre
smag, for det er også min oplevelse.

Men der må heller ikke ses bort fra den påstand, at har man hele
livet igennem hovedsageligt kun smagt margerine, så er den smag
den bedste (mor´s mad).

Så spis bød til, og nyd et glas isvand.

m.v.h. Emil

Fra : muffe

Dato : 28-09-04 18:33

Slap da lige af folkens. Man kan altså sagtens være en god kok selvom man
bruger margarine i stedet for smør i nogle tilfælde.
I lyder som en flok snopper der bare gør ALTING korrekt....gud fader i
skuret siger jeg bare!!!!!