brunt vand i havebassin
Fra : Anna Larsen

Dato : 13-05-01 07:03

Jeg har et havebassin, som i det store og hele fungerer godt, med fisk,
diverse planter, UV-filter og et sumpbed med klyner, som vandet fra
UV-filteret bliver ledet igennem for at filtrere de døde alger fra.
Problemet er, at bassinvandet er nærmest lysebrunt. Det startede sidste år,
da jeg lagde nye klyner i sumpbeddet - rimeligt nok, men jeg troede
egentlig, at den lysebrune farve, som jo skyldes næringsstofferne fra
klynerne, stille og roligt ville blege, så jeg ville få klart vand igen.
Hvad gør jeg ?

mvh Anan

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-05-01 20:16

Anna Larsen wrote:

> [...]
> egentlig, at den lysebrune farve, som jo skyldes næringsstofferne fra
> klynerne, stille og roligt ville blege, så jeg ville få klart vand igen.

Du tømmer bassinet totalt og aflever klynerne tilbage til plantecenteret,
da klynerne er fulde af grimme giftsoffer, som forvandler et smukt havebassin,
til et dødt mose hul.
Den lysebrune farve, skyldes giftstoffer ikke næringsstoffer, da klyner ikke
indeholder nogen form for næring.

Peter

Fra : Anna Larsen

Dato : 19-05-01 09:48

Det ville da være synd at ødelægge mit flotte havebassin, som absolut IKKE
er noget dødt, brunt mosehul, men tværtimod (som skrevet) et velfungerende
system, hvor både fisk og planter trives på bedste vis.
Jeg forstår i øvrigt ikke, hvordan du kan påstå, at klyner er fulde af
giftstoffer, for de består så vidt jeg véd bare af presset, organisk
materiale ...??
I enhver havebassinbog vil du også kunne læse, at klyner er et frint middel
til at afbalancere surhedsgraden i havedamme.

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AFEDD84.FE1BBADA@danbbs.dk...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-05-01 19:36

Anna Larsen wrote:

> [...]
> Jeg forstår i øvrigt ikke, hvordan du kan påstå, at klyner er fulde af
> giftstoffer, for de består så vidt jeg véd bare af presset, organisk

Klyner er mose jord. Og det er mosejorden som gør mosehuller døde.
At noget er naturligt behøver ikke at betyde at det er ugiftigt.
Tænk bare på mug og fluesvampe.

> I enhver havebassinbog vil du også kunne læse, at klyner er et frint middel
> til at afbalancere surhedsgraden i havedamme.

Det er rigtigt, men derfor behøver det ikke at være sandt,
da de er jo alle skrevet af efter hinanden.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-01 23:28

On Sat, 19 May 2001 20:36:11 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Det er rigtigt, men derfor behøver det ikke at være sandt,
>da de er jo alle skrevet af efter hinanden.

Det var ellers en påstand der vil noget!
Du kan vel så fortælle hvilken bog om havebassiner der er skrevet
først, det må jo være nok at læse den siden de andre bare er
afskrivninger efter denne?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-05-01 10:07

Mads Lie Jensen wrote:

> Det var ellers en påstand der vil noget!
> Du kan vel så fortælle hvilken bog om havebassiner der er skrevet
> først, det må jo være nok at læse den siden de andre bare er
> afskrivninger efter denne?

NEJ, men når klyner i dag farver havedamme brune, så har forfatterne skrevet af,
ellers ville de vide at det ikke dur.

Men i gamle dage stod tørven stakket i regn og blæst og modnede et år,
så regnen kunne skylle den giftige brune farve af.
Man kan ikke skrive af, da produkterne forandre sig med tiden.

Ideen om klyner, og ordet klyner, stammer fra reklame tryksager fra
Spagnum-fimaernes markedsføring.
Dels fra problemer med fine ler partikler i vandet. Hvis man bruger jord i
havedammen
De finste lerpartikler er det muligt at opløse tungt i helt rent vand.
Det er en fordel at tilsætte salt til havedammen da saltet får det meste til at
bundfælde sig.
Også en del af det brune fra klynerne.

Jeg skal se efter om min mor ikke har arvet den første danske bog om havedamme,
fra min morfar, Kompost-nissen.

Fra : Jens Gade

Dato : 20-05-01 17:15

On Sun, 20 May 2001 11:07:16 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Men i gamle dage stod tørven stakket i regn og blæst og modnede et år,
>så regnen kunne skylle den giftige brune farve af.

Det er vel ikke den brune farve i sig selv, der er giftig? Og hvad er
den giftig over for?

Sådan som jeg husker det, fra da jeg havde akvariefisk(diskos), har
tørven en vis stabiliserende virkning på ph værdien.

Nogle af de frigivne stoffer har en antibiotisk virkning, som kan
hjælpe med at holde bakterievæksten nede.

Den brune farve filtrerer sollyset, så algerne ikke trives, men kan i
sig selv selvfølgelig være et kosmetisk problem.

Hvis man vil af med den brune farve i bassinet, kan man filtrere med
aktivt kul. Det fjerner farven fra tørven, samt en masse kemiske
stoffer, både gavnlige og skadelige. Man skal dog være opmærksom på at
noget aktivt kul kan indeholde metalforbindelser, jeg mener det er
zink, som kan være skadelige for fisk.

I al den akvarielitteratur jeg har pløjet igennem, er jeg aldrig stødt
på noget der fortalte at tørven var giftig. Og akvarielitteratur
baseres hovedsageligt på forfatternes egne erfaringer, og er langt fra
altid særligt videnskabelig.

I mit eget lille bassin er vandet let brunt, men ellers helt klart, og
det synes jeg er flot, specielt når solen skinner ned i vandet. I mit
bassin kommer farven dog ikke fra tørv, men fra visne blade på bunden.
Der er ingen fisk til at forurene vandet, men derimod en masse små
dyr, f.eks. cyclops, som æder de svævealger der kommer. Disse små dyr
er for tiden foder for nogle salamandre der er flyttet ind, og som er
i fuld gang med at yngle. Senere vil salamandernes larver fortsætte
med at spise, hvor forældrene slap.

I en skovsø der ligger i nærheden er vandet nærmest te-farvet, men
ellers klart. Der er masser af plantevækst, og bestanden af grønne og
brune frøer ser ud til at trives, hvilket også bekræftes af antallet
af snoge man støder på langs vandet. Jeg håber nogle af de grønne
frøer engang finder på at emigrere til vores have. De er utroligt
flotte. Konen vil dog gerne være fri for at snogene følger med

Min mening er, at det ikke er klynerne der er det store problem i
folks havedamme. Derimod putter folk alt for mange fisk i, med deraf
følgende problemer med affaldsstoffer, som jo også farver vandet
brunt/gult. Jeg vil dog ikke udelukke at nogle at de stoffer der
kommer fra klynerne kan hæmme den bakterievækst der gerne skulle
omdanne fiskenes giftige affaldsstoffer til relativt uskadelige
kvælstoffer, som planterne kan udnytte.

Hmm,- det blev et noget længere indlæg end jeg havde regnet med.
Grundlæggende står der vist bare at jeg ikke mener klynerne er
farlige, samt at jeg ikke synes det gør noget vandet er brunt

--
Hilsen/regards
Jens Gade

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-01 19:58

On Sun, 20 May 2001 18:15:23 +0200, Jens Gade <jens@gade.as> wrote:

>Hvis man vil af med den brune farve i bassinet, kan man filtrere med
>aktivt kul. Det fjerner farven fra tørven, samt en masse kemiske

Aktivt kul, hvad er det? Jeg har hørt det tit men er aldrig blevet
helt klar over hvad det dækker. Er det bare et stykke kul eller er den
noget specielt kul?

>Min mening er, at det ikke er klynerne der er det store problem i
>folks havedamme. Derimod putter folk alt for mange fisk i, med deraf
>følgende problemer med affaldsstoffer, som jo også farver vandet

...og de overfodrer fiskene i stor stil. Jo mere der kommer ind i de
kræ, jo mere kommer der også ud i den anden ende. Det giver alger.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jens Gade

Dato : 21-05-01 17:33

On Sun, 20 May 2001 20:58:23 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

[...]
>Aktivt kul, hvad er det? Jeg har hørt det tit men er aldrig blevet
>helt klar over hvad det dækker. Er det bare et stykke kul eller er den
>noget specielt kul?

Det er en slags trækul, som er fremstillet helt ilt-frit. Kan købes i
akvarieforretninger og hos materialisten. Hos materialisten kan man
dog ikke være sikker på at det er zinkfrit(til gengæld er det
billigere, og zinken kan fjernes ved først at skylle i saltsyre og
derefter rent vand). I et filtersystem skal det placeres efter det
mekaniske filtermateriale.
Det binder organiske farvestoffer og diverse giftstoffer. Når det er
mættet, skal det skiftes.

>..og de overfodrer fiskene i stor stil. Jo mere der kommer ind i de
>kræ, jo mere kommer der også ud i den anden ende. Det giver alger.

Derudover æder fiskene alle de små dyr, der ellers ville æde algerne.

--
Hilsen/regards
Jens Gade

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-05-01 21:32

Jens Gade wrote:

> Det er vel ikke den brune farve i sig selv, der er giftig?

Tjære, garvesyre, humusstøv. m. m.

> Og hvad er
> den giftig over for?

Næsten alt, det er derfor mosehuller er så livløse

> Sådan som jeg husker det, fra da jeg havde akvariefisk(diskos), har
> tørven en vis stabiliserende virkning på ph værdien.

antageligt er den vasket først.

> Nogle af de frigivne stoffer har en antibiotisk virkning, som kan
> hjælpe med at holde bakterievæksten nede.

Langt de fleste antibiotiske stoffer er giftige.
Her er der en blanding af stoffer, så skal nogen af dem selvfølgeligt også
være giftige.

> [...]
> af snoge man støder på langs vandet. Jeg håber nogle af de grønne
> frøer engang finder på at emigrere til vores have. De er utroligt

Hvis du indsamler æg eller haletudser, og udsætter dem i din dam,
så kommer de tilbage igen til din dam, som voksne.

Fra : havesider.dk

Dato : 21-05-01 02:32

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

<haabet@danbbs.dk>

> Tjære, garvesyre, humusstøv. m. m.

> Næsten alt, det er derfor mosehuller er så livløse

Det er da noget frygteligt vrøvl.
Man anvender da ikke giftige ting til jordforbedring, og man
anvender spagnum til jordforbedring i det meste af verden.

Med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-05-01 16:56

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> Tjære, garvesyre, humusstøv. m. m.

> Næsten alt, det er derfor mosehuller er så livløse

Nej - de er så livløse fordi de er næringsfattige og sure.

mvh
Jan

Fra : Jens Gade

Dato : 21-05-01 17:33

On Sun, 20 May 2001 22:31:33 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Tjære, garvesyre, humusstøv. m. m.

Tjæren har jeg ikke hørt om før, men garvesyren hjælper jo netop med
at give den øgede surhed folk ønsker, og humusen virker
bakteridræbende, bedrer planternes vækstbetingelse, samt modvirker
algevækst pga. brunfarvningen.

>Næsten alt, det er derfor mosehuller er så livløse

Er de da virkelig så livløse?

>antageligt er den vasket først.

Det tror jeg ikke. Den farver ihvertfald godt.

>Langt de fleste antibiotiske stoffer er giftige.
>Her er der en blanding af stoffer, så skal nogen af dem selvfølgeligt også
>være giftige.

Det vil selvfølgelig afhænge af koncentrationen. Nogle stoffer er
gavlige i små mængder, men skadelige i store.

>Hvis du indsamler æg eller haletudser, og udsætter dem i din dam,
>så kommer de tilbage igen til din dam, som voksne.

Er det et faktum at de gør det, eller en skrøne?
Jeg havde hørt det samme om salamandre, men de er da begyndt at dukke
op af sig selv.

--
Hilsen/regards
Jens Gade

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-05-01 17:04

> [...]

Og det er et fastslået faktum?

> Ideen om klyner, og ordet klyner, stammer fra reklame tryksager fra
> Spagnum-fimaernes markedsføring.

Har Pindstrup på et eller andet tidspunkt snydt dig? For det er dog en
gevaldig krig, du har sat dig for at føre mod spaghnum - som regel dog i
forb. med Rhododendrondyrkning, som du som den eneste på denne jord mener
bør foregå i kalkholdig jord.

> De finste lerpartikler er det muligt at opløse tungt i helt rent vand.

Ler kan ikke opløses - det kan bundfældes.

> Det er en fordel at tilsætte salt til havedammen da saltet får det meste
til at
> bundfælde sig.

Hvis du mener alm. salt, så nej, nej, nej - salt hører ikke hjemme i en
havedam.

> Jeg skal se efter om min mor ikke har arvet den første danske bog om
havedamme,
> fra min morfar, Kompost-nissen.

Aha!

mvh
Jan

Fra : havesider.dk

Dato : 20-05-01 03:02

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

klip
> Klyner er mose jord. Og det er mosejorden som gør mosehuller
døde.
> At noget er naturligt behøver ikke at betyde at det er ugiftigt.
> Tænk bare på mug og fluesvampe.

Rigtigt hvis du fylder et havebassin op med klyner eller spagnum,
vil det selvfølgelig være usundt,men har du en ellers
velfungerende biotop, er det ganske fortrinligt at bruge klyner
til at ændre surhedsgraden i vandet, at vandet bliver brunt er da
naturligt, men det kan mildnes ved at vande klynerne ud, før de
lægges i bassinet.
Årsagen til at moser og vandhuller dør ud er manglende oprensning,
samt ændring i faunaen på grund af forkert pH-værdi for mange af
planterne.

> Det er rigtigt, men derfor behøver det ikke at være sandt,
> da de er jo alle skrevet af efter hinanden.

Det er da noget af en påstand, vil det sige at forskere og
biologer ikke har selvstændige meninger om, de emner de forsker i
og beskriver i bøger og artikler.

Med venlig hilsen
Leif Johansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-05-01 10:19

"havesider.dk" wrote:

> frint middel

> Det er da noget af en påstand, vil det sige at forskere og
> biologer ikke har selvstændige meninger om, de emner de forsker i
> og beskriver i bøger og artikler.

Videnskab er at skrive af, og tilføje nogle få detaljer.
Jeg ved at der er forskere i Danmark,
som forsker i dukketeater uden at se på dukketeater.
Sådan er videnskabens svaghed.

Hvormange forskere har selv mere en enkel havedam?