Korrekt opbevaring af lakridspulver
Fra : Jette

Dato : 25-09-04 15:46

Jeg købte i foråret et bolchekogesæt. Hen over sommeren har jeg ikke fået
kogt nogle bolcher, men denne weekend syntes jeg, at det er ved at være tid
igen Jeg finder sættet frem, og jeg konstaterer nu at lakridspulveret,
som har været opbevaret i en tætsluttende plastbeholder, er klumpet
fuldkommen sammen. Klumperne er store og hårde som sten. Jeg kan praktisk
talt ikke slå dem i stykker, og pulveret dermed totalt uanvendeligt til
bolchekogning.
Mine spørgsmål er nu:
Er der andre der har oplevet dette?
Er der en måde at opbevare lakridspulver på, således at jeg fremover undgår
ovenstående problem?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Jette

Fra : -V-

Dato : 25-09-04 16:29

Jette wrote:
> [...]
> Mine spørgsmål er nu:
> Er der andre der har oplevet dette?
> Er der en måde at opbevare lakridspulver på, således at jeg fremover

Lakridspulver er hygroskopisk og vil suge vand fra atmosfæren.
Medmindre du tilsætter antiklumpningsmiddel, fjerner alt vand fra atmosfæren
eller pumper din lakridsbeholder fuldstændigt tom for luft, så undgår du det
nok ikke.
Hvilken en af mulighederne der er smartest for dig, vil jeg kun gisne om....

Du kan også overveje om du kan opbevare lakridspulveret på en anden måde.
Umiddelbart kan jeg tænke mig at en lakridssirup kunne være en løsning.
Siruppen har du i form af glukosesirup til dine bolcher, og en blanding
kunne være løsningen. Hvilket forhold aner jeg ikke, men det er da en
spændende opgave til de lange vintermåneder.
Ydermere skal du være opmærksom på at glycyrrhizin, som er aktivstoffet i
lakrids, kan hydrolysere.

-V-

Fra : Emil

Dato : 25-09-04 16:58

Jette skrev:

>Klumperne er store og hårde som sten. Jeg kan praktisk
>talt ikke slå dem i stykker, og pulveret dermed totalt uanvendeligt til
>bolchekogning.

Sludder, det er et salt som kan opløses i lidt kogende vand.
Kvalliteten bliver ikke ringere af det.

>Er der andre der har oplevet dette?

Ja.

>Er der en måde at opbevare lakridspulver på, således at jeg fremover undgår
>ovenstående problem?

Ja, du kan bruge glasbeholdere fra f.eks. vitamintabletter eller
lignende.

m.v.h. Emil

Fra : Jette

Dato : 25-09-04 23:57

Emil <emilsen@oestbirk.invalid> wrote:
> Sludder, det er et salt som kan opløses i lidt kogende vand.
> Kvalliteten bliver ikke ringere af det.

Alletiders. Når man som jeg er vild med lakridsbolcher er det rart at vide.

[snip]

> Ja, du kan bruge glasbeholdere fra f.eks. vitamintabletter eller
> lignende.

Tak for tippet - det prøver jeg

Mvh Jette