Opskrift på Vlaamse Frites
Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 25-09-04 18:11

Hej,

Jeg var for et par år siden i Amsterdam, hvor jeg havde glæden af at smage
noget de kaldte Vlaamse Frites i en gadebod. De er vist egentlig af belgisk
oprindelse.

Det er en slags pommes frites, men de må være tilberedt på en speciel facon,
for de var altså bare ekstra lækre.

Der skulle vel ikke være noget her der kender dem og eventuelt selv har
prøvet at lave dem?

I så fald hører jeg gerne fra Jer.

--
Venlig hilsen,
Peter F. Poulsen

Fra : Mureren

Dato : 25-09-04 20:58

> [...]
facon,
> for de var altså bare ekstra lækre.
>
> Der skulle vel ikke være noget her der kender dem og eventuelt selv har

http://www.belgianfries.com/index.cfm?Module=recept1
De skal åbenbart bare friteres en ekstra gang

(søg evt på "flemish fries" på Google)

Mvh.
Mureren

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 25-09-04 21:04

> http://www.belgianfries.com/index.cfm?Module=recept1
> De skal åbenbart bare friteres en ekstra gang
>
> (søg evt på "flemish fries" på Google)

Tak for hjælpen.

Fra : Emil

Dato : 25-09-04 22:18

Mureren skrev:

>http://www.belgianfries.com/index.cfm?Module=recept1
>De skal åbenbart bare friteres en ekstra gang

Yep, dette er nemmelig hemmeligheden bag extra lækre fritter.
Jeg er dog ikke helt enig med ovenstående hjemmeside angående
temperaturerne og tiderne.

Første fritering bør ske ved så lav temperatur som muligt (altså
for en friturekoger). Det vil som regel være omkring 130 grader
C.
Forklistringen sker dog ved væsentligt lavere temperatur, så en
kort opkogning i saltet vand (1-2%), og afkøling i kogevandet før
kartoflerne strimles, vil være optimal som første 'fritering'.

Anden fritering bør være ved den højeste temperatur, idet der her
kun skal dannes den farvede overflade, som bidrager voldsomt til
den gode smag og konsistens. Tiden er uden betydning, idet
friteringstiden kun afgøres af den opnåede farve på fritterne -
farven skal være mellem lysebrun og brun.
Bliver de mørkebrune ødelægges den gode smag IMHO.

De blege efterligninger, som serveres på de fleste billige
spisesteder, er højest smagsløst klister i olie; men oftest er de
ganske uspiselige, idet de mangler både konsistens og smag.

m.v.h. Emil