Mac OS X threading problemer?
Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 23-09-04 07:52

Mac OS X har jo med sin Unix kerne "preemptive multitasking", og det er
jo fint at man altid kan komme ind i et andet program mens det første
står og arbejder.

Men til gengæld forekommer det mig at programintern parallelitet, altså
threading, ikke fungerer ret godt.

Jeg har netop sat Mozilla til at downloade WebSphere - en fil på 186 MB.
Da jeg så vil gå over i mit slashdot vindue for at læse videre mens den
downloader, bliver Windows-menuen sort, men der sker ikke en sk.. i lang
tid. (Mens jeg har skrevet dette er Mozilla dog "vågnet op".)

Det synes jeg aldrig har været et problem før under Mac OS 9, og jeg har
også lagt mærke til det i andre programmer, fx når jeg vil poste noget
med NewsWatcher og serveren hos TDC er lidt sløv til at svare.

Er der andre der har bemærket problemet - nogen der har forslag til
hvad det skyldes eller hvordan det kan afhjælpes?

-Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-09-04 10:49

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> [...]
> downloader, bliver Windows-menuen sort, men der sker ikke en sk.. i lang
> tid. (Mens jeg har skrevet dette er Mozilla dog "vågnet op".)

Der er vist noget med at multitrådethed i Mozilla har problemer med
langsomme DNS-opslag.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-09-04 16:56

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Er der andre der har bemærket problemet - nogen der har forslag til
> hvad det skyldes eller hvordan det kan afhjælpes?

Jeg tror at det har meget at gøre med hvilket program man bruger. Hvis
de ikke er skrevet til at være ordentligt multithreadede, så duer det
ikke. Man skulle dog tro at Mozilla var lavet "rigtigt".

Jeg oplever det ikke på de maskiner jeg sidder med, hvis altså det er
programmer som er i stand til den slags.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-09-04 17:32

Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> [...]
> downloader, bliver Windows-menuen sort, men der sker ikke en sk.. i lang
> tid. (Mens jeg har skrevet dette er Mozilla dog "vågnet op".)
-snip-

Jeg har macaroni installeret og den kører vist et eller andet optimering
af systemet engang imellem. En dag, hvor jeg skide-gerne ville se nogen
video-film kunne jeg ikke forstå hvorfor fanden min mac var blevet så
skide langsom og det der hjul hele tiden drejede rundt... Adskillige
gange prøvede jeg at lukke alle programmer og genstarte - uden held. Det
skide hjul dukkede hele tiden op. Så gik jeg ind i unix-prompten og
skrev "top" og så fandt jeg ud af at det var macaroni der tog al
cpu-kraften. Og 10 sekunder efter var den færdig og forsvandt...

Ved ikke om det hjalp noget? En anden gang, er der så iøvrigt nogen der
ved hvad jeg skal gøre, hvis macaroni en dag igen får det hele til at
køre enooooormt langsomt og jeg gerne vil se film imens, f.eks? At lave
en kill, vil jeg nødigt.

mvh.
Martin jørgensen