Paradisæbler
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-09-04 12:21

Her i området er en del træer med paradisæbler på. De ser jo smukke og
fristende ud, - og der ligger masser på fliserne. Hvad er det man siger om
nedfalden frugt? Er det sundhedsfarligt, hvis det bliver gennemkogt, inden
man bruger det?

Og så lige noget helt andet! Hvordan ville I behandle paradisæbler? De må jo
være for små til at skrælle, og hvis man også skal have kærnehuset ud, er
der vel slet ikke noget tilbage. Allligevel har jeg en gang fået en dejlig
marmelade af paradisæbler, hos en gammel dame, som jeg ikke har forbindelse
med nu.

--
Hilsen Ruth
"Livet er jo rigt"

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 25-09-04 12:32

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> nedfalden frugt? Er det sundhedsfarligt, hvis det bliver gennemkogt, inden

Du tænker nok på Echinococcus.
http://www.fvm.dk/faq_03.asp?subId=4&catId=2&page_id=206&db=2 punkt 6 og 7

Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-04 13:17

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Og så lige noget helt andet! Hvordan ville I behandle paradisæbler?

Du kan skylle dem Du behøver ikke fjerne hverken stilk, blomst eller
kernehus.

Kog dem i en sukkerlage og server med flødeskum eller råcreme - det smager
ja, netop paradisisk

1 kg paradisæbler
Sukkerlage: 750 g sukker, ½ liter vand, evt. et stykke vanilje.

Paradisæblerne koges - næsten - op i lagen 2 - 3 gange.
Hvis de kommer i kog, revner de.

Men prøv, om du ikke kan plukke nogle, for hvis de er for modne, bliver de
let melede.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 13:30

Lisbeth Nielsen wrote:

> "Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> Du tænker nok på Echinococcus.
> http://www.fvm.dk/faq_03.asp?subId=4&catId=2&page_id=206&db=2 punkt 6
> og 7

Citat fra din henvisning:
"Mennesker smittes ved at indtage æg, som er udskilt af inficeret ræv".

Om du tænker på den gode gamle ret, hvor man laver frikadeller af ræverøv,
trynemel og mågeæg, ved jeg ikke, men det er da ikke utænkeligt, at en mos
af paradisæble ville smage fortrinligt til denne jyske specialitet

Her i huset spiser vi gladeligt nedfaldsfrugt. Ikke pilrådden naturligvis,
men vi lader gerne vore æbler og pærer hænge så lang tid som muligt. Nogle
når vi selv at plukke, andre samler vi op samme dag eller dagen efter at de
selv er faldt af (hvis ikke rådyrene kommer først).

Hen på vinteren kan man iøvrigt opleve drosselfugle få en lille skid på, når
de æder nedfaldsfrugt der har ligget længe nok til at være gået i gæring

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lisbeth Nielsen

Dato : 25-09-04 14:04

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> wrote in message

> [...]
> trynemel og mågeæg, ved jeg ikke, men det er da ikke utænkeligt, at en mos
> af paradisæble ville smage fortrinligt til denne jyske specialitet

JEG tænker såmænd ikke på noget specielt i den forbindelse. Faldt blot over
denne omtale emgang (der jo også fortæller at der stort set ikke er nogen
"fare på færde" i Danmark). Ifølge omtalen er det jo heller ikke spisning af
ræv men ræven (eller hund/kat) der inficerer frugterne.

> Her i huset spiser vi gladeligt nedfaldsfrugt.

Jamen det gør jeg skam også. Ingen problemer i det!

> Hen på vinteren kan man iøvrigt opleve drosselfugle få en lille skid på,
når
> de æder nedfaldsfrugt der har ligget længe nok til at være gået i gæring

He he ja det må se sjovt ud

vh
Lisbeth

Fra : Stella Bang

Dato : 25-09-04 15:13

> [...]
> der vel slet ikke noget tilbage. Allligevel har jeg en gang fået en dejlig
> marmelade af paradisæbler, hos en gammel dame, som jeg ikke har

Hej
Jeg laver altid selv paradisæblegele.
1 kg. paradisæbler, 2-5 dl vand
De vaskede paradisæbler deles og koges med vandet ved svag varme til æblerne
har afgivet deres saft. Mosen hænges til afdrypning i saftposen. Saften
måles og bringes i kog og tilsættes sukkeret. Til hver liter siet saft
bruges 750 g melis. Geleen koges 5-10 min, skummes og tilsættes atamon og
fyldes i små glas, der bindes til dagen efter.
Hvis du har en saftkoger fylder du den bare op med de vaskede æbler og lader
dem koge til saften er kogt ud. Hvis ikke gøres som ovenfor.
Venligst
Stella

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-09-04 16:03

Ruth Nielsen wrote:
> [...]
> marmelade af paradisæbler, hos en gammel dame, som jeg ikke har forbindelse

De er fortræffelige til marmelade eller æblegele (med vanille,
guddommeligt til frikadeller, medister, etc.)

/David

Fra : Emil

Dato : 25-09-04 16:51

David Rasmussen skrev:

>De er fortræffelige til marmelade eller æblegele (med vanille,
>guddommeligt til frikadeller, medister, etc.)

Hvis man til gelé af et kg paradisæbler tilsætter en smule (en-to
teske) speritus (cognac eller whisky til stege, gin til
fiskeretter) bliver det helt guddommeligt.
Tilsætningen skal kun lige kunne anes, ikke være den første
smag/duft der opleves.

Essenser kan også bruges, men så er der kun tale om en enkelt
dråbe eller to.

m.v.h. Emil

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-09-04 14:02

"Emil" skrev i en meddelelse

> [...]
> smag/duft der opleves.
>
> Essenser kan også bruges, men så er der kun tale om en enkelt

Ih sikke en masse gode svar. Tusind tak skal I have allesammen. Det
bliver spændende at se, hvad jeg får ud af alle de små kønne æbler.

Hilsen Ruth