Udplantning af Figen
Fra : Mark Schiller

Dato : 24-09-04 09:04

Hej alle,

på nettet skrives der på mange forskellige sider om Figen og udplantning
af denne - på nogle sider skriver man, at det er bedst om foråret og på
nogle andre sider skriver man, at det er bedst om efteråret - hvad skal
man så vælge?

Jeg har en syd-væg som jeg vil udplante den ved og vil naturligvis gøre
dette, på det bedst mulige tidspunkt ....... men hvornår er dette?

Hvad siger I?

/Mark

--
Kig forbi vores forum på definitivt.dk!

http://forum.definitivt.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-04 14:52

Jeg vil mene at du godt kan gøre dette nu. Har selv en figen og den blev
plantet om efteråret.

VH Lasse

Fra : Mark Schiller

Dato : 24-09-04 16:07

Fri, 24 Sep 2004 15:51:33 +0200, berigede "Lasse N. Larsen"
<affaldspostÆwebspeed.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg vil mene at du godt kan gøre dette nu. Har selv en figen og den blev
>plantet om efteråret.

Tak - men er det _bedst_ nu eller er det bedre til foråret?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-09-04 19:09

On Fri, 24 Sep 2004 17:06:53 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Fri, 24 Sep 2004 15:51:33 +0200, berigede "Lasse N. Larsen"
><affaldspostÆwebspeed.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Tak - men er det _bedst_ nu eller er det bedre til foråret?

Rent plantemæssigt er det bedst nu - jorden er lun, så rødderne vil gro
videre, samtidig er der vand nok.

Det vil dog nok være en god ide at beskytte figenplanten med et par
grangrene til vinter - bare for en sikkerheds skyld.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mark Schiller

Dato : 24-09-04 21:57

Fri, 24 Sep 2004 20:09:20 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Rent plantemæssigt er det bedst nu - jorden er lun, så rødderne vil gro
>videre, samtidig er der vand nok.

Tak Mads, Tak Lasse

Kaster spaden i jorden i morgen!

>Det vil dog nok være en god ide at beskytte figenplanten med et par
>grangrene til vinter - bare for en sikkerheds skyld.

Findes der en "dummies guide to grangrene"?
(mao: hvordan bruger jeg dem korrekt?)

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-09-04 07:35

On Fri, 24 Sep 2004 22:56:48 +0200, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

>Kaster spaden i jorden i morgen!

Der er også herligt vejr til sådan en gang plantning.

>Findes der en "dummies guide to grangrene"?
>(mao: hvordan bruger jeg dem korrekt?)

De skal stå så de beskytter plantens grene, ikke dække jorden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ole Pedersen

Dato : 26-09-04 13:00

> Der er også herligt vejr til sådan en gang plantning.

Et eller andet sted har jeg læst at det er vigtigt at begrænse røddernes
mulighed for at vokse frit, ved at plante træet i et betonrør med dræn i
bunden eller lignende. Ellers skulle træet angiveligt sætte rødder de første
30 år, og derefter give fignet og hvem gider vente på det.

god førnøjelse
Ole

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-09-04 06:03

Ole Pedersen wrote:
> [...]
> betonrør med dræn i bunden eller lignende. Ellers skulle træet
> angiveligt sætte rødder de første 30 år, og derefter give fignet og

Hej Ole
Vi plantede en figen i drivhus i foråret, der var en frugt på, den blev
spist i sommer engang.
Nu er der omkring 30 modne frugter og der er en del, jeg har ikke talt dem,
som bliver klar til næste år. En figen giver frugter 2 gange om året.
Ebbe.