Anbefal venligst beplantning til skrænt.
Fra : Karsten L

Dato : 26-09-04 14:26

Hej,
I min have har vi en stor skråning, hvor der mest vokser
ukrudt. Den er ca. 4 m i højden og ca. 25 m bred.
Nu kunne jeg tænke mig at plante et eller andet
som helst skal være pænt og vedligeholdelsesvenligt.
Kan nogen anbefale mig et ellert andet?

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-04 07:45

On Sun, 26 Sep 2004 06:25:52 -0700, "Karsten L"
<KarstenL@???wingmargin.com> wrote:

> [...]
>Nu kunne jeg tænke mig at plante et eller andet
>som helst skal være pænt og vedligeholdelsesvenligt.

Kranstop (Stephanandre incisa 'Crispa') er god på skråninger. Dens grene
vokser nærmest i buer, som, når de rammer jorden igen, slår rod. Dvs.
den holder godt på jorden på sådan en skråning. Den bliver også tæt ret
hurtigt, selvfølgelig forudsat de plantes tæt nok (tror det er ca. 3-4
pr kvadratmeter man bruger)

Den får hvide blomster som dog ikke ser ud af meget. Til gengæld for den
nogle utroligt flotte høstfarver. Den bliver 50-75 cm høj.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-09-04 09:14

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]

> Den får hvide blomster som dog ikke ser ud af meget. Til gengæld for den
> nogle utroligt flotte høstfarver. Den bliver 50-75 cm høj.

Hvad med noget stedsegrønt?
Den fine cotoneaster Orange Beauty dækker godt og får fine hvide
blomster og senere kønne røde bær.
Eller en Lonicera - f.eks. L.nitida - der giver et tæt, skinnende grønt løv.
For begge disse er det nødvendigt at fjerne flerårigt ukrudt inden
plantning - og så - hvis det skal være rigtigt flot - skal de
klippes/holdes nede 1-2 gange årligt.
Venlig hilsen
Aksel