ibook G3 er syg :-(
Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-09-04 05:33

Hej.
Alubook er til rep. og så kom den gamle ibook G3, 366 MHz, frem,
men den oplader ikke og har andre skavanker.

F.eks. er dato 01.jan 1970, selvom jeg retter det,
kommer den dato og tid tilbage.

Så har jeg fulgt en "Apple" opskrift: luk ned, ud med strøm og
batteri,
og tryk på reset knap (med clips).

men det hjalp ikke

Der er en mulighed for at batteriet er ombyttet med et fra en ibook
G3, 300 MHz,
hvordan kan jeg se om det er tilfældet?

I systemprofiler kan jeg ikke finde noget batteri, hvad hedder sådan
en fætter?

jeg har repareret disktilladelser.

En anden opskrift:

"Resetting the Power Manager and PRAM

Resetting the parameter RAM (PRAM) when the computer is shut down also
resets the Power Manager. The following process resets both the Power
Manager and the parameter RAM.

If the computer is on, turn it off.

Make sure the Caps Lock key is not down.

Restart the computer. Immediately after hearing the startup sound,
simultaneously press and hold Command-Option-P-R. (If you do not hold
down the key combination within 5 to 10 seconds after the computer
restarts, you must repeat steps 1-3.)

Hold down the keys until you hear the startup sound again. Then
release the keys.

If the computer shuts itself off, press the reset button on the back
of the computer to turn it back on.

When the computer has finished starting up, restore any custom
settings for the desktop pattern, memory, network, AppleTalk,
trackpad, power conservation, and so forth."

Er det den her, hvor man skal høre startlyden 3 gange?

Er det alle 4 knapper jeg skal holde nede og slippe, een gang eller?
:-/

Hvad menes med "simultaneously" (har sgu´ikke nogen ordbog)?

Hvis jeg formatterer banditten, så behøver jeg ikke at gøre
ovenstående , eller hvad?

Vildt spændt på at høre nærmere, især hvis der er en måde jeg kan se,
om det batteri jeg har vitterlig hører til ibook?

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Jens

Dato : 24-09-04 06:34

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> F.eks. er dato 01.jan 1970, selvom jeg retter det,
> kommer den dato og tid tilbage.

Kommer den tilbage med det samme - eller først efter at maskinen har
været slukket?

> Hvad menes med "simultaneously" (har sgu´ikke nogen ordbog)?

Simultaneously = samtidig(t)

--

Jens F

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-09-04 08:05

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> F.eks. er dato 01.jan 1970, selvom jeg retter det,
> kommer den dato og tid tilbage.

Det lyder som et dødt back-up batteri.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-09-04 18:07

kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote in message news:<1gkm0yc.1byw4gi16gsab4N%kajc@ofir.dk>...

> Det lyder som et dødt back-up batteri.
>
> mvh.
> Kaj.

Hej

Tak for Jeres svar.

Til Jens : Det er kun når jeg slukker at datoen går tilbage til ´70.

Til Kaj: Det lyder ikke godt, betyder det at jeg skal investere i et nyt batteri?

Hvis ja. Hvor køber man sådan eet? Vel kun hos Apple :-/

Og hvordan er prislejet, ca.?

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-09-04 19:09

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Det lyder ikke godt, betyder det at jeg skal investere i et nyt batteri?
>
> Hvis ja. Hvor køber man sådan eet? Vel kun hos Apple :-/
>
> Og hvordan er prislejet, ca.?

Der er et separat back-up batteri (normalt et 3,6V Lithium), og det kan
købes i nærmeste elektronikbiks for >100 kr. hvis du ikke fortæller at
det er til en mac - ellers stiger prisen til det dobbelte

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-09-04 19:12

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Der er et separat back-up batteri (normalt et 3,6V Lithium), og det kan
> købes i nærmeste elektronikbiks for >100 kr. hvis du ikke fortæller at
> det er til en mac - ellers stiger prisen til det dobbelte

Ups... Der skulle naturligvis have stået <100 kr....

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-04 19:56

> [...]

> købes i nærmeste elektronikbiks for >100 kr. hvis du ikke fortæller at
> det er til en mac - ellers stiger prisen til det dobbelte

Såvidt jeg ved har de originale iBøger ikke et backupbatteri, den
feature var forbeholdt Powerbøgerne.

- Jeg har på det seneste skilt en iBog 300 ad i atomer 3 gange og
mindes ikke at være stødt på batteriet.

Jeg tror lone ikke kommer uden om en reset af PMU, samt en kalibrering
af batteriet.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-09-04 20:11

On Fri, 24 Sep 2004 20:55:59 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Såvidt jeg ved har de originale iBøger ikke et backupbatteri, den
> feature var forbeholdt Powerbøgerne.
>
> - Jeg har på det seneste skilt en iBog 300 ad i atomer 3 gange og
> mindes ikke at være stødt på batteriet.

Jeg mener også at kunne huske at den originale iBook ikke havde
backubatteri.

Det er meget nemt at finde ud af om der er et backupbatteri eller ej. Sæt
ibogen på vågeblus og pil driftsbatteriet ud (den skal selvfølgelig
ikke være tilsluttet strømforsyningen) og sæt det i igen efter et par
minutter. Hvis ibogen stadigvæk er på vågeblus, er der et backupbatteri.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-04 19:57

> [...]

> købes i nærmeste elektronikbiks for >100 kr. hvis du ikke fortæller at
> det er til en mac - ellers stiger prisen til det dobbelte

den med prsien er vist en "skrøne"

Fra : Jens

Dato : 25-09-04 01:03

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote

Iflg. denne side har iBook ingen backup battei:

< http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58445>

Så det tyder på et dødt batteri. Kan den køre på batteri - eller kun når
den er tilsluttet laderen?

Jeg kan ikke lige finde en pris på et nyt batteri - men det forekommer
mig, at det lå på ca. 1000 kr. da jeg undersøgte det for en god måneds
tid siden.
--

Jens F

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 25-09-04 01:31

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke lige finde en pris på et nyt batteri - men det forekommer
> mig, at det lå på ca. 1000 kr. da jeg undersøgte det for en god måneds

I skyndingen overså jeg, at det var en iBook, og læste det som en
powerbook. Undskyld forvirringen - Jeg har heller ikke mødt en iBook med
separat back-up batteri, så det er et nyt (hoved-)batteri der er tale
om.
MacXpres tager ~1200 + moms og Officeline tager godt 1600 med moms.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 25-09-04 08:18

kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote in message news:<1gkncxn.ngmg2h1u0msu2N%kajc@ofir.dk>...

> [...]
> om.
> MacXpres tager ~1200 + moms og Officeline tager godt 1600 med moms.

hej igen

Tak for Jeres svar.

Nu har jeg prøvet "alt-æble-r-p", det hjælper ikke, og "krydset" i
batteri ikonet er nu permanent og der står: "Ingen batterier"med grå
skrift. HULK !

Jeg har ikke prøvet at tage strømmen fra, troede at det ville smadre
ibook helt?

Men skal jeg prøve, med de ovennævnte symptomer?

Skal på "computerfri" weekend, men vender frygtelig tilbage ;-D

Grumme god hygge

Lone